Жарти і сексизм, відсутність реклами і лайків: що постять у фейсбуці полтавські онлайн-медіа
Полтавські сайти використовують свої сторінки в соціальній мережі Facebook переважно для публікації власних новин, розважального контенту з елементами сексизму та майже не публікують рекламних матеріалів. Ознаки замовності має лише 1% публікацій*.
Такими є результати дослідження Інституту масової інформації, проведеного на сторінках сайтів "Полтавщина", Poltavske TV, ОКІА Новини Полтавщини, Сайт новин Полтави 0532.ua, "Зміст" протягом 10–16 серпня. Метою було дослідити контент, який публікують онлайн-медіа на своїх сторінках у Facebook. Зокрема, дізнатися, чи публікують медіа в соцмережі джинсу чи рекламу.
Загалом на сторінках п'яти сайтів було проаналізовано 941 новину та 518 новин, або 55% загальної кількості публікацій промоніторених медіа, у соцмережі Facebook.
Хто найпопулярніший і про що пишуть
Усього регіональні сайти публікували на своїх сторінках у соцмережі трохи більш ніж половину, або 55%, свого контенту. Найбільше постів у соцмережі роблять на сайті Полтавського TV (98% кількості публікацій на сайті), найменше просуває свій контент у соцмережі "Полтавщина". Водночас найбільша кількість підписників у "PTV.Полтавське телебачення" – 22 351 людина, стежать за сторінкою ще більше, 33 860 людей. Найменше підписників у ОКІА Новини Полтавщини – 3005 людей, за нею стежать 3402 людини. До речі, сторінка цього видання в соцмережі практично "мертва": лайків і коментарів, тобто комунікації з читачами, майже немає, – під час моніторингу було не більш ніж десять реакцій читачів.
Найчастіше у фейсбуці медіа пишуть про соціальні проблеми й коронавірус. Таких новин – майже 41% із загальної кількості публікацій у соцмережах. Традиційно високим був показник кримінальних новин – 22% публікацій. Найменше матеріалів було про права людини (1,5%) та екологію (2,7% загальної кількості публікацій у соцмережі). До речі, тема політики, хоча й актуальна перед місцевими виборами, але мала не дуже високий рівень просування в соцмережах: їх публікували тільки в 7% постів. А от розважального контенту було більше: по суті, кожна десята новина розважала аудиторію.
До речі, про розваги. На сторінці 0532.ua у Facebook публікацій більше, аніж у стрічці новин на сайті. 0532.ua, зокрема, постить дописи-розваги й жарти з ознаками сексизму. Наприклад, були дописи "Скільки у вас було чоловіків?" – "Усього чи своїх?"; жарти "Ну як ти після вчорашнього?" – "Я себе ненавиджу!" – "Не переймайся, тебе тепер багато хто ненавидить!"; "Як я тебе пізнаю?" – "На мені буде тягар прожитих років і сандалики". Водночас кількість лайків жартівливих дописів не перевищує кількості лайків під новинними публікаціями. Переважно вони не набирають більш ніж 10–25 уподобань, що є значно нижчим показником, аніж публікації новин із сайту. Коментарів під дописами з жартами зазвичай немає, на відміну від дописів із публікаціями новин.
Джинси мало, але вона є
Що стосується джинси, то на сторінках сайтів онлайн-медіа було всього три матеріали з ознаками замовності – два політичних, один комерційний. Зокрема, ОКІА Новини Полтавщини, підпорядковане обласній владі, опублікувало новину, як те, як депутат Полтавської міськради Корчака ремонтує дороги. І хоча матеріал явно має ознаки замовності, на сторінці сайту в соцмережі немає жодної позначки, що це рекламний матеріал. До речі, на сайті його хоча б позначили літерою “Р” (неналежне маркування. – Авт.) А "PTV.Полтавське телебачення" опублікувало на своїй сторінці відео, як підприємець Сергій Іващенко з амбіціями балотуватися на посаду полтавського мера, разом зі своєю командою передає лікарям документи, розроблені за його ініціативи задля покращення безпеки дітей у дитсадках та школах через коронавірус. Про те, що це політична джинса, свідчить позначка на відео "Полтаві зміни!" (саме під таким гаслом у Полтаві працює партія "Слуга народу").
Своєю чергою сайт 0532.ua опублікував на сторінці новину про підприємство, яке виготовляє електрощитові без будь-якої вказівки на рекламний зміст новини.
Загалом полтавські медіа вибірково публікують новини із сайтів на власних сторінках у Facebook. Також медіа не рекламують у Facebook новин, опублікованих на правах реклами, та іноді постять джинсові матеріали.
Надія Труш, представниця ІМІ в Полтавській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!