ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Вознюк, Шакирзян, Ковальчук і інші: як рівненські політики «джинсували» у ЗМІ

22.10.2020, 09:00
Анна Калаур

Ярмарки Вознюка, активісти Шакирзяна, які «рятують світ», «борець» за справедливість Ковальчук, а також баталії між власниками «Рівне 1» і «ITV». Передвиборчий період у Рівненських медіа не минає без перипетій, маніпуляцій і класичної джинси.

Виявилось, що дев’ять з десяти проаналізованих рівненських ЗМІ у новинних стрічках своїх сайтів публікували політичну «джинсу», а телеканал «Рівне 1» та «Рівне вечірнє» крім джинси, публікували контрагітацію.

Такі результати моніторингу Інституту масової інформації, проведеного в 10 рівненських онлайн-медіа 5-7 жовтня, під час якого ми аналізували, хто найбільше замовляв джинси і де вона публікувалися, а також досліджували фейки і маніпуляції в матеріалах із ознаками замовності та неналежно маркованій рекламі.

Аналізували стрічки новин 10 рівненських сайтів:

  • «Радіо Трек»,
  • «Рівне вечірнє»,
  • «Рівнемедіа»,
  • «Чарівне»,
  • «0362»,
  • «ОГО»,
  • «Рівне 1»,
  • «Рівненські новини»,
  • «ВСЕ»,
  • Оновлений телеканал «Ритм», який тепер зветься «ITV».

 Загалом було опубліковано 776 матеріалів у своїх новинних стрічках, серед них 18 випадків позитивної політичної джинси. 

Рейтинг джинси

Політичною джинсою на журналістському слензі називають приховану рекламу політиків і партій, яку читачу подають під виглядом журналістських матеріалів. А ось антирекламою і таким собі видом «політичної розправи» є контрагітація.

Найбільше немаркованої політичної реклами ми знайшли у стрічках сайтів «Чарівне» – 5 випадків джинси та на «Рівне вечірнє» – там опублікували чотири такі тексти. Разом це 50% від загальної кількості політичної джинси, зафіксованої в регіональних медіа.

«Срібну медаль» отримують сайти «Радіо трек» та «Рівненські новини», які опублікували по два джинсових матеріали. По одній політичній джинсі опублікували сайти «Рівне медіа», «ОГО», «Рівне 1», «ВСЕ», «ITV». Жодного матеріалу із ознаками замовності не зафіксовано на сайті «0362».

Назва ЗМІ

Кількість джинси

ЧаРівне5
Рівне вечірнє4
Радіо Трек2
Рівненські новини2
ВСЕ1
Рівне Медіа1
Рівне 1 1
ОГО1
ITV1
03620
Всього18

Є і хороша новина. Рівненські ЗМІ за три дні жодного разу не приховали джинсу за різними зірочками (*) дифізиками (-) і песиками (@).

Іноді, замість того, щоб промаркувати замовний матеріал дозволеним законом способом «Політична агітація» або «Передвиборна агітація», медіа ставлять ці хитрі знаки у тлі джинси і тільки в самому низу сайту попереджають, що це реклама.

На сайті «Рівне вечірнє» джинсу ховають за знаком песика. Не кожен читач може звернути на це увагу 

Також в цьому «політичному салаті» ми знайшли чотири випадки маніпуляцій – матеріали, з домішками брехні, перебільшень і нехтувань стандартами журналістики і дві котрагітації.

«Помічник» Шакирзян, Вознюк з овочами і «борець» Ковальчук замовили найбільше джинси

Найбільше «джинси» у рівненських ЗМІ замовили політики місцевого рівня – 10 замовних матеріалів з 18, тобто 55,5 % від загальної кількості політичної «джинси».

Найбільше політичної джинси було про кандидата на міського голову Рівного Віктора Шакирзяна. П'ять таких публікацій про нього і його громадську організацію «Рівне Разом» вийшло у  чотирьох рівненських ЗМІ. 

Так, три «джинсові» новини, присвячені відкриттю відремонтованого за кошти ГО «Рівне разом» Будинку ветеранів, вийшли на сайтах «Чарівне»«РівнеМедіа» та «Рівне вечірнє» – всі вони містять однакове фото, але тексти не ідентичні.

Наприклад, «Рівне медіа» називає цей проект «Будинок мрії», «Рівне вечірнє» пише, що «раніше тут була руїна», а «Чарівне» запрошує всіх на відкриття, де можна буде поспілкуватися із справжніми Героями України та «посмакувати справжньої бійцівської кави».

Ще дві політичні джинси Віктора Шакирзяна розповідають про рівнян, які розказали активістам «Рівне разом» про проблеми міста.

Телеканал «ITV» (оновлений канал «Ритм»), який нещодавно придбав кум і бізнес партнер  Віктора Шакирзяна Роман Курис, пише, що рівняни щодня звертаються до «Рівне разом» зі скаргами на бездіяльність чиновників, які їх ігнорують  і тоді «на допомогу приходять активісти «Рівне разом». У «джинсі» йдеться і про проблеми з дорогами і брудну річку Устя, і про «страшні» тарифи. 

