Мінімум політики і джинси: про що писали й не писали полтавські сайти
Попри те що в Полтаві відбувався другий тур виборів на посаду міського голови, про політику сайти писали мало. Коронавірус, соціальна тематика, кримінал – must-have у стрічках полтавських новинних медіях. Щодо джинси, то вона була лише комерційною і становила 0,8% кількості опублікованих новин.
Топтеми полтавських ЗМІ
За результатами моніторингу Інституту масової інформації 2–6 листопада 2020 року на п’яти сайтах Полтави із 830 промоніторених новин ("Полтавщина", Poltavske TV, ОКІА Новини Полтавщини, Сайт новин Полтави 0532.ua, "Зміст"), тема №1 у Полтаві – COVID-19. Так, 23% новин присвячено ситуації з коронавірусом у регіоні. На другому місці – соціальна тематика, таких публікацій – 22%. Традиційно в лідерах перебуває кримінал, зокрема ДТП та надзвичайні новини – 15%.
Переважно публікації про коронавірус містять інформацію щодо загальної ситуації з карантином та лікуванням хворих в області. Обов’язково всі сайти щодня публікують статистику захворюваності на ковід. Статичну інформацію про рівень захворюваності в Полтавській області медіа беруть з пресрелізів МОЗ, пресслужб Полтавської обласної адміністрації та Полтавської міської ради. І, оскільки всі сайти мають єдине джерело для отримання даних про коронавірус на Полтавщині, читачі бачать у підсумку однакову неексклюзивну інформацію.
Найбільшу кількість новин про коронавірус надрукували ОКІА Новини Полтавщини – 111, це 21% загальної кількості новин, яку опублікувало інформагентство за час моніторингу. Найменше писали про ковід "0532.ua. Сайт міста Полтава" та "Полтавщина" – 20 (24% кількості новин, опублікованих загалом на цьому сайті) та 9 (10% загальної кількості новин, опублікованих цим сайтом) згадок відповідно.
На соціальну тематику найбільше писали також ОКІА Новини Полтавщини – 125 новин, або 24% всіх новин, опублікованих інформаційним агентством. Утім, такий показник цілком логічний, оскільки саме цей портал продукує найбільшу кількість новин загалом – 524. Найменше на цю тематику публікували новин знову ж таки "Полтавщина" та "0532.ua. Сайт міста Полтава" – на цих сайтах зафіксовано по 14 публікацій на соціальну тематику: 17% та 16% відповідно. Здебільшого сайти інформували про здійснені ремонти, заплановані будівництва та публікували пресрелізи щодо різноманітних соціальних виплат
Теми криміналу найчастіше висвітлювали ОКІА Новини Полтавщини (62 новини, або 12% загальної кількості новин на сайті), Poltavske TV (26 новин, або 30% від загальної кількості новин на сайті телеканалу), Полтавщина (21 новина, або 26% усіх опублікованих на інтернет-медіа публікацій). Найменше кримінальних новин було в "Змісті", де за період моніторингу зафіксовано всього дві таких публікації. Обидві стосуються нещасного випадку в одному з мікрорайонів міста, де в каналізацію провалилася жінка. Це єдине в Полтаві видання, яке позиціює себе як таке, що уникає написання матеріалів на тему криміналу, а орієнтується з початку свого існування на те, щоб бути інструментом для активної участі в житті міста. Тож кримінальна тематика для цього сайту є винятковою, і пишуть на неї лише в разі резонансних ситуацій.
Які теми медіа оминають і чому
Замало публікацій в стрічках новин було про екологію, права людини та міжнародні новини.
Усього таких публікацій зафіксовано 3% (21 новина із загальної кількості публікацій на п’яти сайтах). Так, за даними моніторингу, міжнародні новини публікувало лише ОКІА Новини Полтавщини. Найчастіше писали про вибори в США та про коронавірус у світі.Також писали про протести в Білорусі.
