ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

“За Майбутнє” та “Слуга Народу” найчастіше джинсували на Хмельниччині

22.10.2020, 12:00
Альона Береза

Найбільше матеріалів із ознаками замовності в моніторинговий період було розміщено на Незалежному громадському порталі. Серед політиків активніше за усіх, при цьому, джинсував народний депутат від політичної партії “Слуга народу” Сергій Мандзій. В матеріалах його згадували як керівника обласної організації партії, а в одному матеріалі народний обранець навіть давав доручення місцевому осередку своєї партії. Серед партій також джинсували політична партія “Слуга народу”, в тому числі, і з врахуванням матеріал про діяльність народного депутата, та представники політичної партії “За Майбутнє”.

Такими є результати моніторингу Інституту масової інформації, що було проведене в хмельницьких онлайн-медіа. Досліджувались новинні стрічки 10 онлайн-ЗМІ за 5-7 жовтня 2020 року*. Загалом було промоніторено 226 новин, із яких 11 матеріалів мають ознаки замовності та 7 матеріалів є неналежно маркованою політичною агітацією. Контрагітації в моніторинговий період в онлайн-ЗМІ не зафіксовано.

Джинса і неналежне маркування в онлайн-медіа на Хмельниччині

Найбільше джинси зафіксовано серед розміщених матеріалів на Незалежному громадському порталі. Це 8 матеріалів від 11 зафіксованих, тобто 73 % від загальної кількості матеріалів із ознаками замовності. Окрім того, кількість джинси тут дорівнює 44 % від загальної кількості новин на цьому сайті загалом. Також два матеріали (18% від загальної кількості джинси) було розміщено на сайті обласної газети “Подільські Вісті”.

До речі, на момент написання матеріалу вся джинса із сайту Подільських Вістей зникла. Від матеріалів на ресурсі лише залишились згадки про назви матеріалів в стрічці для посилань.

Скріншот сторінки із сайту газети “Подільські Вісті”

Найбільше матеріалів із ознаками замовності, 55% від загальної кількості позитивної джинси, було про політичні партії, їх похід на місцеві вибори та висування ними кандидатів. Також онлайн-ЗМІ активно поширювали матеріали про політиків всеукраїнського рівня та місцевих політиків-кандидатах, 27% та 18% від зафіксованої джинси відповідно. Як вже зазначалося, більшість матеріалів були розміщені на згаданому вище медіа – Незалежний громадський портал. Інші онлайн-медіа допустимо маркували подібні матеріали. До прикладу, сайт Є позначав подібні тексти позначками «Політична реклама».

Ситуація із Незалежним громадським порталом є досить цікавою, адже якщо зайти на головну сторінку цього сайту, то в новинній стрічці можна побачити розміщення біля деяких новин позначки «PR». Однак це прослідковується лише для 15 останніх матеріалів, які відображаються на стартовій сторінці. Якщо ж подивитися саму новину – жодної згадки про те, що це політична агітація чи політична реклама, там немає.

Скріншот матеріалів на НГП за 5 жовтня 2020 року

Цей випадок є досить цікавим для майбутніх досліджень в регіоні, адже жодне інше медіа в регіоні не практикує підхід до “маркування” замовної політичної реклами лише на головній сторінці. До речі, не в моніторинговий період НГП розмістило два матеріали, що містили рейтинги кандидатів на посаду Шепетівського міського голови, в яких було вимкнено можливість коментування.

Серед хмельницький онлайн-медіа два сайти, Є та Поділля NEWS, зазвичай, належно маркують політичну рекламу чи агітацію. В останнього проте ще зафіксовано один випадок немаркованих матеріалів. Це матеріал про відвідування відкриття амбулаторії політиком національного рівня, депутатом ВРУ, Сергієм Мандзієм.

При цьому неналежне маркування використовували сайти «Всім Хмельницький» (посилання на прес-службу партії) та ХМ-інсайт (позначка іноземної валюти).

Скріншот матеріалу із сайту Всім Хмельницький

Скріншот переліку новин із сайту ХМ-інсайт за 5 жовтня 2020 року

Не зафіксовано жодного матеріалу із ознаками замовності, матеріалів без належного маркування чи маркованої політичної реклами в моніторинговий період на сайтах – Актуально для подолян, Depo.ua та 0382.ua.

