ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Тести, рейтинги і мара Стіва Джобса: як львівські ЗМІ готують читачів до виборів

Вибори — справа непроста: витратна для держави, складна для громадян. Що пересічні виборці знають про організацію голосування? Медіа на всі боки розповідають про кандидатів та їхні обіцянки, але чи допомагають вони виборцям виконати свій обов'язок? Одразу відповідаємо — так. Але не всі. І не всім.

Ми проаналізували контент найпопулярніших львівських онлайн-медіа (ЗІК, "Захід.нет", "Гал-інфо", "Твоє місто", "Вголос", "Форпост", "Львівський портал", "Дивись.info", "Збруч" та "Варта1") в період з початку виборчої кампанії до 10 березня і з'ясували, як і що вони писали про організацію виборчого процесу. Йдеться не про матеріали з висвітленням діяльності кандидатів на посаду президента, заявами, погрозами і пропозиціями. Як ЗМІ допомагають зорієнтуватися в тому, де, коли і кому треба голосувати? Що робити внутрішньо-переміщеним особам чи тим, хто перебуває за кордоном? Як знати, що голосування буде безпечним, а його результати ніхто не підробить і на нього не вплине?

Медіа пишуть про вибори рясно і охоче, але реально корисної інформації не так уже і багато. Окремі розділи під вибори створили “Вголос” (вибори), “Дивись.info” (вибори), “Гал-інфо” ("Вибори 2019: досьє кандидата"), ЗІК ("Вибори президента"). Інші видання розповідають про новини кандидатів і Центрвиборчкому в межах наявних рубрик. А деякі — майже не розповідають. Наприклад, “Варта1” у зазначений період часу присвятила виборам заледве півдесятка новин, з них більшість — про діяльність окремих кандидатів. Ресурси 032.ua та “Форпост” теж не тішать своїх читачів матеріалами про вибори, а якщо говорити про корисну інформацію, а не висвітлення позицій чи заяв кандидатів, той поготів уникають цієї теми.

Найбільше про майбутні вибори говорять ЗІК, “Захід.нет”, “Вголос”, “Гал-інфо”, “Дивись.info”, “Львівський портал”. Читачу пропонують і офіційну інформацію від ЦВК чи правоохоронних органів, і власні розвідки й аналітику, і аналіз програм та статків кандидатів. Не уникають і матеріалів “для чайників” — на кшталт, як проголосувати, якщо в день голосування ви перебуватимете за кордоном.

Дороге ЦВК

Важко уявити виборчу тематику без повідомлень від ЦВК. Медіа охоче публікують інформацію від центрвиборчкому: хто подав документи, кого зареєстрували, кому відмовили, як виглядатиме бюлетень і які будуть механізми друку, довезень, сбору документації.

Чи не найцікавіше — у скільки вибори обійдуться державній скарбниці. Видання повідомили, що в процесі підготовки до виборів з'ясувалося, що видатки таки доведеться збільшити ("Захід.нет", "Вголос", "Дивись.info", ЗІК), а загалом друк бюлетенів для 31 березня обійдеться державі більше  ніж у 160 млн гривень ("Захід.нет", "Вголос", "Гал-інфо", "Львівський портал", ЗІК). "Вголос" не забув повідомити і про зарплатню співробітникам ЦВК, на що виділено 200 тисяч гривень. А от про позитивний для бюджету бік — 100 млн гривень надходжень від застав кандидатів — розповів хіба "Львівський портал".

Про важливі організаційні питання (кількість окружних комісій, визначення загальної кількості виборців) писали менш охоче, аніж про гроші, — лише третина проаналізованих місцевих ЗМІ. На “Львівському порталі” закцентували на тому, що на Львівщині — 2 млн виборців. Не дуже великою популярністю користувалися і технічні моменти, як-от питання безпеки транспортування бюлетенів. Про проблеми з тендерними закупівлями, що призвели до того, що бюлетені перевозитимуть підручними засобами, повідомив "Захід.нет", та "Вголос" був категоричнішим і наголосив, що бюлетені “будуть возити в чому попало”.

