Як популярні медіа Житомира розширюють аудиторію через соцмережі
Розвивають соцмережі, але здебільшого роблять усе силами співробітників редакції, не залучаючи есемемників, – так працюють житомирські медійники, намагаючись донести інформацію до максимально широкої аудиторії. Більшість робить акцент на Facebook, Telegram та Instagram, одиниці транслюють новини у Viber i мають наміри переходити в TikTok.
У жовтні Інститут масової інформації аналізував соцмережі п’яти популярних медіа Житомира: Житомир.інфо, Суспільне.Житомир, Журнал Житомира, Перший житомирський, СК1.
Скриншот Facebook-сторінки СК1
Телеканал СК1
- Facebook – 119 тисяч підписників
- Telegram – 2,4 тисячі підписників
- Instagram – 12,4 тисячі підписників
- YouTube – 24 тисячі підписників
СК1 – телеканал, який щоденно готує відеосюжети про життя Житомира. Тож не дивно, що більша частина контенту в соцмережах – це відео. Щодня на сторінці у Facebook, яка налічує 119 тисяч читачів, з’являється три-шість публікацій з підводками. Це здебільшого сюжети, зняті журналістами телеканалу, або відеоконтент від підписників, репости з офіційних сторінок влади. Повідомлення на Facebook є повноцінними новинами, підписникам не потрібно переходити на сайт, щоб дізнатися подробиці.
Три-сім сюжетів на день СК1 публікує на YouTube-каналі. Відео набирають від сотні до декількох тисяч переглядів. Найактивніше наповнюється новинна стрічка в Telegram – до 15 новин щодня. Здебільшого це повідомлення від рятувальних служб та правоохоронців, оголошення повітряних тривог, підводки до новин з переходом на YouTube-канал. Публікації в Instagram телеканалу з’являються значно рідше – по декілька на місяць, але щоденно з’являються сторіз – новини, мотиваційні світлини та репости фотографій від підписників.
Редактор СК1 Микола Слюсар розповів представниці ІМІ, що, крім перелічених соцмереж, команда намагалася розвивати й TikTok-сторінку, але через обмежену кількість співробітників нині цим напрямом нема кому займатися.
"Ми не дуже адаптуємо контент під соцмережі. Іноді можемо накинути водяний знак, бо траплялися випадки, що крали контент. У штаті в нас нема есемемника, є одна співробітниця, контент-менеджерка, яка веде всі соцмережі. Вона відповідає за сайт, завантажує новини на YouTube, Facebook, Telegram. Якщо трапляються якісь критичні ситуації або неробочі години, то журналісти інколи їй допомагають. Також, якщо журналісти стали свідками значущої події, то вони самі фотографують, додають коротенький опис і викладають з приміткою "деталі – згодом у сюжеті", – розповів Микола Слюсар. Він додав, що віднедавна команда почала додавати обкладинки на кожне відео, це було ініціативою співробітників, яка поліпшила візуальний вигляд YouTube-каналу та Facebook-сторінки.
"Переважно ми маємо широку аудиторію у Facebook, так ми намагаємося переливати трафік в інші соцмережі, зокрема в Telegram. Коштів на просування контенту нема, тому викручуємося таким чином", – зазначив редактор телеканалу. За його словами, основною проблемою ведення соцмереж є видалення контенту адміністрацією Facebook.
"У нас було опитування серед житомирян про те, як змінилося їхнє ставлення до росіян. Наче банальна штука, але набрала охоплення понад мільйон. Але, мабуть, накидали скарг, і заблокували це відео. Так само ми викладали в соцмережі відео з посиланням на "Азов", і також були скарги, також видаляли це відео. Коли ми ловимо бани, то просто оскаржуємо. Часто наші скарги приймають", – сказав Микола Слюсар.
Скриншот Facebook-сторінки "Житомир.info"
"Житомир.інфо"
- Facebook – 89 тисяч читачів
- Telegram – 152,9 тисячі підписників
- Instagram – 65,4 тисячі підписників
- YouTube – 133 тисячі підписників
Інтентер-видання "Житомир.інфо" є одним з найстарших і найпопулярніших у Житомирській області. Така популярність зберігається і в соцмережах. У Facebook найчастіше можна побачити короткі описи новин з посиланням на сайт. Щодня тут з’являється 10–15 публікацій, так само щоденно оновлюється Instagram (мінімум одна публікація та сторіз у будні дні). 24/7 наповнюють журналісти "Житомир.info" новинну стрічку в Telegram (10–15 інформаційних повідомлень, які супроводжуються посиланням на сайт). YouTube також поповнюється кожного дня – по три-чотири відео, серед яких є авторські новини, відеопрогулянки містом і контент від читачів.
"Новинний контент з нашого сайту ми частково адаптуємо для соцмереж: формат деяких відео адаптовуємо під рілс, змінюємо текст новини під формат конкретної соцмережі. Окремого есемемника в нас немає, соціальні мережі ведуть наші журналісти", – розповіла директорка "Житомир.інфо" Юлія Новицька. За її словами, декілька разів їхній контент видаляла адміністрація Instagram, журналісти подавали скарги, але не отримали відповіді. Серед підписників каналу в Telegram трапляються боти, але команда "Житомир.інфо" їх блокує.
