ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Узагальнення і спроби привернути увагу запитаннями: чим маніпулюють у заголовках вінницькі ЗМІ

30.07.2018, 10:00
Антон Булгаков

Під час моніторингу п’яти вінницьких ЗМІ – «20 хвилин. Вінниця», «33 канал», «Vежа», «Власно.інфо» та «Вінницькі Реалії» – виявилось, що найбільш маніпулятивні заголовки є наслідком бажання написати якомога оригінальніше, спробувати узагальнити, або ж поставити так запитання, щоб читач звернув увагу на матеріал.

Для моніторингу досліджувались по сто матеріалів з кожного сайту, починаючи з 9 липня. Під час моніторингу не враховувалися аналітичні матеріали, розслідування, авторські колонки, анонси, рекламні матеріали, які відповідно марковані.

Лідером з кількості заголовків з ознакою маніпуляцій став сайт «Власно.інфо» - зі ста матеріалів ознаки маніпуляції виявлено у 17 заголовках. Друге місце посів сайт газети «33 канал», де вдалося віднайти 13 таких заголовків. У «20 хвилин» та сайту «Вінницькі реалії» - по вісім заголовків із ознаками маніпуляції, у «Вежі» - чотири.

Як і минулого місяця, дістатись «сотки» найшвидше вдалося сайтам, які охоче публікують всеукраїнські та міжнародні новини – це сайти “Власно” і “Реал”. Сайт «20 хвилин» із наповненням переважно рерайтами прес-релізів служб і департаментів свою «сотку» також за тиждень опублікував. Сайт «Вежа», який робить ставку переважно на місцевий контент, набрав сто матеріалів за півтора тижня.

«Власно»: вражає?

Саме міжнародні та всеукраїнські новини стали для заголовків сайту «Власно» найбільш проблемними. Такі заголовки, як «Розповіли про найнебезпечніший продукт у світі» очевидно більше притаманні для агрегаторів типу «редтрам», але не для ЗМІ, яке претендує на об’єктивність.

Так само у карикатурному стилі «ТСН: вражає»  виглядають і інші заголовки:  «В Україні може різко збільшитись кількість незаконних мігрантів» (А може і не різко? А може і не збільшитись? А може і не в Україні…), «У Вінниці півторарічне немовля випало з вікна багатоповерхівки разом з москітною сіткою» (навіть у тлумачному словнику пишуть, що немовля – грудне дитя, а ніяк не півторарічне), «На Вінниччині пройшла злива, вулиці перетворились на справжні ріки» (чому справжні?).

Серед інших «багів» у заголовках, які очевидно вводять в оману читачів, варто відзначити особливу редакційну арифметику сайту: «Без питної води на 2 дні залишаться у деяких районах Вінниці». У новині йде мова про відключення води з 23.00 17 липня до 23.00 18 липня.

Інша сторона маніпуляцій у заголовках сайту «Власно» - гіперболізація. Редакція видає думку групи людей за думку більшості, або навіть окремі коментарі – за доконані факти. Як приклад можна навести заголовки «Незабаром вінничанам відключать аналогове телебачення»«Вінничани виступають проти забудови біля торгово-офісного центру»«На Дніпропетровщині за критику мера підірвали редакцію газети».

Окремо варто винести «джинсовий» матеріал про захід, який організував депутат від партії «Самопоміч» у обласні раді Вадим Соляника із заголовком «Таємнича атмосфера та еко-стільчики: у селі на Вінниччині вперше дивились фільм під відкритим небом». Таємничими «еко-стільчиками» виявилися «м'які килимки, на яких вони сиділи», які «діткам» подарував той самий Вадим Соляник. Чому діти саме вперше дивились фільм «під відкритим небом», із публікації так і не стає зрозумілим.

«33 канал»: допитливі

Лідером з кількості запитань у заголовках без відповіді у матеріалах став сайт газети «33 канал». Газетні заголовки «родом із 90-х» не тільки залишились у газеті, але і разом з газетними матеріалами перекочували в інтернет.