От що було цікаве львівським ЗМІ, так це питання безпеки. Чи можуть українські правоохоронні органи її гарантувати? Що робити з фактами підкупу? А як щодо нападів на сервери ЦВК? Чи здатне СБУ чи бодай хтось запобігти хакерським атакам? Роз'яснення ЦВК з приводу підкупу переповіли "Твоє місто", "Гал-інфо", "Львівський портал". Останнє видання уточнило, з якої суми починається підкуп: як пояснили в МВС,  нині розцінки стартують з 60 гривень. Чи не єдиним виданням, яке звернуло увагу на узаконення компенсацій за агітацію, став "Захід.нет". Раніше цю тему піднімали на "Збручі".

Про кібератаки на сервери ЦВК і, зокрема, розроблення російських спецслужб, львівські онлайн-медіа розповідали розмаїто. Читачів запевнили: Служба безпеки України тримає все під контролем, вчиться відбивати атаки хакерів. Повідомили і про запуск системи онлайн-моніторингу порушень від МВС ("Захід.нет"," Львівський портал").

Цікаво, що про роль медіа на виборах говорять не дуже охоче. Про порушення від українських каналів “Інтер”, "Наш" та “Ньюзван” повідомили "Захід.нет" та "Гал-інфо", про те, що українські журналісти підписали меморандум про чесні вибори, написало хіба "Гал-інфо". Трохи більше цікавості викликала політика Фейсбуку щодо виборів в Україні, наприклад той факт, що соцмережа розкриє замовників політичної реклами ("Захід.нет", ЗІК).

Закордон — не вирок!

Корисними медіа могли би стати для тих українців, що не зможуть проголосувати за місцем проживання або в день голосування перебуватимуть за кордоном. Та чи стали? Попри всю важливість теми, детальних і зрозумілих інструкцій не так і багато.

Про те, як відбуватимуться вибори за кордоном, розповіли "Дивись.info" та "Вголос", втім не даючи конкретних алгоритмів дій. Натомість "Гал-інфо" налякало, що 98% українців у Польщі не зможуть проголосувати.

Трохи кращий стан справ з інформацією про те, як проголосувати тим, хто хотів би це зробити не за місцем реєстрації. "Твоє місто" та "Захід.нет" поділилися роз'ясненнями ЦВК, а "Дивись.info" підготувало власну детальну інструкцію з потрібними посиланнями і поясненнями. Про те, як голосувати переселенцям, пояснили ЗІК, "Вголос".

Про те, що важливо про питання зміни місця голосування подбати завчасно, нагадали на "Захід.нет": проінформували, що станом на середину лютого змінили місце голосування 23 тисячі українців, станом на початок березня — вже 40 тисяч, а от мільйон українців не зможе проголосувати через відсутність прописки ("Захід.нет", ЗІК)

Реальна користь — інформація про те, що списки виборців доступні онлайн (“Захід.нет”).

Обіцянки-цяцянки

Левова частка матеріалів про вибори у львівських онлайн-медіа стосуються кандидатів. Тут і інформація про їхню діяльність, коментарі політологів, авторська аналітика, результати опитувань. Не обійшлося і без матеріалів з ознаками замовних або таких, що висвітлюють посадову діяльність осіб, які балотуються на посаду президента. Втім, на таких матеріалах ми зараз не зупинятимемося, а поговоримо про контент, що має бути неупередженим і, таким чином, допомогти читачам зробити свідомий вибір.

За інформацією "Дивись.info", лише 3–5% виборців читають програми кандидатів. Утім, видання намагається робити читання програм легшим: дають вижимки, візуалізують, вводять навіть елементи гейміфікації, зокрема тести на знання обіцянок і переконань претендентів. Такі інтелектуальні розваги пропонують читачам "Захід.нет", "Гал-інфо" та "Дивись.info". І насправді не дуже-то і просто вгадати, хто що наобіцяв.