На сайті «ЧаРівне» вийшла майже аналогічна «джинса», але дещо менш хвалебна. При цьому коментарі обурених рівнян і Віктора Шакирзяна в обох матеріалах ті самі. Подібний матеріал під заголовком «Рівняни незадоволені роботою місцевих чиновників» вийшов на «Радіо трек» з позначкою, що це реклама.

Чотири політичні джинси про кандидата в мери Юрія Вознюка з'явилися у стрічках двох сайтів.

Спочатку на сайті «Чарівне» кандидат запрошував усіх на другий, організований ним «Осінній ярмарок» на вулиці Князя Романа.

Кандидат каже: «Наша мета – допомогти мешканцям Рівного підготуватися до зими». А вже наступного дня на сайті виходить фоторепортаж з першої такої події у парку Хіміків: там щасливі фермери, гарбузи і Юрій Вознюк з капустою і картоплею. Джинсу про цю подію також розмістили на «Рівне вечірнє»

Крім святкувань з ймовірним підкупом виборців, Юрій Вознюк за три дні аналізу засвітився у джинсі на тому ж  сайті «Чарівне» про те, що рівненські афганці підтримали його на виборах. 

Народний депутат Олександр Ковальчук написав на своїй  сторінці у фейсбуці про те, що він подав заяву в поліцію щодо порушення в роботі Рівненської міської територіальної виборчої комісії. Йдеться про події навколо реєстрації списку партії «Рівне разом», яка з першого разу не змогла зареєструватись, адже порушила гендерну квоту і відбулося це в останній день реєстрації кандидатів.

Згодом партія викрутилась, попередньо влаштувавши демонстрації під ТВК. Нардеп Ковальчук, дізнавшись про порушення, прийшов в останній вечір реєстрації кандидатів до ТВК, аби за всім стежити.

У результаті візиту Ковальчука до поліції надійшло дві заяви – одна від «Рівне разом» на Ковальчука.

Партія вважає, що нардеп начебто, перешкоджав роботі ТВК. А Ковальчук заявив до поліції про «грубі порушення» в роботі комісії, яка йому нібито не захотіла йому і журналістам показувати документи партії «Рівне разом». Про заяву нардепа «джинсували» «Радіо трек»,  «Рівне вечірнє» і «Рівненські новини»

Також нардеп від «Слуги народу» Ковальчук раптово виявився експертом з питань будівництва власних очисних споруд і питання очищення місцевих водойм.

Ця джинса побудована на обговоренні, яке відбулося у Національному університеті водного господарства та природокористування з нагоди приїзду президента Володимира Зеленського.

Також в матеріалі є коментар кандидата від «Слуги народу» до Рівнеоблради, начальника Водоканалу Андрія Карауша. Попри те, що про очисні споруди висловилися експерти університету, «Рівне вечірнє» найбільше уваги приділило нардепу Ковальчуку і навіть присвятило йому заголовок.

Джинса за Муляренка і Коваля

Сайт «Рівненські новини» постійно агітує за кандидата в мери Рівного Олексія Муляренка. Можливо тому, що редактором ЗМІ є колишній радник Муляренка, теж кандидат Андрій Андрощук, який і нині дбає його  про агітацію.

Торік, до речі, навіть агітка Муляренка мала назву «Рівненські новини». За період моніторингу ми знайшли одну джинсу – про облаштований кандидатом новий туристичний маршрут з фотографіями мангалу, столу і вказівників. 

Сайт «ВСЕ» джинсував про те, як за ініціативи кандидата в мери Рівного Віталія Коваля «підсвітили» Рівненський краєзнавчий музей. Для відкриття підсвідки, як видно на фото, запросили цілий оркестр на фоні якого виступив кандидат.

«За майбутнє» – лідер серед партійної джинси і маніпуляцій

Агітація партії «За майбутнє» з вимогою звільнення міністра охорони здоров'я Максима Степанова з’явилася у багатьох ЗМІ Рівненщини і України. Але тільки два медіа регіону опублікували таку джинсу – телеканал «Рівне 1», який влітку придбав лідер політсили Ігор Палиця та «Рівне вечірнє». 

«Вечірка» просто не промаркувала партійну агітацію, в той час як канал «Рівне 1» зробив сюжет про приїзд Степанова, який переконував, що проблем з ліками для онкохворих дітей Рівненщини не повинно бути, адже медикаменти є у надлишку. 

У сюжеті – коментарі активістів і батьків, які переконують, що ліків катастрофічно бракує. Проблема очевидна, здавалося б, це звичайний сюжет на важливу тему. Але на третій хвилині з'являється теза від партії «За майбутнє», суть якої, що «півроку, як він на посаді, а крім витрачених з бюджету 64 мільярдів гривень, результату (в боротьбі з коронавірусом – ред) – нуль». В партії заявляють, що  навіть за десяту частину цих коштів можна було б повністю підготувати країну до боротьби з епідемією. 

