ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

“Велике будівництво”, Соломчук, Шакирзян і інші: яку джинсу публікували рівненські онлайн-ЗМІ на початку липня

18.08.2021, 10:12
Анна Калаур

Моніторинг політичної джинси в новинних стрічках п’яти найпопулярніших ЗМІ Рівненщини показав, що в чотирьох з них публікували політичну джинсу. Не виявлено таких матеріалів лише на сайті “ОГО”. Таким чином, політична джинса становила два відсотки  загальної кількості матеріалів на рівненських сайтах. Найбільше таких публікацій – про ініціативи президента, такі як, наприклад, “Велике будівництво”.

Усього моніторингом виявлено 18 публікацій з ознаками політичної джинси. Це 2% загального контенту в стрічках “Рівне вечірнє”, “Радіо Трек”, ОГО, “Рівне медіа” та “Рівне 1”. Також виявлено одну публікацію з ознаками контрагітації авторства “Рівне 1”. Не виявлено неналежно маркованої політичної реклами, яку ЗМІ зазвичай публікують у різних рубриках або позначають певними знаками (зірочка, крапка тощо). Загалом промоніторено 897 матеріалів.

Серед ймовірних замовників позитивної джинси – Рівненська ОДА. Всього виявлено вісім матеріалів, у яких позитивно і навіть “по-рекламному” висвітлено роботу і здобутки адміністрації в контексті президентських ініціатив. Сім публікацій визначено як джинсу місцевих політиків. Дві – як джинсу політика всеукраїнського рівня, і ще одну – як джинсу міської ради.

Медіа майже не згадували про партійну належність політиків, про яких писали, тому згадок партій майже не було. Виняток – по одній згадці про “Європейську солідарність” і партію “За майбутнє”.

Найбільше виявлено джинси на соціальну тематику – всього п'ять випадків. Чотири випадки джинси – про проєкти “Великого будівництва”, ще три матеріали зараховано до категорії “інше” (йдеться про публікації розважального чи іншого змісту, в яких не зрозуміла тематика, а їхня ціль, очевидно, нагадати про політика). Три публікації – на тему економіки та бізнесу, дві – про політику та одна про медицину.

Вихваляння “Великого будівництва” вустами посадовців ОДА

Кілька слів про джинсу “Великого будівництва”. Так, сайт “Рівне вечірнє” опублікував матеріал про те, що в реконструйованому приміщенні в селі Горбаків відкрили дитячий садок. У матеріалі повідомляють про велике значення цього приміщення для громади і додають цитату голови Рівненської облдержадміністрації Віталія Коваля: “Відновити старе приміщення та реконструювати заклад ззовні та зсередини вдалося завдяки програмі Президента України Володимира Зеленського “Велике будівництво”. Майже такий самий матеріал про цей дитсадок з цитатою Коваля вийшов на сайті “Рівне 1”.

Також “Рівне 1” повідомив про те, що незабаром у Сарнах з’явиться оновлене приймальне відділення, у матеріалі нагадують про те, що вже відреконструйовано приймальне відділення Рівненської обласної клінічної лікарні. “Це одні з перших об’єктів, які ми вводимо в експлуатацію цьогоріч у рамках програми Президента Володимира Зеленського “Велике будівництво”, – цитують заступника голови ОДА Сергія Подоліна. Також на “Рівне 1” вийшов подібний матеріал про ремонт дороги в межах програми “Велике будівництво”.

Крім того, сайт писав матеріали з ознаками замовності, в яких керівництво ОДА коментувало інші президентські ініціативи. Наприклад, сайт повідомив, що в межах реалізації програми президента “Здорова Україна” в громадах Рівненської області оновлять спортивну інфраструктуру, а в межах “президентської програми” “Доступна медицина” у двох селах запрацювали амбулаторії. Крім того, на сайті з’явилася новина, що на Рівненщині збільшать інформацію на Геопорталі відкритих даних – теж з посиланням на рівненську ОДА та коментарем, де згадано президента. “Рік тому в Рівненській ОДА розробили геопортал відкритих даних у межах ініціативи Президента України Володимира Зеленського “Держава – у смартфоні”. На сьогодні тут розміщені оцифровані дані щодо адмін устрою області, рекламні об’єкти, автошляхи, інтернет покриття тощо. Поступово будемо збільшувати нашарування порталу”, – цитують заступницю голови ОДА Іванну Смачило.

Сайт “Рівне вечірнє” опублікував матеріал про те, що впродовж двох років на Рівненщині проведуть комплексний аудит доступності будівель, а також усіх залізничних вокзалів, аеропортів та автостанцій для маломобільних груп населення.

“У Рівненській ОДА повідомляють, що робиться це за ініціативи першої леді України Олени Зеленської”, – йдеться в статті. У матеріалі не повідомляють про той факт, що органи виконавчої влади без будь-яких ініціатив зобов’язані контролювати цю доступність, зокрема у ст. 2 Закону України “Про архітектурну діяльність” зазначено, що держава має піклуватися про людей з інвалідністю шляхом створення безперешкодного життєвого середовища.

Джинса місцевих політиків і нардепа Соломчука

На сайті “Радіо Трек” виявлено джинсу народного депутата від “Слуги народу” Дмитра Соломчука. У першій статті із заголовком “Реформа інтернатів – це не формальність, а долі дітей, – Дмитро Соломчук про недолугість впроваджених змін” нардеп висловлює свою думку про реформу інтернатів. Далі розповідають про засідання ТСК Верховної ради з питань розслідування випадків порушення прав дитини в Житомирській області й про думки депутата Соломчука про реформу інтернатів. Водночас коментарів інших учасників та експертів немає.

