Третина новин в одеських медіа стосується війни. Пандемія не в топі
Війна очевидно стала головною темою регіональних новин у серпні 2022 року. Як мінімум кожна третя новина (35%) в одеських популярних онлайн-медіа стосувалася бойових дій. Цей показник, до речі, перевищив обсяг повідомлень про пандемію коронавірусу на самому її початку у 2020 році (23%). Наразі про ковід згадується лише у 2,6% новин, попри те що Одещина перебуває в країні в лідерах за захворюваністю.
Такі висновки були отримані на основі вибіркового аналізу п’яти ЗМІ, який з 8 до 12 серпня 2022 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом проаналізовано 767 повідомлень таких медіа: "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одесская жизнь".
Методологія дослідження охоплювала аналіз частки новин на різні теми – війна, політика, спорт, кримінал / надзвичайні події, волонтерство та активізм, спорт, здоров’я тощо.
Які теми формують інформаційну повістку?
Всупереч проблемам з оперативним отриманням інформації на військові теми одеські журналісти досить уміло, по краплинах, збирають інформацію з відкритих джерел. Також вчасно й повно, що актуально в межах чинного правового режиму "воєнний стан", інформують громадян про події в регіоні. Деякі медіа формують щоденні воєнні дайджести та разом з усіма українцями рахують дні війни, де збирають головні події на цю тему (наприклад, Війна. День 168).
Крім військової тематики новинну стрічку в Одесі наповнюють повідомлення про кримінал та надзвичайні події. Фактично кожна четверта новина (23,5%) стосується "гарячих тем". Ця тематика й раніше була основою для місцевих новин: у 2020 році під час подібного моніторингу фіксувалося 33% цих новин із загальної кількості публікацій. У 2019-му – 40%. Звісно, війна змінила інформаційний простір, бо й серед кримінальної хроніки практично половина дописів (43%) теж опосередковано стосується війни. Як-от у новинах "СБУ розкрила ворожу інтернет-агентуру, яка поширювала кремлівську пропаганду в Україні" або "Одеситка видавала ухилистів за опікунів свого сина, щоб вивезти їх з України".
Політика практично зникла зі стрічок новин. Лише близько 2% новин стосуються місцевих або всеукраїнських політичних подій. Відповідно, не публікується й політична джинса. Через війну ця тема взагалі не на часі, що й відбилося на регіональному інфопросторі. Зазначимо й суспільний консенсус місцевих політиків, які публічно не намагаються знайти можливості для піару та самореклами в ці скрутні для країни часи.
Практично 9% новин були про економіку, а саме початок вивозу зернових з портів Одещини та економічні зміни через це. "В порт Південний вперше з початку війни зайде судно під завантаження", "До порту Чорноморська зайшло друге судно під навантаження", "Третій караван із зерном вийшов із порту Чорноморськ" – з такими заголовками протягом тижня виходили одеські медіа.
12% новин стосувалися соціальних напрямів та культури. Ці новини нагадують про, як уже виявилося, безтурботні часи ("Куди піти в Одесі: кіно в музеї, оновлений балет "Дон Кіхот" та "прогулянка" з Ройтбурдом").
Близько 4% дописів були про воєнні наслідки війни. На щастя, Одеську область зачепило не так, як сусідню Миколаївську та інші більш східні регіони країни. Відповідно, опубліковано й незначну чисельність новин про зруйновану інфраструктуру та наслідки обстрілів. Ті, що були, описували результати бомбування минулого місяця Сергіївки ("У постраждалому від ракетного обстрілу будинку відновлять вікна за 2,3 млн") або щоденні Миколаєва ("В результаті обіднього обстрілу постраждали 22 людини, серед поранених – підліток").
За результатами моніторингу хвилює незначна чисельність повідомлень про волонтерство та активізм із загальної кількості промоніторених новин. Йдеться лише про 3%, що взагалі не відповідає зусиллям та внеску українського суспільства в перемогу протягом цієї війни.
Тож журналістській спільноті слід звернути більше уваги на діяльність благодійних ініціатив в Одесі. А волонтерам, навпаки, необхідно зосередитися на інформаційному супроводу своєї діяльності.
Також, на жаль, узагалі не зафіксовано повідомлень про права людини та їхній захист, що під час війн зазвичай, навпаки, стає одним з головних викликів.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Help us be even more cool!