Запитуєте – відповідаємо, на сайті не показуємо: принцип надання інформації Чернігова у воєнний час
Широкомасштабне вторгнення росіян докорінно змінило життя країни. Українці були змушені не лише знімати таблички з назвами населених пунктів, щоб заплутати ворога, але і ховати із публічного доступу інформацію на урядових порталах, сайтах органів місцевої влади, якою могли скористатися окупанти. Як забезпечує доступ до публічної інформації Чернігівська міська рада в умовах воєнного стану - досліджували у вересні в ГО “Інститут масової інформації”.
Через війну держава закрила доступ до раніше відкритих даних, якими користуються українці, журналісти та звичайні громадяни. З початком великої війни Єдиний портал відкритих даних з міркувань безпеки закрили. Пізніше, 12 березня, Кабмін прийняв постанову, зупинивши функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів на період воєнного стану. Аналогічні заходи відбулися й в інших розпорядників даних, таких як Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) із реєстром корупціонерів та Мін'юстом із єдиним державним реєстром, який містить інформацію про всіх суб’єктів господарювання.
Якщо говорити про зміни законодавства, стосовно доступу до публічної інформації на рівні місцевої влади, то органам місцевого самаврядування дозволили не публікувати проєкти рішень місцевих рад.
Законом України від 12.05.2022 № № 2259-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Але ухвалені рішення органи місцевого самоврядування зобов'язані публікувати - на п. 2 ч. 1 ст. 15 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” обмежень за воєнним станом не встановлено, хоча, при потребі, рішення можуть оприлюднюватись частково (ч. 8 ст. 6).
Водночас офіс омбудсмена роз'яснив, що органи влади зобов'язані і надалі надавати громадянам доступ до публічної інформації, зокрема через надання відповідей на звернення та запити громадян на публічну інформацію.
“Відповідно до положень частини третьої статті 34, частини другої статті 64 Конституції України, статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до інформації в умовах воєнного стану може підлягати обмеженням, перш за все, для захисту інтересів національної безпеки та територіальної цілісності держави.
При цьому, право громадян на звернення до суб’єктів владних повноважень та отримання відповіді, гарантоване статтею 40 Конституції України не може бути обмеженим навіть в умовах воєнного стану” - йдеться в роз'ясненні.
Неможливість належного та вчасного опрацювання звернень, запитів та надання відповідей обумовлюється тим, що державні органи, органи місцевого самоврядування відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» здійснюють в першу чергу заходи, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки.
Як надає і обмежує публічну інформацію Чернігівська міська рада?
Треба розуміти, що Чернігів починаючи з перших днів війни і до початку квітня перебував в облозі, під щільними обстрілами та загрозою окупації. В таких умовах влада обмежила доступ до інформації, якою міг скористатися ворог.
3 24-гo лютого 2022 року на офіційному сайті чернігівської міської ради було тимчасово обмежено доступ до інформації, яка містила адреси, контакти, важливі дані стосовно роботи структурних підрозділів, комунальних підприємств, а також об'єктів критичної інфраструктури - повідомили в міській раді у відповідь на інформаційний запит Інституту масової інформації.
Зокрема приховали з сайту ради дані про: міського голову, депутатів ради, склад виконавчого комітету, структурні підрозділи і комунальні підприємства, оголошення про скликання сесій, проєкти та рішення ради, виконкому, розпорядження голови, протоколи засідань комісій, розділ регуляторної політики, міську квартирну чергу, містобудівну документацію, інформацію щодо об'єктів критичної інфраструктури, освітніх та медичних закладів.
Водночас наповнення розділів працівниками органів влади продовжує здійснюватись.
Після відступу російських військ від Чернігова у квітні та відновлення більш повноцінної роботи структурних підрозділів, влада відновила роботу з надання відповідей на звернення та запити громадян.
Згідно даних наданих в Чернігівській міській раді, в період з квітня по серпень 2022 року до ради надійшло 48 запитів на надання публічної інформації. На 36 з них було надано запитувану інформацію в повному обсязі, на 3 запити - частково, 7 запитів було перенаправлено до інших розпорядників інформації. На два запити не було надана відповідь через недотримання вимог до оформлення.
Тож хоч більшість інформації на сайті Чернігівської міської ради прихована у воєнний час, всі бажаючи українці можуть отримати необхідну інформацію через запит на публічну інформацію, який можна надіслати електронною або звичайною поштою.
Павло Пущенко, регоінальний представник ГО “Інститут масової інформації” в Чернігівській області
Help us be even more cool!