Задля розміщення реклами, просування бренду і аби було: як ведуть свої соцмережі провідні онлайн-медіа Тернопільщини
Найпопулярніші онлайн-медіа Тернопільщини в соцмережах найчастіше роблять ставку на розкручування своїх сторінок у фейсбуці. Решту месенджерів та соцмереж медіа використовують по-різному: хтось для реклами, хтось – для просування бренду і своїх матеріалів. У частині редакцій цим займаються окремі люди, в іншій – самі журналісти чи редактори стрічок. Такими є результати огляду соцмереж п’яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини – 0352.ua, "RІА+ / 20 хвилин", "Тернополяни", "Терен", "Перший онлайн", – проведеного регіональною представницею ІМІ в жовтні.
"Перший онлайн"
У фейсбуці медіа має сторінку з 5100 читачами, у телеграмі за ними стежить 8,1 тисячі підписників. Навряд чи можна говорити про якесь особливе ведення цих ресурсів, оскільки дописи не мають окремих підводок, що мотивували б підписників піти за лінком. Замість цього в дописах у соцмережах просто дублюють заголовки. Як аргумент у телеграм-каналі медіа найчастіше можна побачити показник у пів сотні переглядів. Утім, окремі дописи у фейсбуці збирають чимало реакцій. Також на сайті медіа вказано, що сайт має сторінку в колишньому твіттері (Х), хоча лінк веде просто на головну сторінку соцмережі. У ютубі та інстаграмі медіа сторінок не має.
"Тернополяни"
На головній сторінці медіа немає інформації, у яких соцмережах воно веде свої сторінки. Знайти вдалося їх у фейсбуці, де сторінка видання має 108 тисяч читачів. Тут ситуація схожа на попереднє медіа: якихось особливих методів ведення сторінки немає – підводка, що дублює заголовок, і лінк на матеріал, ось і весь СММ. Скільки новин на сайті – стільки ж їх виходить і на сторінці у фейсбуці, в середньому 20–24 дописи.
Водночас у телеграм-каналі з 6,9 тисячі підписників публікують не лише новини із сайту, а й всесвітні чи всеукраїнські, а також час від часу додають короткі відео з життя міста та тематичні зображення. В середньому близько 18 дописів у будні, на вихідних публікацій менше. Сюди розміщують не всі новини зі стрічки, які публікують на сайті.
На каналі медіа в ютубі – 2,8 тисячі підписників. Тут переважно публікують відео з інтерв’ю, подіями в місті. Про періодичність судити важко: у вересні "залили" на канал вісім відео, у жовтні – два. Коментарі водночас вимкнено.
0352.ua
Сайт, який роками має найбільше переглядів у регіоні. Відповідно до інформації в "підвалі" головної сторінки самого медіа знайшли їх у фейсбуці, телеграмі, Х та інстаграмі.
У фейсбуці медіа має 328 тисяч читачів, реакцій та коментарів окремі новини збирають понад тисячу. Водночас не можна сказати, що есемемники чи люди, які розміщують новини в цій соцмережі, стежать там за порядком, бо особисті образи в коментарях таки трапляються. Водночас ми не побачили якогось зворотного зв’язку з читачами. Говорити про те, що новини якось по-особливому адаптовують для читачів саме цієї соцмережі, теж не доводиться – замість підводки тут, як і на інших сайтах, просто дублюють заголовок матеріалу.
В інстаграмі в 0352.ua майже 31 тисяча підписників, однак майже весь контент у жовтні – це суцільна реклама, яку періодично розбавляють дописами, що мотивують підписників до активності. Наприклад, публікують фото чи відео із закликом оцінити побачене від 1 до 10 чи від 1 до 100 або відповісти на якесь запитання, приміром "Цього року 1 жовтня ми відзначаємо не одне свято. А ви знаєте які? Напишіть у коментарях".
У телеграм-каналі медіа – 3,2 тисячі підписників. У каналі розміщують також рекламу (яка, щоправда, час від часу навіть має відповідний тег), повідомлення про повітряні тривоги / відбої, новини про війну з інших медіа, репости з каналу журналіста Андрія Цаплієнка, Сил спеціальних операцій, Державного бюро розслідувань, міського голови Тернополя Сергія Надала чи президента Володимира Зеленського. Дублювання новинної стрічки тут немає, взагалі акцент не на регіональну належність, а радше на гарячі події. Новин про Тернопіль та область тут мінімум. Авторських дописів також небагато, зазвичай це кілька речень під відео чи світлинами з інших новинних ресурсів.
Сторінка 0352.ua в Х із 1,3 тисячі фоловерів зупинила свою діяльність 14 січня 2023 року, хоча вже до того була чимала перерва – із травня. До того стрічку теж вели нерегулярно і не використовували для поширення контенту із сайту, радше репостили чужі дописи про збори на ЗСУ та меми. Більш-менш регулярно сторінку вели до 25 січня 2022 року, тоді там розміщували посилання на матеріали із сайту – просто лінк із дублюванням заголовка замість підводки.
