«Тепла політична ванна» – початок парламентської кампанії в житомирських онлайн-ЗМІ
Місцевий політикум до кінця не зміг оговтатися від необхідності включитися у виборчий процес влітку. Невизначеність серед кандидатів передалася й ЗМІ, які досі перебувають в очікуванні жаркої боротьби.
Такі висновки можна зробити за результатами моніторингу ІМІ, яким досліджувалися політичні новини найбільш рейтингових інтернет-видань Житомирщини: «Журнал Житомира», «Житомир.Інфо», «Житомир.Онлайн», «Фреш ньюз» та «20 хвилин. Житомир». Моніторинг проводився з 9.00 3 червня 2019 року. Моніторилися перші 50 новин кожного сайту. З відібраних у такий спосіб 250 публікацій ми відокремили матеріали про політичні партії та політиків, проаналізувавши джерела інформації та тематику і героїв статей.
Політична активність медіа
Допоки досить невелику частку в новинних стрічках житомирських онлайн-ЗМІ займає саме політика. Із 250 публікацій лише у 22, або 8,8%, були наявні згадки про політичні партії та політиків. Водночас активність інтернет-видань була практично однаковою. Найбільше (шість новин) опублікував сайт «Житомир.Інфо». На сайтах «Журнал Житомира», «Житомир.Онлайн» та «Фреш ньюз» було розміщено по п'ять політичних новин. Лиш один матеріал вийшов у виданні «20 хвилин. Житомир».
Фігуранти статей
Беззаперечними героями більшості політичних матеріалів були місцеві політики. Про них ішлося в 13 новинах, або 59% загальної їх кількості. Решту уваги розділили між собою політики всеукраїнського рівня – шість матеріалів (або 27%) та політичні партії – три матеріали (14%).
Розірвало новинну стрічку всіх без винятку житомирських медіа повідомлення про призначення депутатки обласної ради Олени Галагузи координаторкою партії «Голос». Хто з посиланням на сайт партії, хто із соціальних мереж, але про це написали всі сайти. Ньоюзмейкером №2 в онлайн-ЗМІ регіону став народний депутат Борислав Розенблат.
Фірма, яка належить його дружині та сестрі, стала переможцем аукціону з продажу комунального готелю і готова його приватизувати за 60 млн грн. Матеріал про Борислава Соломоновича вийшов на 5 сайтах. Додатково рекламний матеріал з відповідною позначкою про організоване Фондом родини Розенблат свято дитинства вийшов на сайті «Житомир.Інфо».На цьому ж сайті вийшов належно промаркований матеріал про організоване святкування для дітей родиною депутатів Кропивницьких — «Свято дитинства від родини Кропивницьких у Житомирі: атракціони, солодощі та безкоштовні розваги». Про арешт відомого на Житомирщині ексрегіонала написав «Житомир.Онлайн» — «В Італії арештували ексрегіонала Володимира Пехова».
З політиків всеукраїнського рівня в онлайн-ЗМІ йшлося головним чином про Президента Володимира Зеленського. Не обійшли увагою і призначення Юлії Мендель на посаду прессекретаря Президента – «Юлия Мендель — новый пресс-секретарь Зеленского: что о ней известно? (ВИДЕО)». В матеріалі «Презентація проєкту "Кадровий резерв України" в Житомирі: для чого він потрібен та хто може долучитися» згадується про політичний проєкт чинного заступника міністра економіки Максима Нефьодова.
Соціологічне дослідження з оцінюванням симпатій виборців наводить «Журнал Житомира»: «Українці готові провести у Верховну Раду п’ять партій — результати опитування». Події довкола фракції партії «Батьківщина» стали медіаприводом для публікації «Журналом Житомира» матеріалу «У Житомирській міській раді офіційно розпустили фракцію ВО "Батьківщина"». Інтернет-видання «Фреш ньюз» навіть знайшло місце для презентації партії скандально відомого блогера Шарія — «Шарий зарегистрировал новую политсилу — зачем и как туда попасть? (ВИДЕО)».Достовірність джерел
Позитивним фактом є переважне використання проаналізованими онлайн-ЗМІ офіційних джерел інформації та власної роботи. Так, із 24 проаналізованих джерел у публікаціях 14 (по сім) припадало саме на них.
Найбільше, три та дві власні новини відповідно підготовлено сайтами «Фреш ньюз» та «Житомир.Інфо». По одній авторській роботі вийшло в «Журналі Житомира», «Житомир.Інфо», «Житомир.Онлайн». З посиланням на офіційні сайти більш всього, по дві новини, розмістили знову ж таки «Фреш ньюз» та «Житомир.Інфо». Решта сайтів — по одній.
Найменше, по одній публікації, інтернет-ЗМІ підготували на основі інформації із соціальних мереж — «Фреш ньюз» та з посиланням на пресслужбу органу влади — «Журнал Житомира». Без зазначення джерел, тобто із сумнівним походженням, вийшло три матеріали: два — в «Житомир.Онлайн» та один — у «Житомир.Інфо».
Детальніше торкаючись замовних, тобто «джинсових», матеріалів слід відзначити, що з 22 публікацій три містили ознаки замовності. Зокрема, включений до моніторингу матеріал фонду родини Розенблатів «Борислав Розенблат: "Підтримка талановитих дітей та спорту – це важливий внесок у наше майбутнє"» на інтернет-порталі «Журнал Житомира» спочатку не містив належного маркування. Коли дослідження провели, рекламна позначка все ж таки з’явилася.
Ще дві новини з ознаками «джинси» опублікував сайт «Фреш ньюз». Матеріал «Шарий зарегистрировал новую политсилу — зачем и как туда попасть? (ВИДЕО)» фактично є прямою рекламою партії блогера, не наводячи інформації про історію створення та не надаючи читачу необхідних фактів. Публікація «Слуга народа» — как прошел первый съезд партии и кто идёт в Раду от Зеленского? (ФОТО / ВИДЕО)» містив багато оціночних суджень з дуже загальною інформацією про висунутих кандидатів і численними фото та партійним промовідео.
З переходом парламентських перегонів в активну фазу з більшою ймовірністю в онлайн-ЗМІ чисельність подібних замовних політичних новин чи новин без зазначення джерел походження зросте. І щоб не потрапити на маніпулятивні гачки політтехнологів, найближчими тижнями до новинної стрічки сайтів читачу слід буде приглядатися ретельніше.
Тарас Боросовський, регіональний представник Інституту масової інформації в Житомирській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!