Детальний аналіз обіцянок, бізнесу, статків кандидатів запропонували на ресурсі “Дивись.info”. Їх групують і видають порційно, вочевидь, щоби читач не загубився у великій кількості інформації. 22 січня опублікували інформацію про Купрія, Мураєва, Гриценка, Балашова, Богомолець; 6 лютого героями стали Шевченко, Насіров, Бойко, Ляшко, Корнацький; 11 лютого — Кошулинський, Данилюк, Тарута, Смешко, Богословська; 15 лютого — Новенко, Кривенко, Кривонос, Ригованов, Юрій Тимошенко; 21 лютого — Ващенко, Петров, Гнап, Соловйов. Вочевидь, найяскравіші персонажі залишені на десерт.

“Гал-інфо” не ховало далеко інформацію про статки кандидатів, використавши авторську інфографіку. Розповіли про майно СмешкаНаливайченкаКошулинськогоТарутиБогословськоїМураєваБойкаМорозаКівиСадовогоДобродомоваГриценкаБогомолецьШевченкаЛяшкаЮлії ТимошенкоЗеленськогоПорошенка.

Крім того, видання нагадало основні віхи біографії та програми кандидатів. Когось подавали пакетом, а деяким кандидатам присвятили окремі матеріали. В розповідях згадували про основні віхи біографії і особливо про зашквари. Наприклад, пишучи про Дмитра Гнапа, не можна було оминути тему “забутої премії”, а Петрові Порошенку дорікнули “проваленою боротьбою з корупцією”, Мураєву згадали висловлювання про те, що Олег Сенцов — терорист. Та більше не пощастило Юрієві Дерев’янку, про висування якого у президенти розповіли дуже іронічно: “на сцені з’явилася голограма нашого героя, яка розповіла, що їй наснився Стів Джобс і сказав зайти в кожен людський смартфон та отримати лайк. Також засновник Apple попросив Дерев’янка дати людям цифрову державу і щоб вони жили вільно. Приблизно так в Україні відбуваються партійні з’їзди: неодмінно має приснитись небіжчик і попросити тебе йти в президенти. Правда, до когось Ісус, а до когось Стів Джобс”. Дісталося і Дмитрові Добродомову, який, на думку видання, не зміг розділити політику, журналістику і громадську діяльність: “погодьтесь, простіше  безкоштовно піарити партію з телеекранів під прикриттям медійної діяльності, аніж платити за білборди чи замовляти типографію. Або ж мати громадське об’єднання, до якого вища довіра, щоб через нього агітувати свою ж партію.” А от висловлювання про мера Львова Андрія Садового порівняно стримані.

Оригінальним ходом є створення вікового рейтингу кандидатів ("Гал-інфо") та  візуалізації інформації про те, звідки кандидати походять ("Гал-інфо"). Також видання пропонує відповіді першої п'ятірки (Порошенко, Зеленського, Юлії Тимошенко, Гриценка та Бойка) на важливі питання, зокрема щодо тактики повернення Криму та Донбасу.

ЗМІ пропонують читачам мислити критично і усвідомити, що, наприклад, половина обіцянок найрейтинговіших кандидатів не стосується повноважень президента (висновок експертів Комітету виборців України), майже всі кандидати маніпулюють (аналіз маніпуляцій окремих кандидатів за 2018 рік; основні теми, на яких маніпулювали) і витрачають на вибори шалені кошти (хто скільки витратив на рекламу).

Деяким виданням не чужий “місцевий патріотизм”. Зокрема, “Твоє місто” запропонувало читачам добірку львів'ян, які балотуються на посаду президента і зібрало їхні обіцянки. Парадоксально, але зараз цей матеріал уже не актуальний, адже двоє з трьох львів'ян з цього переліку зняли свої кандидатури. Звернули увагу і на місцеві проблеми, зокрема розповіли, хто керував містом, допоки Андрій Садовий провадив кампанію. Цю тему підняв і ЗІК. Традиційним для Галичини є як не вплив, то бодай увага до думки Церкви — синод УГКЦ вже звернувся до виборців і закликав робити вибір усвідомлено ("Захід.нет"), звернулася до вірян з аналогічним закликом і Православна церква України ("Збруч") та Римо-Католицька Церква (ЗІК). І добре було би, аби ЗМІ допомагали виборцям у цьому.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!