ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Від цвинтаря до Брюсселя: на сторінках львівських медіа триває виборча кампанія

В новинах місцевих онлайн-видання – засилля піару президентської партії та активна боротьба за крісло мера, в тому числі за допомогою маніпуляцій і чорного піару

Ми проаналізували контент 10 львівських видань (Zaxid.net, Твоє місто, Форпост, Варта1, Дивись.info, Гал-інфо, Львівський портал, Вголос, Діло, Високий замок) з 5 по 7 жовтня, щоби зрозуміти, наскільки багато політичної джинси (прихованої реклами) й неналежно маркованої реклами, хто її замовляє та який відсоток фейків та маніпуляцій з-поміж цих матеріалів. Відповідно до закону «Про рекламу», рекламні матеріали в ЗМІ мають бути марковані очевидним для читача способом та означеннями «реклама», «на правах реклами» тощо. Маркування рамками, буквами, назвами рубрик є неналежним. 

Згідно з дослідженням ІМІ, менше 3% новин (або 49 з 1721 новин на 10 ресурсах) мали ознаки замовності або були неналежно марковані, ще менше 1% мали ознаки контрагітації (13 з 1721 новин). Такі матеріали були розподілені нерівномірно – на окремих виданнях в період 5-7 жовтня порушень не було зафіксовано взагалі (Твоє місто, Львівський портал), а стрічки новин інших медіа більше, ніж на 10% складалися з немаркованої або прихованої реклами (Форпост – 11%). Матеріали з ознаками політичної замовності та контрагітація були зафіксовані у новинних стрічках «Форпосту», «Варти», «Діла», «Вголосу», «Гал-інфо», zaxid.net та на сайті «Високого замку», а «Дивись.info» та zaxid.net вдавалися до неналежного маркування.

Маркують не всі

Лише чотири з 10 досліджуваних видань належно маркують політичну рекламу. На «Твоєму місті» та «Дивись.info» публікації такого характеру виходили з позначкою «політична реклама», на «Високому замку» – кілька матеріалів позначили в стрічці новин плашкою «реклама». Політичні піар-новини на «Львівському порталі» позначені «Реклама партнерів», що відповідно до законодавства не є порушенням, оскільки містить пряму вказівку на те, що це є рекламний матеріал, хоч хто такі «партнери» читачу може бути незрозуміло.

Неналежне маркування було зафіксоване на «Дивись.info», де три матеріали вийшли з позначкою «Вибори 2020» та zaxid.net, де двічі зазначалося, що автором новини є «Штаб партії «Слуга народу». Інші видання навіть не намагаються позначати політичний піар і подавали його у стрічках новин.

Основні замовники «джинси» – політичні партії, що балотуються в міську, обласну чи районні ради (58% новин з ознаками замовності, 18 матеріалів з 31). 26% (8 новин) таких новин позитивно висвітлювали діяльність органів державної влади, зокрема президента та ОДА. 10% – політиків загальноукраїнського рівня, а ще 6% були прихильними до місцевих політиків. 

«Слуги» всюди

Особливістю цієї кампанії стало засилля політичної реклами президентської політичної сили «Слуга народу». Половину з джинсових та неналежно маркованих матеріалів зі згадками політичних партій (10 з 20 новин) становили новини про цю політичну силу, а ще й була певна кількість маркованої реклами. 

Серед подібних матеріалів – паркет про «чергову перемогу Володимира Зеленського – саміт Україна-ЄС» (Діло, zaxid.net), міркування про сміттєпереробний завод від потенційних депутатів (Гал-інфо), потенційний успіх фермерства в регіоні (Гал-інфо, Форпост) та молодіжний та спортивний порядок денний (zaxid.net, Вголос) тощо.

Чимало згадують і представників державної влади – зокрема, голову Львівської ОДА Максима Козицького, який очолює місцеву філію «Слуг народу» (правильно та неналежно маркована реклама на «Дивись.info», матеріали з ознаками замовності на «Форпості», «Гал-інфо») І хоч про нього не завжди йдеться в партійній іпостасі, його присутність в медіапросторі помітніша, ніж раніше. Також, серед іншого, на сайтах є і такі матеріали, де очільника ОДА позиціонують саме як партійця.

Коли мова про «Слугу народу», не лише Львівщина у фокусі уваги – наприклад, читачі «Форпосту» дізналися, що за даними інтернет-голосування в фейсбук-групі найбільше шансів очолити Івано-Франківську ОТГ має саме представник «Слуг народу» Тарас Кріль.

Також кілька разів онлайн-ЗМІ розповіли про ініціативу нардепа Ростислава Тістика про передачу апаратів ШВЛ у районні лікарні (Форпост, Галінфо). В новинах не було згадок про те, яку політичну силу представляє депутат, але допитливий читач міг з легкістю знайти цю інформацію.

На другому місці за кількістю такого роду матеріалів із ознаками замовності – «Європейська солідарність». Переважна більшість цих згадок розміщувалися на сайті «Високого замку» (5 з 6 новин з ознаками замовності зі згадками партії), ще одна на «Форпості». Цікаво, що один і той же матеріал опублікували обидва видання, але «Високий замок» маркував його як «рекламу», а «Форпост» – ні. В основному, це критика діючої влади, як всеукраїнської від партійців, так і львівської від одного з претендентів на посаду міського голови, представника «ЄС» Олега Синютки. Згадували і про саміт у Брюсселі –  Петро Порошенко радив діючому президенту, що робити.

Поодинокі піарні матеріали інших партії: «Варти» (дві новини про екопробіг на підтримку відмови від поліетилену – на однойменному ресурсі та «Форпості»), «За майбутнє» та «Свобода» (по 1 на «Вголосі»). 

