Третина новинної стрічки "воєнна": топмедіа Кіровоградщини стали більше писати про війну
На третій рік повномасштабної війни топові ЗМІ Кіровоградщини приділяють чимало уваги воєнній тематиці. Загалом 30,4% всіх новин у п’ятірці найпопулярніших онлайн-видань регіону так чи інакше стосуються війни та навколовоєнних подій.
Традиційно для наших моніторингів ми проаналізували стрічку новин видань “Гречка”, “Точка доступу”, “Без купюр”, CBN та “Перша електронна газета”. До вибірки потрапили новини, що були опубліковані в період із 6 до 10 травня включно.
Загалом із 319 новин згаданих ЗМІ 97 розповідали про військові втрати, бойові дії, наслідки обстрілів, волонтерку та інше.
Регіональна специфіка
Почнемо із загальних цифр. Проаналізувавши 319 новинних матеріалів п'яти найпопулярніших онлайн-медіа Кіровоградщини, ми виокремили 97 матеріалів з воєнної тематики. Це на 7% більше за показник листопада 2022 року, коли ми проводили аналогічний моніторинг.
Водночас відносна віддаленість Кіровоградщини від безпосередньої лінії фронту вплинула на специфіку новин про війну, що превалювали в стрічці. Зокрема, жодне з п’яти згаданих ЗМІ за час моніторингу не публікувало новин з окупованих територій. Зникли зі стрічок й інформаційні повідомлення щодо повітряних тривог.
Здивувала й відсутність новин щодо внутрішньо переміщених осіб. Звісно, за час війни ця категорія населення вже більш-менш асимілювалася та поступово стала частиною “корінного населення”. Та все ж лише на Кіровоградщині та Одещині ВПО в новинах не згадуються зовсім. У 2022-му цей показник також був доволі низький – лише 1,4% “воєнних” новин. Однак хоч щось.
Ще однією особливістю регіонального медіаполя стала відсутність новин щодо мобілізації. Звісно, ми розуміємо, що після 18 травня тема мобілізаційного законодавства не раз обговорювалася в новинах. Однак до цього журналісти Кіровоградщини оминали її стороною. Можливо, сприяла цьому відсутність у регіоні розтиражованих історій про “пакування в буси” та “відловлювання ухилянтів”.
Найбільше ж медійники писали про поховання військовослужбовців, що загинули під час виконання бойових операцій. Загалом такі новини становили 34% загального числа новин про війну.
Ще 29% стосувались інших тем. Тут писали й про нагородження воїнів військовими відзнаками, і виставки, присвячені пам’яті загиблих військовослужбовців, і навіть інформацію про гранти для виробників дронів.
Загалом, якщо порівнювати з листопадом 2022-го, медійники Кіровоградщини вдвічі більше писали про бойові дії та жертви серед військових. Крім того, почали активно публікувати інформацію про обстріли та соціальні наслідки війни, чого зовсім не було півтора року тому. А от інформації про роботу волонтерів та гуманітарну допомогу, навпаки, стало удвічі менше.
Не лише про війну
Звісно, для будь-якого медіа Кіровоградщини тема війни була і, найімовірніше, ще довго буде актуальною. Однак підходи до висвітлення цієї болючої теми у видань різні. Серед топових онлайн-ЗМІ регіону найменше цю тему зачіпали “Без купюр” (22,6% загального числа новин) і “Гречка” (25% усіх новин).
Редакторка “Гречки” Анастасія Дзюбак пояснює, від початку повномасштабного вторгнення в редакції дотримуються позиції неспекулювання та непаразитування на загальнонаціональних новинах про війну.
“Ми знаємо, деякі щодня публікують інформацію Генштабу, інформацію про влучання. Але це не наш шлях. Воєнна тематика в нас присутня у формі матеріалів про надзвичайні події в нашій області, матеріалах про зміни законодавства, яке стосується військових, матеріалах про самих військових та їхні родини, інформації про збори на потреби війська або можливості для військових. На мою думку, відповідно, воєнної тематики в нас не стало менше”, – говорить вона.
І це дійсно так. Навколовоєнних новин стало не менше, а навіть більше. У листопаді 2022 року таких новин було на 9% менше: 21,4%.