Насправді в джинсі на обох сайтах є маніпуляції з даними. Адже 64 мільярди – це цифра, яку держава на початку пандемії закладала до фонду боротьби з COVID–19. І з цього фонду на будівництво доріг пішло більше коштів, ніж на медицину.

Станом на вересень, за інформацією «Радіо свобода», медицина з фонду отримала лише 8,3 мільярди. Тому інформація про те, що  МОЗ на чолі зі Степановим витратили всю цю суму, – неправдива і маніпулятивна.

Також маніпулятивну джинсу під заголовком «На Рівненщині всіма методами намагаються не допустити на вибори Аграрну партію розмістив сайт «ОГО». В ній йдеться про те, що партія виграла суд у ТВК, яка не зареєструвала її кандидатів. Втім, конкуренти вже подали апеляцію. 

Партію справді не зареєстрували одразу, адже ТВК виявила в її документах ряд неточностей: порушення гендерної квоти, невчасне повідомлення про про партійну конференцію, а прізвища кандидатів у списках неодноразово повторювались. У новині про це йдеться, але зазначається, що «громада області шокована таким рішенням». Такі перебільшення і відсутність конкретики можуть маніпулювати думкою виборців. 

«Чорна» контрагітація на «Рівне 1» 

Цей передвдиборчий період не обійшовся і без скандалів. Телеканал «Рівне 1» ще в середині серпня публікував джинсу про кандидата на міського голову Рівного Віктора Шакирзяна. Незабаром медіа купив нардеп і очільник «За майбутнє» Ігор Палиця.

Тоді риторика медіа абсолютно змінилася, всередні відбулися кадрові зміни. Тепер ресурс раз за разом видає контрагітацію про кума і бізнеспартнера Віктора Шакирзяна Романа Куриса, якого не безпідставно вважають спонсором і підтримкою кандидата. Хоча б тому, що нещодавно придбаний Курисом канал «Ритм», після ребрендингу ITV, регулярно джинсує про Віктора Шакирзяна і «розправляється» з його опонентом га посаду міського голови Юрієм Вознюком: то він збирає комунальників на концертах, то піариться за комунальні гроші – ця контрагітація вийшла після 8-го жовтня.

Напередодні «Рівне 1» випустив контрагітацію про Романа Куриса, яка розпочинається словами: «Пограбував маму своєї дівчини та вкрав сейф у батькового партнера. Не повірите, але це про відомого рівненського бізнесмена Романа Куриса», – говорить ведуча у студії.

Дві журналістки їдуть у село Семидуби, де відбулися події багаторічної давності, питають мешканців, що їм про це відомо.

При цьому журналісти вдаються до оцінок і суджень, які конкретно в цьому матеріалі не підтверджені: «щоб поправити фінансове становище… сколотив банду і пішов грабувати», «сама ж кохана дала парубку відкоша», «малого обожнювала вся родина, тому, якщо вдертися до хати і захопити дитину – віддадуть геть усе що мають», «про його шляхи до успіху добре знають у Рівному».

– В даному випадку журналісти порушили стандарт «Відокремлення фактів від коментарів». Увесь сюжет будується на розповідях людей, які не підкріплені фактами. Часто вживають емоційно забарвлену лексику, що є маніпулятивною. Багато тверджень ніяк не можна перевірити і виглядають надуманими. Крім того, в сюжеті не дотримано балансу думок, тож глядачі проінформовані однобоко, – вважає медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна.

Пізніше канал опублікував судові документи на підтвердження, викладеного у сюжеті. А Роман Курис повідомив, що готує позов до «Рівне 1».

Ще одну контрагітацію  на сайті «Рівне вечірнє» розмістили у стрічці новин. Її назва «Вибирати потрібно і серцем, і розумом або чому НЕ Ягодки?» говорить сама за себе. Автор рекламує колишнього голову Розвазької сільської ради Острозького району Ігоря Юрчука, пише, що він «чудовий сім'янин та відмінний господарник».

Пан Ігор, в свою чергу, розповідає наскільки він незадоволений політикою екс-сільського голови, а нині кандидата в мери Острозької міської ради Юрія Ягодки . При цьому його критика побудована на суб`єктивних оцінках.

За результатами моніторингу, з 18 випадків джинси у стрічках новин рівненських ЗМІ, 56% стосувалися місцевих політиків,  22% джинси припало на партії та політика всеукраїнського рівня, зокрема, Олександра Ковальчука. При цьому найбільше згадок про політичні партії, які були зафіксовані в джинсі та неналежно маркованій агітації, припало  на партію «За майбутнє» (44%), 33% згадок стосувалося  місцевої партії «Рівне разом», ще 22% – на інші партії, зокрема, «Сила і честь» та Аграрна партія.

Матеріал було підготовлено ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал відображає позицію авторів і не обов'язково збігається з позицію Міжнародного фонду «Відродження».

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!