ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Вінниччина вперше в лідерах за кількістю виділених бюджетних коштів на рекламу влади

Чи доречні під час війни висвітлення діяльності міської ради в медіа на мільйони гривень або фінансування колишніх комунальних газет під виглядом рекламної співпраці? Насправді непросте питання. Чимала кількість медіа ледь виживають. І, як показали численні дослідження, до фінансових проблем додалися ще й кадрові. Вінниччина – не виняток.

Та цьогоріч на ринку "висвітлення діяльності" органів місцевого самоврядування сталася зміна "лідерів". Якщо раніше перша трійка мерій за витратами були Київ, Дніпро та Харків, то зараз "бронзу" взяла зовсім не мільйонна за населенням Вінниця. Якщо в Харківської міськради питання власного піару та реклами не стоїть у пріоритеті, то у Вінниці, схоже, зовсім навпаки.

Вінниччина в дослідженнях Трансперенсі Інтернешнл (ТІ)

За дослідженням ТІ, опублікованому у вересні 2020 року, парою лідерів стала Київщина (разом зі столицею) та Дніпропетровщина. Третьою була Харківщина: "Найбільше рекламних послуг замовили в Київській (включаючи Київ) – на 90 млн грн (52% витрат країни), Дніпропетровській – 39,2 млн грн (22,7%) та Харківській – 5,8 млн грн (3,3%) областях. Менше мільйона гривень на рекламу у 2020 році витратили в Кіровоградській (490 тис. грн), Луганській (642 тис. грн), Волинській (736 тис. грн), Закарпатській (754 тис. грн), Хмельницькій (843 тис. грн) та Тернопільській (931 тис. грн) областях".

ТІ ж дослідники зазначають: "За перший рік повномасштабної війни публічні замовники на Prozorro придбали реклами на 262 млн грн. Найчастіше купували: послуги з висвітлення результатів своєї діяльності; розробку та розміщення інформаційних матеріалів у соціальних мережах (Facebook, Instagram, TikTok), на об’єктах зовнішньої реклами (білбордах), радіо та телебаченні; проведення рекламних кампаній. Майже 82% загальної суми припадає на дві області: Київську (108,5 млн грн) та Дніпропетровську (104,1 млн грн)".

Того року Вінниччина зі "скромним" 1,8 млн грн була зовсім не в лідерах.
 

Результати закупівель у 2022 році. Джерело – ti-ukraine.org

Цього ж, 2024 року, згідно з дослідженням ТІ, Вінниччина ввійшла до топтрійки областей за сумою витрат на рекламу. Загалом за сім місяців Вінницька область витратила 10 млн грн на рекламу місцевої влади. До трійки лідерів за сумою витрат увійшли Київська, Дніпропетровська та Вінницька області. Загалом по Україні за сім місяців 2024 року уклали угод на рекламу на 362 млн грн, що в півтора раза більше, ніж за весь 2022 рік.

Лише за сім місяців 2024 року Вінницька міська рада витратила 2,4 мільйона гривень на висвітлення своєї роботи в медіа та на телебаченні. З них 448 тисяч – на послуги друкованої реклами, а 2 мільйони – на телебачення. Поліціянти області закупили рекламних кампаній на 1,7 млн грн, Вінницька ОДА – на 800 тис. грн.

Результати закупівель у 2022 році. Джерело – ti-ukraine.org

Загальні тенденції по країні незмінні. Найчастіше купують послуги з висвітлення діяльності міськрад, розроблення та розміщення інформаційних матеріалів на різних платформах та проведення рекламних кампаній.

Що залишилося поза кадром?

Тепер спробуємо детальніше розібратись, кому пішли гроші та де ще заховані видатки місцевих бюджетів на власне промо.

Отож що ми маємо. Виконком Вінницької міськради замовив телевізійні послуги в телеканалу "Вінниччина" на 2 мільйони гривень. З чого ці послуги складаються? Це 120 тисяч секунд для "виготовлення та трансляції прямих-студійних ефірів". Тобто понад 33 години споглядання успіхів і досягнень вінницької міської влади. А також ще 70 тисяч секунд (майже 20 годин) для "виготовлення та трансляції сюжетів". Закупівлю оформлено в лютому, і кінцевий строк постачання – 31 грудня 2024 року. В середньому реклама міської влади на телеканалі "Вінниччина" коштує бюджету міста майже тисячу доларів за годину.

Скриншот договору з ціною за послуги між телеканалом "Вінниччина" та Вінницькою міськрадою
 
Інше замовлення міськради, теж за лютий 2024 року, – це "розміщення інформації в газеті: офіційних документів Вінницької міської ради та її виконавчих органів" та "розміщення суспільно значущої інформації на сторінках газети про актуальні події в соціально-економічному житті територіальної громади, особливості роботи підприємств критичної інфраструктури в умовах війни, публікація офіційної інформації Вінницької міської ради та її виконавчих органів". Вартість – 448 тисяч гривень. Єдиний учасник і переможець першого розміщення – колишня комунальна, а тепер незалежна "Вінницька газета". Власне, у "Вінницькій газеті", редакторка якої була депутатом міськради від "панівної" партії Володимира Гройсмана, завжди розміщували офіційні оголошення. Чому після "роздержавлення" керманичі міста продовжують обирати виключно цю газету – актуальне питання. Адже, будемо відвертими, в місті вона має малу популярність. А тиражі газети стрімко зростають, коли в передвиборчий час починають виходити спецвипуски з описом успішних успіхів місцевого політбомонду.
Скриншот договору на майже 100 тисяч гривень для розміщення офіційних документів міськради

Інший договір, на 345 тисяч гривень, – це розміщення "суспільно значущої інформації". Виконавець, він же переможець, він же одноосібний учасник, – ТОВ "Регіна ЛТД". Це відома всім вінничанам "найтиражніша газета" (як вони себе самі називають) "33 канал".

 

Скриншот договору на 345 тисяч гривень для розміщення "суспільно значущої інформації" в "33 каналі"

Зазначимо, що вже в липні 2024 року Вінницька міськрада уклала ще одну угоду з "33 каналом" на ще 300 тисяч гривень для поширення все тієї ж власної "суспільно значущої інформації". Тобто за вісім місяців 2024 року тільки одній газеті "33 канал" перерахували 645 тисяч гривень з міського бюджету для висвітлення інформації, необхідної міській раді. Якщо припустити, що більше тендерів не буде, то це понад 50 тисяч гривень на місяць. Not bad…

Власне, лише на висвітлення соціально значущої для міськради інформації лише на одну газету витрачається майже стільки ж бюджетних коштів, скільки на всі обласні "комуналки" разом узяті. Адже загальна сума витрат Вінницької ОВА – 800 тисяч гривень. А область замовляє "інформування населення" і в калинівському "Прапорі перемоги" (так, назва досить жива), і в "Жмеринській газеті", у "Бершадському краї", гайсинській "Трибуні праці", і на радіо, зокрема на  "Тростянець ФМ", та інших…

Хоча найбільше замовила Вінницька ОВА в усе тієї ж ТРК "Вінниччина" – 335,5 хвилин (понад 5,5 годин) для "висвітлення діяльності Вінницької обласної військової адміністрації" за майже 150 тисяч бюджетних гривень.

Єдине, що не врахували в ТІ, – це те, що у Вінниці досі існує комунальне телебачення. Це Міське комунальне підприємство – Інформаційно-телевізійне агентство ВІТА, засновником і керманичем якого є Вінницька міська рада. А це ще десятки мільйонів з бюджету Вінниці…

Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!