Сайт "Терен"
Сайт має сторінку у фейсбуці (66 тисяч читачів), канали у телеграмі (12,4 тисячі підписників), вайбері (14,6 тисячі підписників) та ютубі (4,2 тисячі підписників). На сайті також подано лінк на профіль в інстаграмі, однак він не активний з березня 2022 року.
Як розповіла головна редакторка видання Євгенія Цебрій, редакція адаптовує контент під активні майданчики.
"Приміром, для фейсбуку монтуємо кепшн-відео, сторіс. На ютуб-каналі публікуємо відеосюжети, три-чотири матеріали, які команда "Терену" знімає щодня. Місцеві новини, що виходять на сайті, подаємо в адаптованому форматі в телеграм-каналі. Також у лаконічній формі розміщуємо інформацію про наслідки масштабних ракетних обстрілів у різних областях України, публікуємо цікаві фото та відео, що стосуються життя міста та області, подвигів захисників. Щотижня робимо ролик з цінами овочів на місцевому ринку для телеграм-каналу та сторіз на фейсбук-сторінці", – розповіла редакторка.
За її словами, матеріали сайту поширюють у соцмережах журналісти та редактори стрічки новин, орієнтуючись на тематику різних груп та спільнот. Вони ж тримають зворотний зв’язок з читачами в коментарях.
"Завдяки такій постійній і наполегливій роботі статті "Терену" отримують десятки тисяч переглядів, що неодноразово виводило сайт на мільйон переглядів на місяць. Ще додам, що канали у вайбері та телеграмі ми створювали й розкручували на початку повномасштабної війни. Якщо з цих соцмереж ми загалом не орієнтуємося на переходи на сайт і функціонують вони більше як окремі платформи, то фейсбук дає такі переходи. Крім того, левову частку переглядів забезпечує контент, який з’являється в гугл-новинах та рекомендаціях", – розповіла медійниця.
"RIA+ / 20 хвилин"
Медіа розміщує та просуває контент чи не на всіх можливих соцмережах: 155 тисяч читачів – у фейсбуці, 21,6 тисячі в інстаграмі, 26,7 тисячі в телеграмі, 12,7 тисячі у вайбері, 13 тисяч підписників у ютубі і 21,6 тисячі підписників у тіктоці.
У колишньому твіттері є дві сторінки тернопільської "20-хвилинки", щоправда обидві не активні: одна з 24 червня 2023 року, друга – з 3 травня 2019 року.
Як розповіла головна редакторка "20 хвилин Тернопіль" Наталка Бурлаку, найбільше трафіку, як і більшість медіа, вони отримують з фейсбуку. "Упродовж останнього року ми посилили роботу на нашому телеграм-каналі, оскільки, за даними опитувань, основне джерело для отримання інформації про події зараз – це телеграм (44%). Фактично канали перетягнули на себе увагу аудиторії, хоча там дуже багато маніпуляцій, фейків, дезінформації та просто вкраденого і перевіреного контенту з медіа", – розповіла головна редакторка.
За її словами, поки держава на законному рівні не врегулює це питання, медіа залишаються в програшному варіанті. "Поки ми витрачаємо людський ресурс і зусилля на пошук, збір та перевірку інформації, написання авторського матеріалу, телеграм-канали просто крадуть його і розширюють свій запас підписників завдяки нашій роботі й нечесній рекламі (часто це просто фейкові вкиди). Вони зрізають лого, не дають посилання, виривають шматки текстів", – говорить редакторка. Зараз сторінки в соцмережах сайту працюють на популяризацію бренду, але водночас і для монетизації певної частини контенту.
"Наприклад, наш рекламний відділ продає пакетні пропозиції щодо поширення статей, і це охоплює розміщення в різних соцмережах. Ми часто проводимо розіграші та підтримуємо різноманітні соціальні ініціативи на підтримку ЗСУ, внутрішньо переміщених осіб тощо. Наші підписники є лояльними та часто стають джерелом інформації для матеріалів на сайті, оскільки вони напряму комунікують з редактором та редакцією", – пояснила Наталка Бурлаку.
Редакторка тернопільської "20-хвилинки" зауважує: робота з кожною соцмережею вимагає особливого підходу, тому в редакції окремо планують та виробляють матеріали для телеграму, фейсбуку, інстаграму чи тіктоку.
"Наприклад, контент на актуальну місцеву соціальну проблему добре "залетить" у тіктоці, але збере менше реакцій у ютубі. Короткі відео можна переглянути в наших рілсах та ютуб-шортс. Опитування – у телеграмі, вайбері. Всюди – різна упаковка та різний підхід", – пояснює медійниця.
Розвитком соцмереж у редакції на постійній основі займається три редактори, крім того, є ще одна особа, яка відповідає окремо за тікток. Над створенням матеріалу працюють як журналісти, так і всі редактори соцмереж, а також головний редактор.
"Тобто в нас це командна робота, але з чітко встановленою зоною відповідальності", – резюмувала редакторка.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області
Help us be even more cool!