ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Війна, війна і кримінал: про що найбільше пишуть запорізькі медіа під час воєнних дій

Більшість Запорізької області наразі окуповано. В Бердянську, Мелітополі, Дніпрорудному, Енергодарі, Пологах, Оріхові, Токмаку не залишилося українських медіа або через окупацію, або через постійні воєнні дії на лінії фронту, що унеможливлює роботу ЗМІ. Власне, частина ЗМІ переїхала з окупованих міст до Запоріжжя, ще частина, яка залишається на українській території, продовжує працювати. Очевидно, що більшість їхніх новин присвячено війні. Про що ще пишуть регіональні медіа під час повномасштабного вторгнення росії, ми з’ясовували під час моніторингу.

Метою моніторингу, який тривав з 8 до 12 серпня, було з’ясувати, які теми найчастіше висвітлюються в регіональних медіа під час війни. Під моніторинг потрапили п’ять запорізьких медіа: "061.ua – Сайт города Запорожья", "Перший Запорізький", "Акцент", "Індустріалка", ZaБор. Усього проаналізовано 595 матеріалів з новинних стрічок онлайн-медіа*. 

Понад половину новин на сайтах, або 51%, стосувалися війни і її наслідків. Не втратив актуальності й кримінал з надзвичайними подіями: в аналізованих медіа таких новин було не менш ніж 16%. Новин із соціальної тематики поза темою війни (наскільки це взагалі можливо) було не менш ніж 7% загальної кількості матеріалів. Найменше онлайн-медіа публікували новин про спорт і здоров’я (ковід) – по 0,3% загальної кількості новин.

Найчастіше про війну писали на сайті ZaБор і Перший Запорізький: 43% і 41% загальної кількості публікацій так чи інакше стосувалися війни. Інші медіа контенту про війну присвячували від 31 до 38% своїх матеріалів, про соціальні наслідки війни писали від 11 до 24% новин. Загалом про це писали в 15% новин із загальної кількості матеріалів у стрічках усіх аналізованих медіа. Давали журналісти новини як про обстріли регіону, так і бойові зведення Генштабу ЗСУ. Таке, зокрема, роблять на сайті ZaБор. Найбільше ж новин про соціальні наслідки війни було в 061.ua. Багато уваги тут присвячено матеріалам з місць обстрілів, "сірої зони", ворожих потраплянь у цивільну інфраструктуру. Як, приміром, у власних матеріалах 061.ua на кшталт цього "Вщент зруйновані будинки та величезні воронки: ворог обстріляв Кушугум, – ФОТО, ВІДЕО". Публікували медіа і новини на основі офіційних повідомлень про відімкнення через обстріли світла, відсутність газу та хороші новини про відновлення електропостачання. Зазначимо, що 061 чи не єдиний, хто робить власні матеріали про наслідки воєнних дій на території області. Сумарно про війну і її наслідки 061 писав у 56% матеріалів. Більш-менш така ж кількість контенту про війну і її соціальні наслідки була зафіксована і в інших аналізованих ЗМІ: Перший Запорізький – 59% контенту, ZaБор – 54%, "Індустріалка" – 49% і "Акцент" – 45% новин із загальної кількості матеріалів у стрічці.

Не менш ніж 16%, або кожна шоста новина в новинних стрічках, були про кримінал або надзвичайні події. Найбільше кримінальних новин зафіксовано на сайті 061.ua – 20% загальної кількості новин. Власне, приблизно в таких самих масштабах публікували новини про кримінал і надзвичайні події інші аналізовані медіа: у "Першого Запорізького" таких новин було 17%, в "Індустріалки" – 16%, "Акценту" – 15% і ZaБора – 13%. Повторювались і самі новини. Переважно новини стосувалися ДТП. Таких як у Хортицькому районі міста: "У Хортицькому районі сталася ДТП: один з учасників аварії перебував під дією наркотиків" (061.ua), "На Бабурці сталася ДТП між Мерседесом та ВАЗом: один з водіїв виявився під "кайфом", – ФОТО" (Перший Запорізький),

Або про смертельну ДТП на Запоріжчині: "У Запорізькому районі сталася смертельна ДТП, – ФОТО" (061), "Под Запорожьем в результате серьезного ДТП погиб человек: четверо пострадало, среди них дети (фото)" (ZаБор). Публікували медіа і суто кримінальні новини: "У Кирилівці на пляжі виявили труп місцевого бізнесмена, – ЗМІ" ("Акцент"), "У Запоріжжі шахрай заволодів 250 тисячами гривень, представляючись співробітником кіберполіції" (061.ua), "У Запоріжжі грабіжник намагався з’їсти вкрадену прикрасу" ("Індустріалка"). У всіх були й новини про оголошення підозр колаборантам, які перейшли на бік окупантів.

Власне, на теми війни, її наслідків і криміналу з надзвичайними подіями в запорізьких онлайн-медіа припало 67% новин. Ще 7% матеріалів стосувалися соціальної тематики: як отримати гуманітарну допомогу, проблемні ситуації з тарифами, запуски нових автобусних маршрутів, початок навчального року. В новинах онлайн-медіа зафіксовано лише по 4% новин, які можна зарахувати до новин економіки / бізнесу і політики. Ще трохи більш ніж 3,5% новин стосувалися прав людини. До них ми зарахували всі незаконні рішення, які ухвалює псевдовлада на окупованих територіях, зокрема щодо проведення незаконного референдуму, примусової паспортизації, навчання дітей у російських школах, а також питань мобілізації українців.

Також в аналізованих медіа зафіксовано 2,5% новин про волонтерів. І якщо новина про ініціативу чотирьох дітей продавати іграшки, щоб віддати кошти волонтерам для фронту, або новина про нагородження президентом двох запорізьких хлопців, які допомагають ЗСУ, були актуальними й доречними, то частина новин про волонтерство була з ознаками замовності. Наприклад, у таких новинах, як "Запоріжсталь" продовжує відвантажувати медичний кисень для порятунку українців" ("Індустріалка") або "У Запоріжжі для дітей-переселенців влаштували свято з рятувальниками, поліцейськими та захисниками – фото" ("Індустріалка"). Власне це медіа, входячи до пулу медіа "Запоріжсталі" (власник – "Метінвест"), систематично публікує піар-матеріали про ці компанії.

Варто зауважити, що в новинних стрічках онлайн-медіа зустрічалися поодинокі тексти про культуру (2% новин із загальної кількості), ще менше – про екологію, зокрема про порушення показників якості питної води (0,8%). Майже не було новин про ковід (0,3% загальної кількості новин). Щонайменше одна новина була опублікована на сайті 061.ua. Серед іншого зафіксовано мінімум розважального контенту, новини про погоду, інформацію про ціни зі знижками в супермаркетах тощо.

*Моніторинг проводився з 8 до 12 серпня 2022 року включно. Тематичний аналіз охоплював такі напрями: війна (бойові дії, жертви, окупація/звільнення, полонені тощо), соціальні наслідки війни (водопостачання, електрика, інфраструктура, евакуація), волонтерство / активізм, політика, економіка / бізнес, кримінал / надзвичайні події, екологія, соціальна тематика, культура, спорт, права людини, здоров’я / ковід, інше. Всього проаналізовано 595 новин на сайтах "061.ua – Сайт города Запорожья", "Перший Запорізький", "Акцент", "Індустріалка", ZaБор.

Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!