Екологічна тематика займає лише 2% загальної кількості новин. Про права людини писали ще менше: показник становить лише відсоток загальної кількості новин на промоніторених сайтах.
Цікавий нюанс: про спорт полтавські медіа хоча і писали більше, аніж про екологію, права людини чи про події в інших країнах (таких новин було 7%), проте їх публікував лише один із п’яти промоніторених сайтів – ОКІА Новини Полтавщини.
Редактор "0532.ua. Сайт міста Полтава" Володимир Паршевлюк так коментує малу кількість новин на цю тематику в Полтаві:
"Сайти мало пишуть про екологію, права людини чи мало висвітлюють міжнародні новини, я гадаю, через те, що в більшості сайтів відсутня редакційна політика, і такі теми не потрапляють узагалі до написання. А якщо редполітика і є, то вона базується виключно на зацікавленості читачів. А читачі люблять ДТП і "страшилки", екологія і права людини не входять у топ їхніх улюблених тем. Якщо говорити про екологію в Полтаві, то, думаю, колеги орієнтуються на інформаційні приводи: якщо є екологічні якісь катастрофи, про які заявляють активісти, то, як правило, більшість сайтів про це пише. Інша причина – важко знайти експерта, який би міг дати фаховий коментар".
За словами редактора, крім цих тем, є окрема проблема у висвітленні спортивної тематики. "В Україні, на відміну від багатьох європейських країн, відсутня культура вболівання, наприклад, футболу, як це є в Італії чи Іспанії, де є навіть профільні видання про футбол. Наприклад, полтавська футбольна команда "Ворскла" йде третьою в чемпіонаті України з футболу після "Шахтаря" і "Динамо", але майже ніхто не читає про перемоги "Ворскли", – зауважив Володимир Паршевлюк.
Частину публікацій з ознаками замовності, можна припустити, сайти публікують "просто так"
Менш ніж один відсоток із загальної кількості новин на п’яти сайтах можна назвати матеріалами з ознаками замовності. Кількість таких новин – сім, або 0,8% загальної кількості публікацій. Причому всі матеріали з ознаками замовності комерційного характеру. Політичної джинси за період моніторингу, який, до речі, припав на перебіг другого туру виборів міського голови Полтави, зафіксовано не було. Джинсу публікували на трьох сайтах: ОКІА Новини Полтавщини (п’ять новин, або 1% усієї кількості опублікованих на сайті новин), Poltavske TV і 0532.ua – по одній публікації. Так, Poltavske TV написало, що "Компанія “Явір-2000” безкоштовно забезпечила 14 полтавських шкіл системами відеонагляду". 0532.ua прорекламував фірму з виготовлення грінок, надавши не лише інформацію про бізнес, а й посилання на сайт компанії.
Водночас варто сказати, що публікації з ознаками замовності на сайті ОКІА Новини Полтавщини, найімовірніше, могли не бути замовлені безпосередньо компаніями. Наприклад, йдеться про такі новини: "Першу партію iPhone 12 розкупили в Україні менш ніж за тиждень", "Віртуальна АТС для бізнесу", "Щодня блокуємо 3 тисячі оголошень після ручної перевірки – OLX розповів, як створюється безпека в онлайні", "МакДональдз передає 9,6 млн грн на розвиток сімейно орієнтованої медицини в Україні". Але читач цього знати не може, отже новини сприймаються як рекламні, точніше, як прихована реклама.
Загалом, аналізуючи тематичне наповнення полтавських медіа, можна зробити висновок, що видання в доборі тем керуються актуальністю тієї чи іншої тематики та роблять ставку на кількість переглядів, зокрема, завдяки криміналу. Також, поки в регіоні залишається напруженою ситуація з пандемією коронавірусу, читачі шукають інформацію про це, а сайти, спостерігаючи за переглядами таких новин, дають читачеві цю інформацію. Так само можна зробити висновок, що медіа мало пишуть про екологію, спорт чи культуру саме тому, що такі публікації збирають замало переглядів.
Надія Труш, представниця ІМІ в Полтавській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!