В.о. мера як логотип, кешбек і зірочки на "Радіо Трек": як джинсували рівненські ЗМІ
У рівненських онлайн-ЗМІ, в порівнянні з попередніми роками, стало значно менше джинси. Та попри спад деякі тенденції все ж зберігаються. Так, виконувач обов’язків мера Рівного Віктор Шакирзян уже не перший рік лідирує серед замовників політичної джинси. Новий моніторинг виявив лише нові методи прихованої реклами посадовця, піарники якого почали ставити персональні логотипи Шакирзяна мало не на кожному фото про ремонти міських доріг.
У вересні ІМІ досліджував стрічки п’ятьох найпопулярніших рівненських онлайн-ЗМІ на вміст джинси, контрагітації й неналежно маркованої реклами. Перевірка охоплює період 2–6 вересня. До вибірки медіа ввійшли сайти "Радіо Трек", "Рівне вечірнє", "Рівне медіа", а також сайти "Рівненські новини" й "Сім днів", які моніторилися вперше. Раніше "Рівненські новини" й "Сім днів" поступалися за кількістю переглядів сайтам "Рівне 1" і ITV Media group, однак за літо їхня популярність серед аудиторії зросла. У межах моніторингу також визначалися замовники політичної джинси. Загалом перелічені ЗМІ опублікували 1028 новин, серед яких джинса становить 2%, а неналежно маркована реклама – лише 0,1%.
Політична джинса Шакирзяна
Як і рік тому, коли ми проводили аналогічне дослідження, головним замовником політичної джинси в Рівненських ЗМІ є виконувач обов’язків міського голови Рівного Віктор Шакирзян.
Природно, що медіа часто посилаються на міських посадовців, коли повідомляють про події міста. Але у випадку із Шакирзяном навіть у звичайному повідомленні про ремонт дороги, в якому немає ані хвалебних цитат, ані подяк на адресу виконувача обов’язків мера, може критися прихована реклама.
Наприклад, упродовж тижня, який ми моніторили, в медіа було кілька повідомлень про ремонти доріг з посиланням на в.о. міського голови. У першому, авторства "Рівне медіа", йшлося, що на трьох вулицях міста бригади шляхово-експлуатаційного управління проводять поточний ремонт і показують результати. До тексту немає жодних зауваг – ні хвалебних цитат, ані подяк вдячних рівнян, нічого такого. Але, поглянувши на світлини, які супроводжують новину, може скластися враження, що ці дороги латає особисто Віктор Шакирзян або принаймні оплатив ремонт чи сприяв йому саме він. На кожній світлині є лого "Віктор Шакирзян", яке, вочевидь, помістили, щоб викликати в читача саме таке враження.
Лого "Віктор Шакирзян" на світлинах, які демонструють роботу міського комунального підприємства. Колаж ІМІ, виконаний зі світлин із сайту "Рівне медіа"
Інші новини про ремонт дороги на сайті "Рівне медіа" – теж сухий текст про роботу комунальників і лого "Віктор Шакирзян" на кожній світлині.
Роботу комунальників на вулиці Білій знову промаркували лого Віктора Шакирзяна. Скриншот із сайту "Рівне медіа"
Схожа новина є й на сайті "Рівне вечірнє". Однак тут ідеться про ремонт головної вулиці міста, Соборної. У новині є коментар в.о. мера, який просить водіїв бути уважними, щоб уникнути транспортного колапсу. Цю новину теж супроводжують світлини з технікою і лого "Віктор Шакирзян".
Також зауважимо, що джерелом усіх цих повідомлень про ремонти є телеграм-канал політика, на який медіа не посилаються і взагалі його не згадують.
Медіа ставлять у новинні стрічки повідомлення з телеграм-каналу Віктора Шакирзяна, майже не редагуючи їхній вміст. Скриншот з телеграм-каналу Віктора Шакирзяна
Не зрозуміло, чи ЗМІ отримують кошти за розміщення цих повідомлень, чи просто не розуміють, що під виглядом новин публікують приховану рекламу Віктора Шакирзяна, який у такий спосіб, схоже, хоче запам’ятатися як той, хто відремонтував у місті дороги. Припускаємо, такі публікації – свідоме рішення редакцій, адже деякі інші медіа, повідомляючи про ці ж ремонти, публікують новини без світлин з логотипом "Віктор Шакирзян".
Ще один приклад джинси Віктора Шакирзяна – новина на сайті "Сім днів" "Омріяна поїздка до рівненського зоопарку стала реальністю". Це типовий приклад джинси, що вихваляє політика. До речі, медіа розмістило це повідомлення з посиланням на телеграм-канал посадовця, додавши лише лід, у якому саме нафантазувало, що дітям сподобалася поїздка, адже коментарів дітей чи вихователів у новині немає. З цієї новини читач може дізнатися, що, по-перше, Віктор Шакирзян – благодійник. По-друге, він втілив бажання дітей, які хотіли поїхати до зоопарку.