В іншій джинсі нардепа Дмитра Соломчука на “Радіо Трек” розповідають, що депутат відвідав підприємство на Житомирщині, де вирощують лохину. Він переконаний, що заробляти можна й у селі і тому можна “забути” про полуницю в Польщі. Також подається цитата Соломчука про вклад “Великого будівництва”: Раніше в майже 9000 жителів села не було ні доходів, ні інфраструктури, ні доріг. Однак нині дорогою до села в рамках президентської програми “Велике будівництво” вже проклали 8 км асфальтованої дороги”.

На сайті “Рівне 1” опублікували дві джинси голови ОДА Віталія Коваля. Обидві – з посиланням на його фейсбук. У першому матеріалі сайт повідомив, як він святкував Івана Купала. У другому йдеться про договори, укладені після запуску земельної реформи. Присутня хвалебна цитата Коваля: “Роботу над функціонуванням ринку землі в Рівненській області ми розпочали ще у 2020 році. Дякую Президенту України Володимиру Зеленському, який на фінішній прямій децентралізації передав громадам можливість розпоряджатися землями”.

Також на сайті “Рівне 1” виявлено матеріал з ознаками прихованої реклами міської ради. У сюжеті йдеться про те, що депутатка Рівнеради Анна Хлистунова-Шарпар стала директоркою Рівненської спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву. Згадано й те, що вона є представницею фракції “За майбутнє”. У відео говорять про поганий стан школи й про виклики перед новою керівницею. Разом з нею в сюжеті показують міського голову Рівного Олександра Третяка, який “готовий підставити своє плече новій директорці”.

Джинсу міського голови Рівного Олександра Третяка виявлено на сайті “Рівне вечірнє”. Повідомляється про те, як він вітав з 102-річчям рівнянина. У публікації подано тільки коментар Третяка, три фото з іменинником, на одному з яких зображений тільки мер. Цей матеріал більше виглядає як спосіб нагадати про мера, ніж публікація про довгожителя.

Джинсу секретаря міської ради Віктора Шакирзяна виявлено на сайті “Рівне медіа”. У ліді матеріалу, в якому йдеться про плани щодо будівництва сміттєпереробного заводу із залученням німецьких інвестицій, повідомляють: “Секретар Рівнеради Віктор Шакирзян запросив представників німецько-української компанії “BIT GmbH”, які виступили з презентацією проєкту”. Також у тексті є два фото Шакирзяна та коментар. Другу джинсу Віктора Шакирзяна на цю ж тему виявлено на сайті “Рівне вечірнє”.

Сайт  “Рівне вечірнє” розмістив і новину з ознаками замовності про те, що депутатка міської ради від “Європейської солідарності” Оксана Майборода стане заступницею керівника комунального “Тресту зеленого господарства”. У статті посилаються на партію “ЄС” і стверджується, що політикиня налагодить системну роботу з видалення та заміни аварійних дерев, зробить прозорою роботу підприємства і таке інше.

Крім того, сайт “Рівне вечірнє” розмістив новину про те, що колишній голова Рівненської обласної ради Володимир Ковальчук хоче стати директором Бюро економічної безпеки України. У статті подають його фото та коментар: “За його словами, саме він свого часу, очолюючи обласну раду, “не дав вивести 150 тисяч гектарів землі з покладами бурштину мафіозним структурам”.

Контрагітація голові облради Кондрачуку, що нагадує “розбірки пацанів”

На сайті та в ефірі каналу “Рівне 1” вийшов сюжет-відповідь телеканалу голові  Рівненської обласної ради Сергію Кондрачуку з ознаками контрагітації чи, простіше кажучи, “чорнухи”. Напередодні телеканал зробив інший матеріал про відсторонення від роботи головного лікаря Діагностичного центру Романа Шустика, у якому був коментар Сергія Кондрачука. У першому матеріалі натякали на те, що звільнення лякаря зумовлене політичним протистоянням “Слуги народу” і “Європейської Солідарності” в облраді. У відповідь на цей сюжет Сергій Кондрачук опублікував у фейсбуці відео з претензіями до ЗМІ. Телеканал відреагував на це, виготовивши сюжет з порушенням стандартів журналістики та з маніпуляціями. Наприклад, у сюжеті використовуються уривки з фільму “Матриця”, музика з “Каламбуру” під час представлення голови облради. На початку сюжету цитують Кондрачука: “Майже 6 десятків тисяч виборців відділи за нас свої голоси, Віталій Станіславович (голова ОДА. – Ред.) не обраний, він призначений, а я обраний”.

Далі журналіст повідомляє, що цей матеріал є відповіддю голові облради й постійно нагадує, що Кондрачук “обраний”: “майже як Нео з культового фільму “Матриця”, майже такий самий герой”, “останнє слово завжди за ним”. Цією ж нотою завершується сюжет – нагадуванням, що Кондрачук обраний лише для представлення інтересів громади.

Отже, найбільше політичної джинси виявлено на сайті “Рівне 1”, 6,25% загальної кількості матеріалів. Найменше матеріалів з ознаками замовності було на сайті “Рівне медіа” – 0,5% загальної кількості матеріалів у стрічці новин.

Анна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області

Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!