ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Вибори, надзвичайні події та коронавірус – головні теми одеських новин у листопаді

Третина новин в одеських медіа стосується криміналу та надзвичайних ситуацій. Водночас 4% повідомлень у новинних стрічках мають ознаки політичної або комерційної замовності. Такі висновки можна зробити після аналізу даних, що були отримані під час вибіркового моніторингу п’яти одеських онлайн-ЗМІ, який з 2 до 6 листопада 2020 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 746 повідомлень п'яти сайтів ("Думська", 048, "Одеса.Онлайн", "УСІ", "Одесская жизнь"). Методологія дослідження містила аналіз кількості новин з ознаками замовності (джинси), контрагітації та неналежно маркованої реклами, а також визначення основних тем новин у регіональних ЗМІ. Загалом під час дослідження виявлено 30 матеріалів з ознаками замовності, з них 42% – прихована політична агітація. 

Головні теми в місцевих ЗМІ

Одеські онлайн-ЗМІ здебільшого пишуть про надзвичайні ситуації, кримінал та ДТП (33% загальної кількості публікацій). Новини на ці теми для редакцій одеських медіа стали доступнішими через щоденні кваліфіковані розсилання відповідних відомств (ДСНС, МВС тощо).  До того ж такі новини дають рейтинги.

Слід зазначити, що в тогорічному дослідженні відсоток згадок про надзвичайні події був трохи вищим – 40%. Отже, можна стверджувати про збереження тенденції місцевих ЗМІ до публікації новин про надзвичайні події з пресрелізів.  

У листопаді 2020 року 16% новин з проаналізованих одеських онлайн-медіа стосувалися коронавірусу SARS-CoV-2. Нагадаємо, що в березні цього ж року  показник становив 15%, а у квітні й травні –  23% та 18% відповідно. Сьогоденне зниження кількості новин про інфекцію можна пояснити загальною втомою журналістів та читачів від цієї теми. Проте, судячи з нових карантинних обмежень через значне підвищення кількості захворювань, можна очікувати на активізацію цієї теми в місцевих ЗМІ найближчими тижнями.

Традиційно в одеських онлайн-ЗМІ досить багато пишуть про політику / вибори (14,5%). Суттєво від інших медіа в цьому напрямі відрізняється сайт "Думська": про політику та вибори тут зафіксовано 25% повідомлень, що вчергове свідчить, що це ЗМІ залишається одним з головних громадсько-політичних порталів Одещини. В інших місцевих медіа цей показник становить від 8 до 15% усієї кількості новин. Кожна п’ята згадка в медіа стосується соціальних регіональних тем (21%). Найбільш соціально спрямованим онлайн-ЗМІ під час моніторингу став сайт "Одесская жизнь": 28% новин стосувалися медицини та освіти. Водночас економічні питання в місцевих медіа порушуються лише в 4,5% новин. Також за час моніторингу зафіксовано лише дві новини, які стосувалися захисту прав людини. Часом у стрічках траплялися новини про спорт (1,7%) та екологію (2%).

За цей період узагалі були відсутні новини про ООС (війну на сході) та армійські частини з Одещини, які перебувають на сході країни. Відповідно, у певному інформаційному вакуумі знаходяться і читачі. І це при тому, що в Одеській області дислоковано велику кількість бойових частин, а в місцевому шпиталі лікуються та проходять реабілітацію військовослужбовці.

Джинса та другий тур мерських виборів в Одесі

Моніторинговий період у цьому дослідженні проводився перед другим туром виборів на посаду Одеського міського голови, які були призначені на 15 листопада. В інформаційному просторі міста неочікувано передвиборчий тиждень пройшов досить спокійно, а кількість замовних матеріалів була трохи більшою, ніж у міжвиборчий період. Цю тенденцію можна пояснити тим, що перед повторним голосуванням штаби політиків із запізненням почали вибудовувати нову виборчу стратегію, оскільки до моменту публікації даних екзит-полів з першого голосування було незрозуміло, чи буде взагалі другий тур і хто до нього пройде.

Найбільше прихованої реклами зафіксовано за участю чинного міського голови Геннадія Труханова. Наприклад, новина "Виплата допомоги для пенсіонерів, у яких пенсія нижче двох тисяч гривень, продовжиться" спрямована на консолідацію виборців через популістську риторику та обіцянки. В новині "В Одесі триває реалізація проекту по установці підземних сміттєвих контейнерів" чинний міський голова піарився на темі "зеленої політики", а в повідомленні "Труханов про Жванецького: "Його ім’я золотими літерами навіки вписано в історію Одеси", прізвище мера згадується в контексті жалоби за відомим артистом. Але крім піару були й новини з елементами контрпропаганди проти цього політика. Так, новина "Труханов уникнув тюремного терміну за брехню в декларації" має ознаки контрагітації. Дісталось і його конкуренту по другому туру виборів Миколі Скорику: в новині "Замолоду ближче до грошей: історія Клімовського банкіра Скорика" теж віє "чорною агітацією".

Зафіксовано новини з елементами негативного піару щодо й уже до новообраних депутатів. У повідомленні "Майстер підкупу: Кисловський пройшов до міськради, порушуючи закон" ідеться про скандал навколо місцевого політика, який нібито обіцяв гроші виборцям за голоси. Але ніхто стосовно цього випадку не звернувся до поліції, а представлене в новині відео не перевірялося на автентичність. Тому в цьому разі подання зазначеного повідомлення з таким заголовком є порушенням журналістських стандартів через ознаки замовності.

Можна сказати, що загалом в одеських онлайн-ЗМІ збереглися тенденції до публікації хайпової інформації з пресрелізів МВС, ДСНС тощо про надзвичайні події та кримінал. Водночас місцеві медіа залишаються соціально спрямованими та практично не пишуть про економіку й бізнес, а коронавірусна тематика знов набирає обертів, як і динаміка захворюваності в регіоні. Політичні новини залишаються важливою складовою інформаційного простору регіону і, з огляду на вибори, замовні матеріали в основних онлайн-медіа Одещини продовжують з’являтися. 

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!