Євробачення як лакмус для мізогінії: як висвітлюють жінок вінницькі онлайн-медіа
Співвідношення експертів та експерток у вінницьких новинах – на користь жінок. Хоча йдеться всього про дев'ять експертних думок, які в принципі були в новинах. Але героями публікацій більше стають чоловіки. Їхня кількість більша майже вчетверо, особливо серед надзвичайних подій та криміналу. Натомість у вінницьких новинах шоубізу домінують героїні. Сексистським трешем відзначився "33 канал".
Загальні результати
Для моніторингу обрано п’ять вінницьких сайтів ("20 хвилин / РІА", Вінниця.Інфо, "33 канал", сайти телеканалу "ВІТА" та радіо "Місто над Бугом"). Досліджено по 50 новин з кожного сайту в стрічці від 5 лютого.
Привертає до себе увагу кількість "безособових" новин на сайтах. Це найчастіше рерайти повідомлень пресслужб органів влади та відомств з констатацією подій чи роз’ясненнями. Зменшення кількості власних новин – помітна тенденція. Це може призвести до перетворення регіону на "новинну пустелю" – географічну територію, де не буде локальних медіа або ж будуть виключно "медіапримари", сайти, які покладаються на сторонній контент і не мають у штаті жодного репортера. Власне, такі сайти вже давно є на Вінниччині, агрегатори безлюдні.
Втім, частина редакцій новини оживляє. Так, сайти "Віта" й "Вінниця.Інфо" в матеріалі про загиблих рибалок узяли коментар в Оксани Урбанської, речниці ДСНС на Вінниччині. У такий спосіб вони з повідомлення пресслужби зробили власний матеріал. Що завадило іншим сайтам (а про цю новину написали всі) так зробити, невідомо.
Економічна тематика має експертку, керівницю податкової служби на Вінниччині Оксану Домерат, а також експерта в матеріалі, який є неналежно маркованим, про здобутки МХП. "20 хвилин", звичайно, промаркували матеріал як "Новини компаній", але таке маркування не позначено в описі, що матеріал розміщено на комерційній основі. Щобільше, у підвалі сайту "Новини компаній" внесено до рубрики "Корисне".
Пояснювальний матеріал на сайті "20 хвилин", де описуються потенційні новели законопроєкту про мобілізацію, майже повністю складається з коментарів адвокатки Жанни Грушко. Натомість, як зазначено на сайті, матеріал має іншого автора.
Загалом із 250 матеріалів експертних коментарів вдалося налічити аж дев’ять – 3,6% публікацій, або п’ять експерток і чотири експерти. Схожий матеріал випустила й редакція сайту "Вінниця.Інфо", але без наголосу на адвокатку. Публікація вийшла безособова.
Що ж до героїв та героїнь сюжетів, то тут на 68 жінок припало 237 чоловіків. Переважно погоду зробив кримінал та надзвичайні події. У цій темі – 96 героїв публікацій і 20 героїнь.
Окремі публікації на сайтах могли б лише виграти, аби гендерний баланс хоч якось дотримувався. Так, наприклад, публікація сайту "20 хвилин" про умови роботи кур’єрів у зимовий період містить чотири інтерв’ю з чоловіками, і не знайдено жодної жінки-кур’єрки. А такі історії реально могли б підсилити матеріал. Одначе заголовок чесний – якщо про кур’єрів, то в матеріалі лише кур’єри. Тут, до речі, вийшло, як і в іншому матеріалі: привітали тільки барменів зі святом, наче це виключно чоловіча робота.
Сайт телеканалу "Віта" взагалі щоранку постить гороскопи. На 24-му році ХХІ століття. В принципі, комунальний телеканал не дуже й переймається балансом, коли йдеться про висвітлення роботи засновника, міської ради. Так, у матеріалі про 100-річчя ексректора технічного університету Кузьміна – лише чоловіки. Та й ті посадовці.
Також "чоловічою" темою є війна. Наприклад, героями матеріалу сайту "Місто над Бугом" стали одразу 19 військових, які віддали своє життя за Україну. В інших сайтів такі новини частіше персональні, про кожного воїна окрема публікація. Разом з тим видання "20 хвилин" розміщує під кожним тематичним матеріалом дисклеймер: "Редакція RIA / 20 хвилин, нагадаємо, має проєкт "Героям Слава!". Розповідаємо вінничанам про наших неймовірних бійців, щоб слава про них та їхню мужність летіла далеко за межі України! Нам є ким пишатися! Також ми часто пишемо про волонтерів та організації, які допомагають армії та постраждалим від війни. Всі історії зібрали у рубриці "Герої тилу". На думку редакції, жінок у лавах ЗСУ, мабуть, немає. Як і волонтерок.
Євробачення як лакмус для мізогінії
Якщо ви думаєте, що жіноче тіло більше не рушій реклами, – ви помиляєтесь. Для вінницьких видань публікація жінок у купальниках – найкраща реклама карпатських чанів. Фотографії з акцентом на тіло розміщено в заголовку та по тексту рекламного матеріалу, який теж позначено як "партнерський проект" на сайті "20 хвилин".
Скриншоти матеріалів сайту "20 хвилин"
Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області
Help us be even more cool!