Хвалебна джинса Віктора Шаркизяна на сайті “Сім днів". Скриншот із сайту "Сім днів"
"Під час візиту з благодійною допомогою до КЗ "Обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей", що в селі Олександрія, почув про бажання діток відвідати Рівненський зоопарк. Тому відразу ж спланували їх поїздку", – цитує "Сім днів" Віктора Шакирзяна. Очевидно, що така новина сприяє позитивному іміджу посадовця, показуючи його як благодійника, який дбає про дітей і втілює їхні бажання. Також очевидно, що, публікуючи цю новину, ЗМІ мав би додати позначку "реклама" або "на правах реклами".
Ще один приклад джинси Віктора Шакирзяна – новина на сайті "Рівне вечірнє" "Шпанівський спиртзавод повинен перестати смердіти у Рівному", супроводжується фото посадовця і його цитатою. У новині йдеться про те, як Віктор Шакирзян зібрав засідання комісії, яка вирішила звернутися до поліції зі скаргою на ймовірне забруднення повітря заводом.
Джинса Віктора Шакирзяна про спиртзавод і пошук винних у смердінні. Скриншот із сайту "Рівне вечірнє"
"Очільник Рівного наголосив, що неприпустимо, щоб рівняни страждали від смороду в місті. Тому цим питанням повинні зайнятися правоохоронні органи", – йдеться в новині.
Якби ЗМІ прагнув об’єктивно висвітлити цю тему, то намагався б отримати коментарі й інших сторін конфлікту – спиртзаводу, поліції і рівнян. Натомість у публікації є акценти на особі в.о. мера Віктора Шакирзяна, які показують його як не байдужого до проблем міста посадовця, який ледь не самотужки намагається розв’язати питання. Все це свідчить, що перед нами прихована реклама.
Ще два випадки прихованої реклами виявлено на сайтах "Рівненські новини" й "Рівне вечірнє". Сайт "Рівне медіа" також розмістив цей матеріал, але згодом видалив, тому ми не зарахували його як джинсу. Це одне й те саме повідомлення, що Євген Савчук – рівненський бізнесмен, помічник нардепа Олександра Ковальчука від партії "Слуга народу" і член міськвиконкому – може стати депутатом Рівнеради й посісти місце Віталія Коваля, який нещодавно став міністром агрополітики.
Ці новини зараховано до джинси через те, що в них Євгена Савчука описали як успішного підприємця, вказавши, яким бізнесом він керує. Раптова поява в медійному полі цього політика після довгої паузи може свідчити про ознаки замовності матеріалу. До цього Євген Савчук активно з’являвся в медійному полі напередодні місцевих виборів 2020 року. Тоді в ЗМІ було чимало матеріалів з ознаками його прихованої реклами.
Неналежно маркована реклама на "Радіо Трек"
Закон "Про рекламу" вимагає чіткого відокремлення реклами від іншої інформації з використанням слова "реклама". Різні символи, які іноді використовують медіа, щоб у такий спосіб попередити читача, що перед ним рекламний матеріал, є неналежно маркованою рекламою. Адже, по-перше, законом такі позначки не передбачені. По-друге, використовувати їх нечесно щодо читача, який навряд чи їх помітить.
Моніторинг виявив один випадок неналежно маркованої реклами на сайті "Радіо Трек". ЗМІ "попередив" читача, що публікація про курси з криптовалют – це реклама, додавши знак зірочки (*) в кінці матеріалу. Щоб дізнатися, що означає ця зірочка, потрібно знайти розділ "Промоції та Реклама", і лише тоді ви довідаєтесь, що під цим знаком, а також плашками "Новини компаній" та "PR" або символом ® "Радіо Трек" розміщує рекламу, за зміст та правдивість якої, як зазначає медіа, відповідає виключно рекламодавець.
"Радіо Трек" неналежно маркує рекламу, використовуючи різні символи й плашки. Скриншот із сайту "Радіо Трек"
Комерційна джинса: виробник хліба, застосунок для медитації та інші
Чи не вперше моніторинг виявив більше комерційної, а не політичної джинси. Усього в стрічках рівненських медіа було 10 публікацій з ознаками прихованої реклами бізнесу, що становить 1% загальної кількості новин, які охопив моніторинг.
Упродовж тижня моніторингу медіа багато писали про програму Національного кешбеку, здебільшого з посиланням на органи влади. Серед таких публікацій була й джинса. Наприклад, на сайті "Радіо Трек" вийшла публікація про те, що виробник хлібобулочних виробів "Рум’янець" долучився до програми. Матеріал подано у вигляді інтерв’ю з директором підприємства, у якому розкрито лише плюси підприємства і його виробів, а в кінці публікації взагалі дають посилання на сайт виробника. Позначки "реклама" водночас матеріал не містить.
Виробник "Рум’янець" повідомив, що долучився до Національного кешбеку, через джинсу на "Радіо Трек". Скриншот із сайту "Радіо Трек"
Іншу комерційну джинсу подано не у форматах інтерв’ю, а радше у вигляді звичайних рекламних матеріалів про переваги якогось бізнесу. Так, ЗМІ публікували приховану рекламу компанії, що продає інструменти для станцій технічного обслуговування, компанії, яка займається розміщенням сайтів, компанії, яка продає зарядні пристрої, платного застосунку для медитації тощо.
Ще один вид комерційної джинси – публікації про концерти й вистави, які є платними, а отже ЗМІ мали б додати в тексти позначку "реклама".
Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!