Третина джерел у херсонських ЗМІ – офіційні повідомлення влади: дослідження ІМІ
Понад 31% новин херсонських медіа у вересні базувалися на офіційних повідомленнях.
Такі дані дослідження джерел інформації в п’яти популярних херсонських новинних сайтів, яке проводив Інститут масової інформації з 12 до 16 вересня 2022 року включно. Загалом проаналізовано 502 повідомлення (що містили посилання на 571 джерело інформації) таких видань: "Херсононлайн", "Суспільне: Херсон", "Типовий Херсон", "Вгору" та "Кавун.city".
Результати моніторингу показали, що херсонські ЗМІ майже не публікували новин, написаних кореспондентами, віддаючи перевагу офіційній інформації. Так, усього 3,5% новин херсонські медійники в досліджуваний період написали самостійно, посилаючись на власних кореспондентів.
Здебільшого це повʼязане з тим, що херсонські ЗМІ не мають можливості працювати на більш ніж 95% території області. На звільнених територіях медійники якщо і працюють, то їхні матеріали – це репортажі, які не потрапляють до стрічки новин. У кращому разі херсонські медійники посилаються в новинах на матеріали інших медіа.
Ми виявили понад третину, або 36%, передруків з інших українських та регіональних медіа у досліджуваних медіа. Хоча варто зауважити, що цей показник дещо знизився в порівнянні з нашим останнім подібним дослідженням, яке ми проводили в січні 2020 року.
У деяких медіа передруки становлять переважну більшість. Сайт "Херсононлайн" традиційно опублікував новини, 86,5% джерел у яких слугували публікації інших медіа. Фактично цей сайт, який до повномасштабного вторгнення був лідером у місцевому медіапросторі за кількістю переглядів, є агрегатором новин, зібраним вручну. Натомість "Суспільне: Херсон", яке потрапило до нашого моніторингу два місяці тому, не написало жодної новини, посилаючись на інші медіа. У "Типового Херсона" показник передруків становить 38%, "Кавун.city" – 20%, "Вгору" – 14,5%.
Переважна частина матеріалів, на які посилаються херсонські медіа, написані загальноукраїнськими ЗМІ. Зазвичай це коментарі експертів, псевдоекспертів та очевидців певних подій. Така їхня кількість пояснюється посиленим інтересом загальноукраїнської аудиторії до проблем тимчасово окупованої Херсонщини.
Майже 16% джерел у новинах були повідомленнями офіційних сайтів органів влади чи організацій або їхніх офіційних сторінок у соціальних мережах. Майже 50% з них – це зведення Генерального штабу ЗСУ, оперативного командування "Південь" та ОК "Каховка". Такі матеріали майже в 100% випадків не коригуються та не доповнюються з інших джерел. Така ситуація цілком збігається з інформаційною стратегією України з висвітлення військових дій.
До речі, під час моніторингу ми не зафіксували жодної новини про військові дії та загалом про ЗСУ, які були б написані без посилань на офіційні повідомлення.
Ще 15% джерел у новинах були офіційними пресрелізами, заявами речників та пресслужб, а 12,2% – заявами посадовців.
Щоправда, останніх ми схильні не зараховувати до офіційних повідомлень, адже ці заяви зазвичай політичні або маніпулятивні, які перевірити майже неможливо. Наприклад, заяви першого заступника голови Херсонської облради Юрія Соболевського, що постійно потрапляють у медіа, але майже завжди не містять ніяких фактів або даних, які можливо перевірити.
Окрім Соболевського, медіа часто посилаються на заяви голови Херсонської ОВА Ярослава Янушевича. Вони вже більше схожі на офіційну позицію.
Ще 9% джерел у новинах взято із соціальних мереж або месенджерів. Зазвичай це невеликі оперативні повідомлення про вибухи або інші події.
Майже 4% новин у херсонських медіа написано з посиланням на російські, а точніше проросійські, медіа. Це доволі невеликий відсоток, зважаючи на те що інколи це є єдине джерело з окупованих земель. Хоч і малодостовірне.
І тільки трохи менш ніж 2% джерел – це посилання на іноземні медіа. Такий низький відсоток пояснюється тим, що переклад таких матеріалів роблять потужні загальноукраїнські видання, а херсонці вже посилаються на них.
Зафіксували ми також і невелику кількість новин (1%), які не містять узагалі жодного джерела. Щоправда, це матеріали не на суспільно важливу тематику, а зазвичай рекламного чи розважального характеру. Їх публікували "Типовий Херсон" та "Херсон онлайн".
Ми не схильні робити певні висновки чи порівняння з попередніми дослідженнями, адже нинішня ситуація для херсонських медіа максимально нетипова, а отже вимагає максимальної відповідальності в підходах до роботи. І, за деяким винятком, херсонські медійники дають з цим раду.
Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО "Інститут масової інформації" в Херсонській області
Help us be even more cool!