ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Як черкаські онлайн-медіа джинсують про політику напередодні виборів

Лише 5% новин зі стрічок черкаських онлайн-медіа – джинса. Однак у окремих із них показник може сягати до 25%. Разом із тим, окремі видання не гребують і контрагітацією, проте більшість все ж маркує політичну рекламу у своїх стрічках.

Такими є результати жовтневого моніторингу ІМІ, що мав на меті дослідити, яку частку новин складають новини з ознаками політичної замовності; кількість позитивної джинси та контрагітації; виявити замовників політичної джинси в регіоні та основні типи фейків в матеріалах із ознаками замовності.

Моніторинг тривав із 5 по 7 жовтня 2020 року. До дослідження було взято новини зі стрічок десятка регіональних сайтів: 18000, Провсе, Вичерпно, Прочерк, Zmi.ck.ua, Дзвін, ПроголовнеВісті ЧеркащиниВІККАКанос. Загалом за три дні в стрічках видань з’явилось 618 публікацій – від 15 і 20 на “районних” сайтах Вісті Черкащина та Канос до 84 і 118 на Прочерку та Дзвоні відповідно. З них – 24 матеріали з ознаками замовності.

У той час як на сайтах 18000, Прочерк та Провсе матеріали з явними ознаками замовності були відсутні, а вся політична реклама була маркованою належним чином, на сайтах Дзвін та Проголовне було опубліковано 5 і 9 матеріалів із ознаками замовності відповідно. При тому на Проголовне політична джинса взагалі становила майже чверть від усіх новин – 24%. На Дзвоні ж джинси у стрічці було трохи більше 4%. Через малу загальну кількість публікацій високе співвідношення вмісту джинси було у стрічці сайта Канос – 15% (фактично – три публікації).

Сайт Дзвін також єдиний “відзначився” контрагітацією, опублікуваіши чотири такі новини, причому дві з яких із використанням маніпуляцій. Як от, наприклад, у новині без жодного маркування “Твій долар змінює все”: кандидат на мери Черкас Євпак витрачає тисячі доларів на виборчу агітацію”, де нейтральна аналітика першоджерела піддана семантичним маніпуляціями, що надають їй негативного змісту щодо одного кандидатів на посаду міського голови Черкас; а також у скороченому вигляді, що відриває її від загального контексту. Ознаки семантичних маніпуляцій має і стаття Політичний акробат: у Золотоноші мер Войцехівський “організував” на свою підтримку “штрейкбрехерів” у списках конкурентів”. Також виникають питання і до достовірності наведеної у публікації інформації, зокрема через відсутність посилань на першоджерела, ілюстрації, а також, власне, і через згадані вже семантичні маніпуляції автора. Суть методу семантичного маніпулювання, зокрема, в прискіпливому відборі слів, фразеологізмів та інших лінгвістичних конструкції та прийомів, які в сумі з добором самого матеріалу для “висвітлення” викликають негативні асоціації, і таким чином впливають на сприйняття інформації.

Контрагітація на сайті Дзвін з’являлась і щодо чинної державної влади, як от, наприклад, у статті “Настав час зробити їх на місцевих виборах”. Варто зазначити, що автор матеріалу, шеф-редактор медіагрупи “Нова молодь Черкащини”, до якої входить сайт Дзвін, Леонід Даценко балотується до Черкаської обласної ради від партії “Європейська Солідарність”. На сайті в моніторинговий період також опублікований матеріал із ознаками політичної джинси і щодо цієї політсили “Не залишатись осторонь: активісти “Європейської солідарності” зібрали допомогу постраждалим від пожежі на Луганщині”. Цікаво, що на деяких інших сайтах, як от, наприклад, на Вичерпно та Zmi.ck.ua, цей же матеріал позначений як політична реклама. Втім Дзвін узагалі не маркує свої матеріали подібним чином.

Окрім того, на сайті Дзвін наявна джинса щодо кандидата на посаду міського голови Черкас, чинного мера Анатолія Бондаренка. До прикладу, як публікація про його зустріч із колективом однієї з міських лікарень, чи ж матеріал про зустріч із працівниками КП “Електротранс”.

Що ж до сайту Проголовне, то всі дев’ять джинсових матеріалів, що з’явились у стрічці стосуються партії ВО “Батьківщина” та її представників. Наприклад, публікація “Черкаська дитяча міська лікарня – головний пріоритет команди ВО”Батьківщина” на 2021 рік”, чи ж текстові тези із відео виступу лідерки партії Юлії Тимошенко на одному із політичних ток-шоу.  Також як приклади варто навести інтерв’ю кандидата в депутати Черкаської обласної ради від партії Віталія Постриганя та фактично агітку його колеги по списку, чинного заступника черкаського міського голови Ігоря Волошина

Власне, місцеві політики і стали лідерами серед “замовників” політичної джинси. 18 публікацій, а це 75% від усієї джинси, зафіксованої у моніторинговому періоді, стосується місцевих політиків і теперішніх кандидатів до місцевих рад різного рівня. У той час як безпосередньо партій та політиків всеукраїнського рівня стосуються по три джинсові матеріали відповідно, що складає по 12,5% від загальної кількості джинси у черкаських онлайн-ЗМІ.

Джинсують на користь місцевих політиків і сайти Вісті Черкащини та Канос. Перший, наприклад, опублікував репортаж зі святкування дня вчителя у селі Криві Коліна, в якому як гості свята фігурують кандидатка в депутати від партії “Слуга Народу” до Звенигородської районної ради та її чоловік і однопартієць – кандидат у депутати до Тальнівської міської ради. Варто відзначити, що редакторка сайту Анна Драгун також балотується в депутати до Тальнівської міської ради від тієї ж партії.

Канівський сайт Канос джинсує на користь чинних сільських голів та голів ОТГ. Наприклад, у публікації про відкриття фельдшерсько-акушерського пункту в одному із сіл, чи ж у замітці про ремонт дороги в іншому селі.

Що ж до джинси на користь політиків всеукраїнського рівня, то окрім публікації відео та такстової розшифровки виступу Юлії Тимошенко на сайті Проголовне, про яку вже йшлося, було зафіксовано два матеріали з ознаками політичної джинси стосовно президента України Володимира Зеленського. До прикладу, публікацію “Президент України: Ми будемо рухатися в напрямку угоди про “промисловий безвіз” із ЄС” на сайті Zmi.ck.ua.

Одним із цікавих прикладів політичної джинси за моніторинговий період є публікація на сайті Вичерпно блогу кандидата на посаду черкаського міського голови від партії “Національний Корпус” Дмитра Кухарчука, якого, втім не розшукати в розділі сайту БЛОГИ і який у той же час на деяких інших ресурсах, зокрема на Zmi.ck.ua, маркований як політична реклама.

Сайт ВІККА серед маркованих позначкою “іміджева реклама” матеріалів про “Партію вільних демократів”, які регулярно з’являються в стрічці, публікував також і немаркований жодним чином матеріал з ознаками політичної джинси, де як меценат фігурував один із лідерів партії, кандидат на посаду міського голови Черкас Олександр Згіблов. 

Однак варто все ж відзначити, що кількість джинси в черкаських онлайн-ЗМІ в період моніторингу виявилась відносно незначною і більшість видань все ж маркують політичну рекламу в своїх стрічках. Однак все ж радимо скористатись порадами щодо того як розпізнати джинсу і методологією моніторингу ІМІ матеріалів з ознаками джинси, аби краще орієнтуватись у передвиборчому медіапросторі і не піддаватись на маніпуляції.

Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!