Закарпатська влада виділила 700 тисяч гривень на свою рекламу в ЗМІ та соцмережах. А Ужгородська – 133 тисячі
Інформувати про роботу місцевої влади – діяльність, яку ведуть не лише регіональні журналісти, а й відповідальні службовці виконкомів рад чи державних адміністрацій. Їхній контент зазвичай у пресрелізах, на офіційних сайтах та на сторінках соцмереж. А ще місцева влада може замовити позитивну інформацію про себе в ЗМІ, на що в бюджеті передбачено окремі гроші.
Як ми з’ясували, на Закарпатті обласна влада передбачила близько 700 тисяч гривень на висвітлення своєї діяльності, у місті Ужгороді заплановано витратити щонайменше 133 тисячі.
Загалом для ЗМІ – чи сайту, чи газети, чи телеканалу або радіостанції – інформувати про роботу місцевої влади не є поганою справою з погляду комерційного прибутку. Але, звісно ж, якщо відповідний контент чітко марковано.
Якщо редакція розмежовує і для себе, і для аудиторії, де матеріали – продукт незалежної журналістської діяльності, а де – в межах співпраці з місцевою владою, по суті замовником платного контенту.
Скільки ж на Закарпатті у 2021 році заплановано витратити на інформування про діяльність місцевої влади? Це ми вирішили дізнатися на прикладі Ужгородської міської ради, Закарпатської обласної ради та облдержадміністрації, куди надіслали інформаційні запити.
Щодо ситуації в обласному центрі, то тут, як випливає з відповіді на інформаційний запит, із міського бюджету заплановано 133 102 грн. Саме таку суму автор нарахував з копій угод, які міська рада та її виконавчі органи станом на березень уклали на 2021 рік із виконавцем – ТОВ "Редакція газети "Ужгород" (з такою назвою в місті є газета, що виникла замість ліквідованої в межах роздержавлення колишньої муніципальної газети).
Із відповіді на інформаційний запит відомо, що станом на березень окремо з ТОВ "Редакція газети "Ужгород" договори уклали: Ужгородська міська рада (49 900 грн), Департамент міського господарства УМР (25 000 грн), Департамент фінансів та бюджетної політики УМР (10 000 грн), Управління в справах культури, молоді та спорту УМР (48 202 грн).
У відповіді на інформаційний запит з обласної ради поінформували, що в грудні 2020 року ухвалено Програму підтримки розвитку інформаційної галузі Закарпаття на 2021–2023 роки”. Як ідеться в цьому рішенні депутатів, на висвітлення діяльності облдержадміністрації та обласної ради в засобах масової інформації, інтернет-виданнями та через соціальні мережі у 2021 році передбачено орієнтовний обсяг фінансування на рівні 700 тисяч гривень. Як бачимо, хоча обласна рада та обласна державна адміністрація – різні юридичні особи, в бюджеті Закарпаття видатки на висвітлення їхньої роботи закладено в одному рядку.
Водночас в облраді поінформували, що станом на початок березня 2021-го обласна рада не уклала договорів та, відповідно, не оплачувала жодному ЗМІ коштів за висвітлення діяльності. Аналогічна відповідь надана й на запит Закарпатською облдержадміністрацією.
Цілком ймовірно, що послуга щодо висвітлення діяльності Закарпатської облради та облдержадміністрації буде замовлена через систему державних закупівель "Prozorro", тож місцевим ЗМІ варто взяти участь у процедурі закупівлі. Можливо, такі послуги стануть відчутним додатковим доходом для функціонування редакції.
Головне для колективу ЗМІ-виконавця не забувати чітко маркувати матеріали щодо висвітлення діяльності влади. Простіше кажучи, не займатися джинсою, яка оплачена за гроші платників податків.
На жаль, наразі в законодавстві України не прописано обов’язкового маркування контенту, який виготовлено в межах висвітлення діяльності місцевої влади та оплачено за кошт бюджету. Втім, якщо редакції маркуватимуть такий контент, це буде тільки плюсом для їхнього іміджу та належною практикою й позитивним журналістським стандартом, який варто взяти на озброєння іншим ЗМІ.
Ярослав Гулан, регіональний представник Інституту масової інформації в Закарпатській області
Матеріал підготовлено в межах проєкту "Мережа медіаспостерігачів", який виконує ІМІ за підтримки Freedom House
Help us be even more cool!