Левову частку з масиву заголовків із ознаками маніпуляцій у «33 каналі» складають саме такі заголовки-запитання: «Вінницька область — перша в Україні по водіях напідпитку та під «наркотою»?»«Хто стріляв на «Стежці кохання» у Калинівці?»,«Перевести дітей до іншої школи погрожують у Сальнику. Чому в селі війна між вчителями та директором?» (тут взагалі в тексті матеріалу ані слова про батьків, які бажають переводити дітей), «За 10 грн. продають цеглу Потоцького, якій 200 років. Хто знищує останні історичні пам’ятки, побудовані Потоцькими?»«П’ятничанське озеро заміноване чи хтось навмисно розпускає плітки?», «На «Вервольфі» знову шукатимуть підземелля Гітлера?»«Чи подорожчає вода у Вінниці в 2 рази через єврохлор та зупинку «ДніпроАзоту»?»«Чи буде Вінниця із водою, яку не можна пити, через «ДніпроАзот»?».

Звичайно, це випробуваний спосіб привернути увагу читачів і уникнути відповідальності – поставити запитання у заголовку. Але чи варто цим зловживати?

Інші маніпулятивні заголовки – у досить «джинсових» матеріалах «33 каналу» - «Це спроба рейдерської атаки: «Ноги молодиків, які поклали око на наше підприємство, ведуть до Вінницької міської ради»» (що цікаво, формулювання про «ноги молодиків ведуть» відсутнє у словах директора заводу) і «МХП чесно розповів про екологічну ситуацію на своїх виробництвах».

І як і сайту «Власно», цього тижня «33 канал» також грався із цифрами. Про те, звідки інформація про 700 тисяч представників Вінниччини (чисельність наявного населення у Вінницькій області, за оцінкою Держстату, на 1 червня 2018 року становила менше 1,57 млн осіб), які дивились футбол у матеріалі «Понад 700 тисяч жителів Вінницької області стежили за чемпіонатом світу з футболу» - жодного слова.

Узагальнення, поспішні висновки, міжнародка

Для сайту «20 хвилин» у досліджуваних матеріалах були характерні поспішні висновки, як у новинах «На 600-річчя неадекватний 41-річний чоловік заліз до чужого авто»«Поліція просить допомоги у пошуку 77-річного злочинця Миколи»,«Козятинчанка, яка залишила на вулиці самого 6-річного сина, заплатить 51 гривню штрафу»«За хабарем податківець поїхав на машині дружини. Що ще про нього знаємо?». І хоча перші три матеріали – рерайти з повідомлень прес-служб, висновки журналістка робити не мала б.

Також із заголовку «Більше 4 сотень перевізників заплатять 510 гривень за руйнування доріг» виходить, що більше 400 (насправді, 466) перевізників заплатять всього 510 гривень за руйнацію дорог. Але мова йде про те, що кожний з них заплатить по 510 гривень, а це майже 238 тисяч гривень, і такий заголовок є некоректним, не співпадає з текстом.

Маніпулятивними виглядають «гучні» заголовки на сайті «Вінницькі Реалії»: «Дженнифер Лопес собирается замуж»,«Порошенко назвал единственный способ вернуть Донбасс»  (звичайно, на думку Петра Порошенка, але про це із заголовка не зрозуміло), «Главарю ДНР Захарченко нашли замену»«Русские» интенсивно готовятся к большой войне на Донбассе». Також спроба узагальнення у матеріалі під назвою «На Винничине запретили торговать спиртным ночью» насправді означає, що лише тільки в райцентрі Бар, а не по всій Вінниччині ввели таку заборону.

Також узагальненнями «хворів» і сайт «Вежа». Наприклад, у матеріалі під заголовком «Прокуратура на Вінниччині відсудила в Укртелекому приміщення школи»  йдеться про повернення до власності навчального закладу частини приміщення з оренди «Укртелекома», а не цілого приміщення. Також чудернацьким видається заголовок «На Вінниччині рішенням міськради вантажівкам заборонили здіймати пилюку» (а птахам, наприклад, літати?). Досить маніпулятивний висновок винесено у заголовок «Скоро вибори: депутати обласної ради додали собі грошей в депутатські фонди».

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов'язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!