Скриншот Facebook-сторінки Суспільне.Житомир
Суспільне.Житомир
- Facebook – 70 тисяч читачів
- Telegram – 47,6 тисячі підписників
- Instagram – 6 тисяч підписників
- YouTube – 39,2 тисячі підписників
- Viber – 14,7 тисячі підписників
Чемпіон з адаптації контенту до різних платформ у нашій моніторинговій п’ятірці – Суспільне.Житомир. У всіх соцмережах, де є їхня сторінка чи канал, контент оновлюється регулярно і в найрізноманітніших форматах.
"Відеоконтент для ефіру ми адаптовуємо для соцмереж. Для Facebook створюємо кепшн-відео і рілси, для Instagram робимо рілси, а для YouTube робимо шортси. Іноді ставимо відео в Telegram. Теж робимо з текстовими новинами. Тексти телевізійних новин адаптовуємо для сайту і соцмереж. Ми маємо відділ діджитал-платформ, де працює шість фахівців, також є три відеографи й дизайнер, які знімають та монтують відеоконтент. Саме вони займаються смм наших платформ", – розповів головний редактор Дмитро Клименко.
Як і багатьом іншим медіа, команді Суспільне.Житомир доводиться стикатися з ботами й працювати над тим, щоб розширювати свою аудиторію.
"Ми дотримуємося журналістських стандартів, тому шукаємо методи залучення аудиторії через сторітелінг та добір резонансних тем. З ботами проблеми є постійно. Регулярно коментують резонансні теми в мережах. Якщо порушують етичні норми, видаляємо і банимо. Щодо видалення нашого контенту, то останнім часом такого не було, але були скарги про використання музики, що використовують інші канали телемарафону, який ми транслюємо також у Facebook. У таких випадках надсилаємо протест, і на цьому все", – пояснив Дмитро Клименко.
Скриншот Facebook-сторінки "Журналу Житомира"
"Журнал Житомира"
Facebook, Instagram, Telegram – у таких соціальних мережах представлений сайт "Журнал Житомира".
Щоденно на сторінці у Facebook команда публікує до 15 новин. Зазвичай це репости із сайту, втім іноді трапляються окремі відео з текстовим супроводом або фоторепортажі.
Так само регулярно наповнюється стрічка в Telegram-каналі (по 10–15 публікацій щодня), і хоча в Telegram-каналі вже є понад 3 тисячі дописів, охоплення публікацій незначне, а на сам канал підписано трохи більш ніж 200 людей. Інша річ – Instagram, за кількістю підписників він входить до числа найпопулярніших у Житомирі. На сторінці щодня публікується три-п'ять дописів (новини, світлини міста, розважальний контент), а також до десяти сторіз із посиланням на сайт.
"Залежно від соціальної мережі та її цільової аудиторії адаптуємо текст та візуальні зображення. Робота редакції налагоджена так, що за потреби функції смм розподілено між усіма учасниками створення контенту. Для залучення аудиторії використовуємо гумор, меми, тренди соцмереж. Були інциденти з видаленням контенту. На думку адміністрацій соцмереж, там використовувалися заборонені слова та фрази. В перші місяці війни особливо активно ворожою країною були залучені боти та інформаційні фейки", – розповіла директорка сайту "Журнал Житомира" Марія Мартинчук.
Скриншот Facebook-сторінки Першого житомирського інформаційного порталу
Перший житомирський
- Facebook – 42 тисячі читачів
- Telegram – 89 підписників
- Instagram – 874 підписники
- YouTube – 1,8 тисячі підписників
Лише фото, відео і жодного допису з посиланням на сайт – таку картину можна побачити на Facebook-сторінці Першого житомирського. Річ у тім, що у вересні Facebook почав видаляти дописи, які містили посилання на сайт. Користувачі, які коли-небудь публікували собі якісь статті з цього сайту, почали отримувати сповіщення про те, що контент містить спам. Таке саме сповіщення можна отримати, якщо спробувати розмістити собі на сторінку лінк на цей сайт.
Скриншот Facebook-сторінки (видалення публікацій з посиланнями на Перший житомирський)
Таке попередження також з’являється, якщо намагаєшся вподобати деякі публікації. До прикладу, новина про те, як мер Житомира дарує песиків дітям героїв, сприймається як спам.
Скриншот Facebook-сторінки Першого житомирського інформаційного порталу
Щоб дізнатися причину блокування, ми звернулися до редакції Першого житомирського. Нам повідомили, що намагаються з’ясувати причину, але не захотіли коментувати цю проблему або розповідати про особливості ведення соцмереж командою сайту.
Telegram-канал сайту та Instagram-сторінка сайту не є дуже популярними серед користувачів і мають незначну кількість підписників, втім можемо побачити, що команда регулярно наповнює ці сторінки авторським контентом. Велику увагу на сайті приділяють виготовленню відеоновин, тож на YouTube-каналі щоденно з’являється до п’яти свіжих відео.
Проаналізувавши п’ятірку популярних ЗМІ, можемо зробити висновок, що медійникам вдається витримувати конкуренцію з анонімними каналами та сторінками. Попри відсутність ресурсів на залучення смм-спеціалістів, редакції розподіляють обов’язки й спільними зусиллями намагаються адаптувати контент для різних соцмереж.
Оксана Трокоз, представниця Інституту масової інформації в Житомирській області
Help us be even more cool!