ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

«Тепла політична ванна» – початок парламентської кампанії в житомирських онлайн-ЗМІ

Місцевий політикум до кінця не зміг оговтатися від необхідності включитися у виборчий процес влітку. Невизначеність серед кандидатів передалася й ЗМІ, які досі перебувають в очікуванні жаркої боротьби.

Такі висновки можна зробити за результатами моніторингу ІМІ, яким досліджувалися політичні новини найбільш рейтингових інтернет-видань Житомирщини: «Журнал Житомира», «Житомир.Інфо», «Житомир.Онлайн», «Фреш ньюз» та «20 хвилин. Житомир». Моніторинг проводився з 9.00 3 червня 2019 року. Моніторилися перші 50 новин  кожного сайту. З відібраних у такий спосіб 250 публікацій ми відокремили матеріали про політичні партії та політиків, проаналізувавши джерела інформації та тематику і героїв статей.

Політична активність медіа

Допоки досить невелику частку в новинних стрічках житомирських онлайн-ЗМІ займає саме політика. Із 250 публікацій лише у 22, або 8,8%,  були наявні згадки про політичні партії та політиків. Водночас активність інтернет-видань була практично однаковою. Найбільше (шість новин) опублікував сайт «Житомир.Інфо». На сайтах «Журнал Житомира», «Житомир.Онлайн» та «Фреш ньюз» було розміщено по п'ять політичних новин. Лиш один матеріал вийшов у виданні «20 хвилин. Житомир».

Фігуранти статей

Беззаперечними героями більшості політичних матеріалів були місцеві політики. Про них ішлося в 13 новинах, або 59% загальної їх кількості. Решту уваги розділили між собою політики всеукраїнського рівня – шість матеріалів (або 27%) та політичні партії – три матеріали (14%).

Розірвало новинну стрічку всіх без винятку житомирських медіа повідомлення про призначення депутатки обласної ради Олени Галагузи координаторкою партії «Голос». Хто з посиланням на сайт партії, хто із соціальних мереж, але про це написали всі сайти. Ньоюзмейкером №2 в онлайн-ЗМІ регіону став народний депутат Борислав Розенблат.

Фірма, яка належить його дружині та сестрі, стала переможцем аукціону з продажу комунального готелю і готова його приватизувати за 60 млн грн. Матеріал про Борислава Соломоновича вийшов на 5 сайтах. Додатково рекламний матеріал з відповідною позначкою про організоване Фондом родини Розенблат свято дитинства вийшов на сайті «Житомир.Інфо».  
(фото публікації на сайті «Житомир.Інфо»)

На цьому ж сайті вийшов належно промаркований матеріал про організоване святкування для дітей родиною депутатів Кропивницьких — «Свято дитинства від родини Кропивницьких у Житомирі: атракціони, солодощі та безкоштовні розваги». Про арешт відомого на Житомирщині ексрегіонала написав «Житомир.Онлайн» — «В Італії арештували ексрегіонала Володимира Пехова».

З політиків всеукраїнського рівня в онлайн-ЗМІ йшлося головним чином про Президента Володимира Зеленського. Не обійшли увагою і призначення Юлії Мендель на посаду прессекретаря Президента – «Юлия Мендель — новый пресс-секретарь Зеленского: что о ней известно? (ВИДЕО)». В матеріалі «Презентація проєкту "Кадровий резерв України" в Житомирі: для чого він потрібен та хто може долучитися» згадується про політичний проєкт чинного заступника міністра економіки Максима Нефьодова.

Соціологічне дослідження з оцінюванням симпатій виборців наводить «Журнал Житомира»: «Українці готові провести у Верховну Раду п’ять партій — результати опитування». Події довкола фракції партії «Батьківщина» стали медіаприводом для публікації «Журналом Житомира» матеріалу «У Житомирській міській раді офіційно розпустили фракцію ВО "Батьківщина"». Інтернет-видання «Фреш ньюз» навіть знайшло місце для презентації партії скандально відомого блогера Шарія — «Шарий зарегистрировал новую политсилу — зачем и как туда попасть? (ВИДЕО)».
(фото публікації на сайті «Фреш ньюз»)

Достовірність джерел

Позитивним фактом є переважне використання проаналізованими онлайн-ЗМІ офіційних джерел інформації та власної роботи. Так, із 24 проаналізованих джерел у  публікаціях 14 (по сім) припадало саме на них.

Найбільше, три та дві власні новини відповідно підготовлено сайтами «Фреш ньюз» та «Житомир.Інфо». По одній авторській роботі вийшло в «Журналі Житомира», «Житомир.Інфо», «Житомир.Онлайн». З посиланням на офіційні сайти більш всього, по дві новини, розмістили знову ж таки «Фреш ньюз» та «Житомир.Інфо». Решта сайтів — по одній.

Найменше, по одній публікації, інтернет-ЗМІ підготували на основі інформації із соціальних мереж — «Фреш ньюз» та з посиланням на пресслужбу органу влади — «Журнал Житомира». Без зазначення джерел, тобто із сумнівним походженням, вийшло три матеріали: два — в «Житомир.Онлайн» та один — у «Житомир.Інфо».

Детальніше торкаючись замовних, тобто «джинсових», матеріалів слід відзначити, що з 22 публікацій три містили ознаки замовності. Зокрема, включений до моніторингу матеріал фонду родини Розенблатів «Борислав Розенблат: "Підтримка талановитих дітей та спорту – це важливий внесок у наше майбутнє"» на інтернет-порталі «Журнал Житомира» спочатку не містив належного маркування. Коли дослідження провели, рекламна позначка все ж таки з’явилася.

Ще дві новини з ознаками «джинси» опублікував сайт «Фреш ньюз». Матеріал «Шарий зарегистрировал новую политсилу — зачем и как туда попасть? (ВИДЕО)» фактично є прямою рекламою партії блогера, не наводячи інформації про історію створення та не надаючи читачу необхідних фактів. Публікація «Слуга народа» — как прошел первый съезд партии и кто идёт в Раду от Зеленского? (ФОТО / ВИДЕО)» містив багато оціночних суджень з дуже загальною інформацією про висунутих кандидатів і численними фото та партійним промовідео.

З переходом парламентських перегонів в активну фазу з більшою ймовірністю в онлайн-ЗМІ чисельність подібних замовних політичних новин чи новин без зазначення джерел походження зросте. І щоб не потрапити на  маніпулятивні гачки політтехнологів, найближчими тижнями до новинної стрічки сайтів читачу слід буде приглядатися ретельніше.

Тарас Боросовський, регіональний представник Інституту масової інформації в Житомирській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!