Жінки поступово зникають з політичних та воєнних новин одеських онлайн-медіа
З усіх персоналій, що згадуються в дописах на воєнні теми, лише 4,5% стосуються жінок. 18% – героїні в публікаціях на політичні теми. Водночас протягом моніторингу взагалі не зафіксовано думок жінок-експерток про політику. Власне, це продовження негативної тенденції, як у гендерному моніторингу в лютому минулого року. Разом з тим не зафіксовано повідомлень зі стереотипізацією гендерних ролей стосовно як жінок, так і чоловіків, виявлено лише один випадок сексизму.
Такі дані були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти відомих одеських новинних вебсайтів, який з 5 до 9 лютого 2024 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом проаналізовано 250 новин стрічки сайтів (“Думська”, 048, “Одеса.Онлайн”, УСІ, “Одесская жизнь”). По 50 повідомлень на кожному з них.
Очевидно, що війна внесла свої корективи в питання гендерної рівності в місцевому медіапросторі. У перший рік війни до жінок-спеціалісток журналісти зверталися в третині запитів (29% усіх професійних коментарів). Цього року цей показник скоротився до 26%. Нагадаємо, що в передвоєнному, 2021 році цей показник становив 33%, а в одному з досліджень напередодні місцевих виборів у 2020 році узагалі вперше за кілька років гендерних аналізів одеських медіа чисельність експерток перевищила кількість експертів.
Цьогоріч у новинах на воєнну тематику чисельність жінок-експерток в одеських новинах становила 14% усіх спікерів на цю тему. Попереднього року цей показник становив 25%. З огляду на те що до повномасштабного вторгнення кількість жінок-військовослужбовиць у ЗСУ становила 20%, теперішній показник їхньої присутності в медіа є надто низьким. Наразі чисельність жінок в армії скоротилася до приблизно 5% загальної чисельності Сил оборони України. Втім, це не означає, що так само має відбуватись і скорочення інформаційного супроводження ролі жінок у цій війні, оскільки зменшення кількості жінок пов’язане з мобілізацією чоловіків та повномасштабною війною, а не тим, що жінки покинули ЗСУ.
Третина героїнь присутня в новинах на кримінальні теми. Жінки в цих новинах приблизно однаково згадуються як жертви правопорушень або подій і їхні учасниці, як-от у новині “Стали відомі мотиви вбивства 15-річної мешканки Одещини Мішель Піявчик”.
Також третина героїнь присутня в новинах на медичні та економічні теми (по 33%). Водночас із цих питань протягом моніторингового періоду не зафіксовано коментарів жінок-експерток. А ось експертні коментарі на економічні теми присутні в повідомленнях, що стосувалися морських перевезень. Як-от у серії новин в одеських медіа про модернізацію українського морського пароплавства присутні коментарі міністра інфраструктури України Олександра Кубракова.
Практично половина всіх згадок у новинах на соціальні теми стосується героїнь (43%). Цю ж тему коментує третина експерток (30%). Наприклад, у новині “Справа труба: тендер на розробку проєкту реконструкції одеської котельні” присутні експертні коментарі керівниці місцевого КП Ганни Позднякової.
Вплив війни на формування гендерного складу новин відчувається в місцевому медійному просторі досить сильно. Наприклад, значно скоротилася чисельність новин на культурні теми та шоубізу. А в тих повідомленнях, що були, не зафіксовано новин зі згадками героїв або героїнь. Відсутні жінки й у новинах про спорт.
Ознаки сексизму ми знайшли тільки в одній новині – “Наїхала кросовером на літню людину: на Одещині повідомили про підозру жінці”, де занадто приділяється увага статі учасницям дорожньо-транспортної події. Проте зазначимо, що зберігається поступова тенденція до зникнення сексизму як явища в основних ЗМІ регіону.
Слід зауважити, що протягом моніторингового періоду в медіа були новини про конференцію з протидії гендерно зумовленому насильству, яка відбулася в Одесі 5 лютого. У роботі конференції, за інформацією з міськради, взяли участь представники Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, організацій громадянського суспільства, неурядових організацій та міжнародні спікери. У пресрелізі заходу згадуються виступи та коментарі двох експерток. Організатором заходу виступив Благодійний фонд Військово-Морських сил України.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Help us be even more cool!