Хто хоче стати мером

Не відрізнялася розмаїттям і палітра повідомлень від кандидатів на посаду львівського міського голови. З урахуванням того, що на виборах зареєстрували 16 кандидатів, це може свідчити про те, що вони самі не розглядали свою участь у виборах як серйозний проєкт або ж використовували як основний майданчик соцмережі чи інші платформи.  

Активно піарився екснардеп та підприємець Ігор Васюник – його банери були фактично в усіх новинах «Львівського порталу». Втім за межі дружнього йому видання цей кандидат не виходив.

Окремі кандидати були настільки скромні, що їх зображення з’являлося у новинах, що до них не мають жодного стосунку. Так, світлина кандидата в мери від «Слуги народу» Тараса Кльофи проілюструвала новину «Гал-інфо» про те, як власник медіахолдингу, до якого входить видання, Мирослав Хом’як, президент асоціації футзалу Львівщини, нагородив найкращі аматорські команди. В матеріалі немає жодної згадки ані про президентську політичну силу, ані про кандидата, тож до чого тут таке зображення – загадка. Втім, крім Тараса Кльофи, на фото також і Юрій Хом’як, який балотується від «Cлуг народу» до Львівської міської ради. І він, зокрема, позиціонується як експерт у питаннях молоді та спорту (zaxid.net, Вголос).

Кілька джинсових матеріалів про Тараса Кльофу з’явилися і в інших онлайн-виданнях, зокрема в «Ділі». 

Був присутнім в онлайн-просторі і кандидат у мери Олег Синютка, нардеп «Європейської солідарності» – його маркована і немаркована реклама була зафіксована на сторінках «Високого замку», «Форпосту», «Твого міста» тощо.

«Він хоче правити Львовом вічно»

85% з матеріалів з контрагітацією були присвячені діючому меру Андрію Садовому, який балотується на посаду міського голови вчетверте – він став антигероєм критичних матеріалів на «Вголосі», «Гал-інфо», «Високий замок» тощо. «Прилітало» очільнику міста від згадуваних Олега Синютки, Тараса Кльофи, інших політиків.

Основний удар по діючому очільника міста традиційно наносив «Вголос» – на його сторінках він постав диктатором і винуватцем всіх міських проблем: від заторів до хаотичної забудови, його рішень бояться активісти. В заторах діючого мера звинуватили і на сторінках «Гал-інфо».

Андрія Садового порівняли з Лукашенком, наголосили, що він «сидить у кріслі» попри численні скандали і претензії. На «Вголосі» розповіли читачам історію, від якої кров холоне в жилах – «Садовий і забудовники будуть на старому польському кладовищі у Львові: активіст показав шокуюче відео». Відразу в уяві картина як мер проти ночі з лопатою йде на цвинтар… Втім, в новині жодного підтвердження, що на ділянці було кладовище, у відео – одна камінна плита і жодних експертних свідчень.

«Вголос» розвивав і історію про те, як представник команди Садового назвав в коментарях в фейсбуці двох журналісток каналу НТА «козами».  

Чимало претензій і у медичній сфері – зокрема, Синютка на сторінках «Гал-інфо» закликав знищити спрута міської влади, що є головним викликом у боротьбі з коронавірусом в регіоні. Цікаво, що точно такий матеріал «Високий замок» та «Твоє місто» маркували як «рекламу».

Втім, дісталося контрагітації і Олегові Синютці. На ресурсі, наближеному до родини Садового, кандидата від «ЄС» прямо звинуватили у брехні та нагадали про всі випадки, коли сам Синютка чи партія вдавалися до поширення неправдивої інформації. Принагідно, читачам нагадали скільки коштує його рекламна кампанія.

Бариги і аферисти

Певний відсоток матеріалів містив маніпуляції та неперевірену інформацію (8 матеріалів – 16% від усіх новин з ознаками замовності, контрагітації та неналежним маркуванням). 

Представники «ЄС» наголошували, що в пріоритеті нинішньої влади є гральний бізнес, а не боротьба з епідемією – в розпал захворювання такі заяви маніпулятивні, адже тиснуть на те, що люди переживають за своє здоров'я і те, чи зможе держава дати собі ради з недугою. 

Маніпулятивними є і закиди до Андрія Садового від «Вголосу»: порівняння його з Лукашенком, звинувачення в тому, що власне він будує щось на польському цвинтарі, в цілому доволі хамські висловлювання в бік чинного мера («Ти за 14 років при владі став медіаолігархом, твої чиновники отримують премії по 60-70-80 тисяч гривень щомісяця, ти дякувати маєш львів’янам за те, що довірили тобі кошти, за які ти зробив дуже мало, хоч міг зробити значно більше», – звертається до мера депутат «Свободи»). Крім того видання поширило викривальну публікацію «112» каналу про Андрія Садового, де його прямо називають аферистом, шахраєм та чимало оціночних суджень та домислів, не підкріплених фактами. 

В одному з матеріалів «Гал-інфо» представник «Слуги народу» заявив, що причиною заторів у Львові є Андрій Садовий, що є перебільшенням і певною маніпуляцією. Емоційно забарвленою лексикою послуговувався і один з кандидатів Тарас Кльофа, який у публікації на «Форпості» назвав міську владу «баригами». 

Вже скоро кампанія дійде до завершення і буде видно, кому допоміг такий піар і масована присутність на сторінках інтернет-видань, а хто дарма витратив кошти. 

Марина Довженко, регіональна представниця ІМІ у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

 

 

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!