За Філатова, проти Бужанського: як джинсують дніпровські медіа напередодні виборчої кампанії
Найбільше позитивної джинси в дніпровських регіональних онлайн-медіа публікували про мера Філатова, його партію та міськраду загалом. При цьому негативну джинсу публікували проти нардепа Максима Бужанського та представників облради. Загалом політична джинса була зафіксована у 4,4% дніпровських новин. При цьому, майже половина, або 45% цієї джинси, була чорним піаром та контрагітацією.
Такі результати моніторингу, який у липні 2020 провели представники та представниці Інституту масової інформації. Метою моніторингу було дослідити, яку частку матеріалів складають новини з ознаками політичної замовності, а саме позитивної політичної джинси та контрагітації; виявити основних замовників політичної джинси в регіоні та основних замовників політичної джинси загальноукраїнського рівня.
Не аналізувалися аналітика/статті, журналістські розслідування, комерційна джинса не у формі новини, авторські колонки/блоги, офіційні анонси про вимкнення води/світла, концерти та пресконференції тощо.
У Дніпрі досліджувалися п’ять найвідвідуваніших дніпровських ресурсів, згідно з даними сайту Similarweb: opentv.media, nashemisto.dp.ua, dnpr.com.ua, dp.informator.ua, gorod.dp.ua. Усього було проаналізовано 754 матеріали зі стрічок новин на цих ресурсах з 6 до 10 липня включно.
Позитивна джинса
Позитивної джинси від усіх новин було зафіксовано близько 2%. Найбільше такої джинси було про мера Бориса Філатова, його партію “Пропозиція” та міськраду загалом. Так, матеріалів з ознаками замовності на користь партії “Пропозиція” зафіксовано майже 12% від усієї політичної джинси, 9% матеріалів з ознаками замовності на користь Бориса Філатова та 3% – на користь міської ради. Найбільше джинсували на користь міського голови сайти “Наше місто” та “Днепровская панорама”. Ці ресурси у 2020 отримували бюджетні гроші на висвітлення діяльності міськради. Тут були і сумнівна соціологія, і прогулянки міського голови по районах напередодні виборів та претензія на урбаністичну аналітику, що демонструє успіхи міської влади.
На користь голови обласної ради Святослава Олійника зафіксовано 6% матеріалів із ознаками замовності, утім він також з’являється і в матеріалах на користь команди президента про “большую стройку”, іноді, разом із екс-нардепом (8 скликання) та нині президентом Української асоціації футболу Андрієм Павелком. Таких матеріалів також зафіксовано 6%, усі на “Інформаторі”. Святослав Олійник на моніторинговому тижні також проводив зустрічі із потенційними виборцями, про які потім розміщував партнерські матеріали на місцевих ЗМІ. Наприклад, у матеріалі “Святослав Олейник рассказал молодежи Днепра о том, как стать лидером” йдеться про те, що ”в первую очередь, Святослав Олейник объяснил, что понятие “лидер” образовалось от латинского “вести за собой”. Також позитивну джинсу на моніторинговому тижні замовляли Загід Краснов (3%), “патріоти “За життя” (3%), Ренат Ахметов (9%) та Арсеній Яценюк (3%).
Чорний піар та контрагітація
У дніпровських онлайн медіа зафіксована дуже велика частка контрагітації — 45% від усих матеріалів із ознаками замовності. І вся вона була спрямована проти обласної влади (9%), Святослава Олійника (9%), Олександра Бондаренка (3%), ОДА (3%), Кирила Нестеренка (3%), партії “За майбутнє” (3%) та Максима Бужанського. Зокрема, найбільше таких публікацій було проти нардепа Максима Бужанського — 15%. Уся контрагітація була розміщена на ресурсах, які пов’язують із міським головою Дніпра, — “Наше місто” та “Днепровская панорама”. Наприклад,
“Наше місто” розмістило вісім контрагітаційних матеріалів за моніторинговий період — найбільше проти Святослава Олійника та обласної влади загалом — і дві позитивні джинси на користь Бориса Філатова та його партії. “Днепровская панорама” також розмістила вісім контрагітаційних матеріалів — найбільше проти нардепа Максима Бужанського — і три позитивні джинси на користь Філатова.
Особливе місце в контрагітації займають матеріали про “Большой недострой” обласної влади, вочевидь на противагу програмі “Велике будівництво” команди Зеленського та будь-яким діям Максима Бужанського: від його декларації до прямого конфлікту журналістів із народним депутатом у матеріалі “Депутат Бужанский оскорбляет журналистов, вместо того, чтобы помочь детям, пострадавшим по его вине”.
Замовники та виконавці
Переважно джинса публікувалась на користь органів місцевого самоврядування (22%), політиків місцевого рівня (17%) та осередків партій (також місцевих, 22%). Ще 22% джинси було про політиків загальноукраїнського рівня. Такі показники по Дніпру зараз сильно відрізняються від інших регіонів, де проводився моніторинг — джинси тут більше майже вдвічі та вона брудніша.
Найбільше джинси публікували на трьох сайтах: “Дніпровська панорама”, “Наше місто” та “Інформатор” — 9, 7 та 6% від загальної кількості новин відповідно. Як зазначено вище, “Панорама” та “Наше місто” писали переважно на користь міської влади, “Пропозиції” та Бориса Філатова. “Інформатор” розміщував матеріали на користь дуже різних опонентів: тут зафіксовані матеріали із ознаками замовності на користь голови облради Святослава Олійника, партії “Пропозиція”, депутата міськради Загіда Краснова і команди Зеленського. “Відкритий” писав про партію “Пропозиція” і ”Патріотів “За життя”, gorod.dp.ua — про Рената Ахметова і Арсенія Яценюка.
Валерія Мальченко, регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!