Інший підхід
Суттєво більше висвітлюють повномасштабне вторгнення та все, що з ним пов’язане, видання “Точка доступу” і CBN. У їхніх стрічках війна в тій чи іншій формі фігурує в третині текстів: 34% в “Точки доступу” та 33% у CBN.
Перші ще з лютого 2022 року публікують щоденні зведення Генштабу щодо бойових зіткнень по всій лінії фронту. Це єдине видання з нашого топу, що має таку незмінну практику. Ба більше, редакція навіть виділила на сайті окрему підрубрику “Війна”, куди потрапляють усі тексти, що, на думку журналістів, мають стосунок до нинішнього військового протистояння.
Подібний підхід практикують і “Без купюр” та “Перша електронна газета”.
Позицію видання “Точка доступу” щодо воєнної тематики коментує редакторка видання Ольга Зима:
“Від самого початку повномасштабної війни ми кожного дня робимо новину про ситуацію на фронті та про роботу сил протиповітряної оборони. Пишемо новини про прощання з полеглими військовими та вписуємо в історію імена тих, хто загинув.
Окрім того, значна частина наших проєктів пов’язана також із воєнною тематикою. Це розповіді і про ветеранів, і про військовополонених та зниклих безвісти, інтерв’ю з рідними загиблих військових.
Ми не втомилися від цієї теми й маємо ще ідеї, як би можна було висвітлювати цю тематику. Та, на жаль, не маємо досить ресурсів для цього – ні людських, ні фінансових. До прикладу, останній наш проєкт про адаптацію ветеранів вдалося реалізувати за підтримки Інституту масової інформації.
До наших планів не входить відмова від такого типу контенту чи навіть зменшення кількості. Це – наша реальність, це фіксування воєнних злочинів росіян в Україні, це пам’ять про тих, хто загинув у цій війні”.
А от видання CBN найбільше уваги приділяє саме персоналіям військових, що боронять нашу країну. Редакторка Мирослава Липа розповідає, що медійники намагаються вивчати кожен потенційний інформпривід, адже читач має знати про цю війну якнайбільше.
“Пишемо про вшанування та загибель воїнів завжди, все, що знаходимо в громадах. Періодично знімаємо відео чи беремо інтервʼю у військових. Також показуємо те, як допомагають цивільні. Дотичне до війни – окупація та, відповідно, переселенці. Мені здається, стало менше соціальних матеріалів на цю тему через те, що більшість тих, хто рятувався від війни, інтегрувалися в життя громад. Тож щодо цього витрачаємо менше часу, ніж на початку повномасштабного вторгнення.
Плануємо у воєнній тематиці й надалі акцентувати на матеріалах про військових. Думаю, що ця робота має вестися постійно та планомірно та містити не лише розповіді про подвиги, але й висвітлювати проблеми загалом, зокрема й адаптацію до життя в тилу тих, хто повертається з фронту”, – резюмує редакторка.
Без мови ворожнечі, але з криміналом
Варто похвалити топові видання Кіровоградщини за професійність: мови ворожнечі в новинах про війну ми не виявили. Ні закликів до насильства чи дискримінації, ні зневажливо-узагальнювальних епітетів типу “ухилянт”, які використовують окремі загальнонаціональні ЗМІ. Усі тексти новин виважені, фактологічні та не містять у переважній більшості суб’єктивних авторських думок.
А от новин про кримінальні справи, колаборантів та воєнні злочини побільшало більш ніж удвічі, з 5,8% до 12,4%. Тут, звісно, варто взяти до уваги суттєве збільшення кількості справ, що потрапляють до українських судів, та увагу медіа до окремих резонансних процесів. Зокрема, справу кoлишнього викoнувача oбoв’язків кoмандира oднієї з частин Сил спеціальних oперацій Рoмана Червінського.
Тож попри те, що навколовоєнна тематика суттєво впливає на формування стрічки новин медіа Кіровоградщини, матеріали випускаються з урахуванням місцевої специфіки та дотриманням журналістських стандартів. А це вже непоганий показник.
Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ в Кіровоградській області
Help us be even more cool!