Війна і спорт – чоловіки, економіка і суспільство – жінки: у полтавських медіа героїнь у п'ять разів менше за героїв
Полтавські медіа залучають експерток удвічі рідше, ніж експертів. А героїнь у новинних стрічках уп'ятеро менше, ніж героїв. Водночас є і хороша новина: на промоніторених Інститутом масової інформації сайтах полтавських медій не було новин з ознакою сексизму, лише одна – без використання фемінітива. Такими є результати гендерного моніторингу п'яти популярних сайтів Полтавщини (“Полтавщина”, “Полтавська хвиля”, “Коло”, “Зміст”, “Кременчуцький ТелеграфЪ”), який провів ІМІ з 5 лютого. Під час моніторингу проаналізовано загалом 250 новин. Ми з'ясували, що публікації промоніторених полтавських сайтів містять 83% згадок про чоловіків і лише 17% – про жінок. 69% чоловіків у новинах виступають експертами, і лише 31% коментарів належать експерткам.
Більшість експертів – чоловіки. А що найчастіше коментують у медіа жінки?
Найчастіше на новинних сайтах Полтави жінки коментували тему суспільства. Зокрема, частка присутності експерток збільшилася завдяки тому, що секретаркою Полтавської міської ради та виконувачкою обов'язків міського голови стала Катерина Ямщикова. Крім того, серед експерток, яких залучали медіа, – представниці патрульної поліції, депутатка міськради Полтави. Розповідають у медіа також історії труднощів, з якими зіткнулися полтавки через війну, та подають інформацію керівниці департаменту культури Полтавської міськради Олена Ромас щодо інформаційних щитів на честь полеглих захисників України.
Утім, переважно ці ж теми більшою мірою коментують чоловіки. Приміром, якщо війну коментували три жінки, то цю ж тему коментували 11 чоловіків. Головним експертом виступав голова Полтавської ОВА Філіп Пронін. Він коментував наслідки вибухів на Полтавщині внаслідок атак росіян. Також начальник служби зв'язків з громадськістю Полтавського обласного ТЦК та СП Роман Істомін розповідав у медіа про електронний реєстр призовників, військовозобов'язаних та резервістів та як працює реєстр.
Найбільше згадок про чоловіків у новинах про війну
У новинах про війну згадок про жінок – трохи більш ніж відсоток. Зі 156 новин про війну серед проаналізованих медіа лише дві публікації, де є згадка про героїнь. В обох новинах ішлося про волонтерок, які збирають допомогу для українських захисників, – про збір коштів на комплектувальні для дронів та відому в Україні полтавську волонтерку Вікторію Мірошніченко, яка оголосила збір на дрони. Щодо чоловіків, то героями виступали переважно українські захисники. І, на жаль, писати медіа мали про загиблих або ж про прощання з полеглими на фронті захисниками.
Попри те що жінки в медіа коментують та виступають героїнями мало, є і цікава тенденція: у темі економіки більше героїнь, ніж героїв, тобто медіа пишуть більше про жінок у бізнесі. Наприклад, з восьми новин на економічну тематику шість містять згадки саме про жінок. Можна припустити, така тенденція пов'язана з повномасштабною війною: жінки релокують свій бізнес або наважуються відкрити власну справу, чим, відповідно, дають інформаційний привід ЗМІ. Наприклад, видання “Зміст” у своїй публікації “Кастомні речі та унікальні сумки: що пропонують бренди Полтавщини” розповідає історії полтавок, які відкрили власну справу.
А от у темі культури героїв і героїнь порівну – по чотири згадки з усіх 250 проаналізованих під час моніторингу новин. Наприклад, “Кременчуцький ТелеграфЪ” написав публікацію про те, що в кременчуцькому міському палаці культури Сучасний театр показав виставу від режисера Дмитра Рачковського під назвою “В Амстердамі можна все”.
У спорті більшість – за чоловіками
Тема спорту не стала винятком, де згадок про чоловіків більше, ніж про жінок. До речі, експертів з цієї тематики на жодному з промоніторених сайтів не було. А от героїнь – у кілька разів менше, ніж героїв: 15 згадок про чоловіків та лише чотири про жінок. Цікавий факт: у новині “Полтавський легкоатлет став чемпіоном країни серед молоді”, взятій із сайту Полтавської ОВА, “Коло” пише, що “у Києві відбувся чемпіонат України з легкої атлетики серед дорослих та молоді. Серед дорослих у потрійному стрибку 3 місце посіла полтавка Ольга Корсун”. І це єдина згадка про спортсменку. Далі текст присвячено тому, що “серед молоді перше місце на біговій дистанції 200 метрів посів Давид Кулаковський”.
Без сексизмів, іноді – фемінітивів
На жодному з проаналізованих видань не було зафіксовано сексизму та стереотипів – як щодо жінок, так і щодо чоловіків. Зауважимо, що “Коло” подало посаду представниці патрульної поліції без фемінітивів, які підсвічують видимість жінок у професіях: “відбувся брифінг начальника відділу зв'язків з громадськістю Управління патрульної поліції в Полтавській області Марини Зінюхи”. У подібних випадках складно робити висновок, чи уникання фемінітивів – ініціатива редакції. Оскільки часто трапляються випадки, коли спікерки самі прохають позначати їхні посади без використання фемінітивів.
Замість висновків
Війна, суспільство, соціальна тематика – це ті основні теми, про які пишуть і до яких залучають експертів та експерток. Тема політики й шоубізу дещо відійшла на задній план, оскільки під час моніторингу не було зафіксовано жодної публікації, де жінки і чоловіки виступали експертами / експертками або героями / героїнями. Утім, про політику видання писали мало й кілька років тому.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!