Якщо ж говорити про позитивні матеріали із ознаками замовлення, то найбільше в таких публікаціях було згадок політичні партії “За Майбутнє” та «Слуга народу» 50 % і 31 % згадок про політичні сили в джинсі і позитивній неналежно маркованій агітації відповідно. Дві згадки в таких матеріалах належать політичній партії “Європейська Солідарність” (13 %) та ще одна – ВО «Батьківщина» (6 %).

Фейки та маніпуляції як підхід до політичної агітації партій на Хмельниччині

В моніторинговий період було зафіксовано чотири випадки поширення фейків. Це триразове розміщення матеріалу «Жіночий рух партії «За Майбутнє», який вимагає відправити міністра охорони здоров’я у відставку» (розмістили – Незалежний громадський порталВсім Хмельницький та ХМ-інсайт) та розміщення матеріалу «Що отримала Хмельниччина від реформи митниці?» авторства народної депутатки України Ніни Южаніної з ПП «Європейська Солідарність». Схожий матеріал, до речі, розміщував сайт Поділля NEWS, однак із належним маркуванням “політична агітація”. Всі випадки було віднесено до недостовірної інформації, адже їх тексти містять висновки без документального підтвердження.

До прикладу, в матеріалах щодо відставки розміщено цитату координаторки жіночого руху ПП “За Майбутнє” “«Життями українців керує людина, яка за пів року не зробила нічого для покращення епідеміологічної ситуації… Міністре Степанов, ви не справились зі своїми обов’язками. Вам час піти!». Водночас зроблені голослівні заяви більше виглядають як політичні маніпуляції перед місцевими виборами, адже подібні заклики не призведуть до відставки міністра. Ну і робити висновки що за період діяльності теперішнього міністра нічого не було зроблено – теж маніпулятивний висновок, адже дії все ж таки робились. Можливо, не в потрібних масштабах та є в тих діях прорахунки, однак говорити що зовсім нічого не було зроблено теж не коректно.

В іншому ж матеріалі зазначено такі висновки: “Негативний ефект від такої оптимізації і бізнес, і самі працівники Хмельницької митниці гостро відчули на собі”. Водночас жодного підтвердження авторка, народна депутатка, не наводить, що також більше видається за недостовірну інформацію, адже вона не підтверджена доказами, якою політична партія маніпулює.

За зовсім короткий моніторинговий період в онлайн-медіа на Хмельниччині було зафіксовано як джинсу, так і неналежне маркування політичної агітації, що властиво виборчому періоду. Із тих медіа, які розміщували політичну рекламу, лише два належно її маркували, два медіа розміщували джинсу. В одному із них було зафіксовано “зникнення” маркування політичної реклами по мірі зникнення її із новинарної стрічки на головній сторінці. Фейки та маніпуляції було зафіксовано в неналежно маркованій політичний рекламі та джинсі. Найбільше таких матеріалів були розміщені в медіа від імені жіночого руху політичної партії “За Майбутнє”. Остання була й найактивнішим замовником піарних матеріалів в хмельницьких онлайн-медіа.

*У межах дослідження було проаналізовано 226 новин, із них 11 новин із ознаками замовності та 7 матеріалів із неналежним маркуванням із 10 регіональних онлайн-медіа Хмельниччини. До моніторингу потрапили виключно новини з новинної стрічки інтернет-ЗМІ: статті, журналістські розслідування, аналітика, блоги, авторські колонки, анонси тощо не аналізуватися. 

Методологія моніторингу включала аналіз кількості публікацій із ознаками замовності в новинних стрічках регіональних онлайн-медіа,  аналіз кількості позитивної джинси та контрагітації, визначення основних замовників позитивних публікацій із ознаками замовності (політики місцевого рівня, політики загальноукраїнського рівня, політичні партії (включно з осередками), органи місцевої влади, органи державної влади, інше), аналіз кількості замовних публікацій про партійни сили та їх представників/ць. Моніторинг проводили у таких онлайн-медіа: Незалежний громадський портал, Актуально для подолян, Depo.ua, 0382.ua, Сайти Є, Поділля NEWS, Всім Хмельницький, ХМ-інсайт, Новини.Хмельницький, Подільські Вісті.

Альона БЕРЕЗА, регіональна представниця ІМІ у Хмельницькій області

Матеріал було підготовлено ГО “Інститут масової інформації” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицію Міжнародного фонду “Відродження

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!