ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Системна "джинса" та інформаційні хвилі: якими були кандидати в Президенти на сторінках сумських онлайн-медіа

Регулярне розміщення матеріалів з ознаками замовності від виборчих штабів і практично повна відсутність авторських новин – так висвітлювали діяльність кандидатів у Президенти сумські онлайн-медіа в березні.

ІМІ промоніторив контент найбільших за аудиторією інтернет-ЗМІ Сумської області з 1 по 7 березня і проаналізував, як сумські онлайн-медіа висвітлюють діяльність кандидатів у Президенти України. Аналізувалися сайти "Данкор онлайн"0542.ua, "Сумські дебати"Sumy.TodayThe Sumy PostRegioNews-"Суми", "Спецкор"Xpress, а також "Неделя" і "Шостка.Инфо". До уваги бралися як авторські матеріали видань, так і матеріали, які мали ознаки замовності ("джинса"). Матеріали аналізувалися за трьома показниками – нейтральні/позитивні/негативні.

Результати моніторингу показали, що онлайн-видання Сумщини практично не висвітлюють діяльності кандидатів в авторських новинах: за проаналізований період у десяти виданнях зафіксовано лише вісім новин про діяльність учасників президентських перегонів. Водночас новин з ознаками замовності аналогічної тематики за цей же період було опубліковано вчетверо більше – 32.

Відмова від участі у виборах та візити до області

Якщо не враховувати замовних матеріалів, то причиною згадування кандидатів в онлайн-медіа зазвичай ставали факти знімання ними своїх кандидатур з виборів на користь інших кандидатів. Так, про рішення Андрія Садового та Дмитра Гнапа зняти свої кандидатури на користь Анатолія Гриценка писали "Данкор онлайн" ("Минус один: Садовый отказался от борьбы за президентское кресло", "Минус два: Дмитрий Гнап снялся с выборов президента") та Xpress ("Кандидат Андрій Садовий зняв свою кандидатуру на користь Анатолія Гриценка", "Ще один кандидат знявся з перегонів на користь Анатолія Гриценка"). В усіх випадках це були короткі нейтральні повідомлення без бекграунду і аналізу.

Ще однією причиною потрапляння інформації про кандидатів на сторінки медіа були їхні візити до області в межах агітаційної роботи. Проте і в цих випадках ЗМІ зазвичай публікували замовні матеріали про це від виборчих штабів. Авторські інформативні нейтральні матеріали опублікували знову ж таки лише Xpress ("Завтра у Суми приїде Євгеній Мураєв") та "Данкор онлайн" ("На Сумщине 60 полицейских стерегут кандидата в президенты с 70 протестующими, перекрывшими дорогу"). В останньому випадку лише "Данкор онлайн", надаючи інформацію про перекривання автодороги протестувальниками на чолі з кандидатом у Президенти, назвав прізвище кандидата Капліна. Усі інші сумські видання обмежилися або лише формулюванням "один з кандидатів", або ж узагалі не згадали про присутність кандидата на цій акції протесту.

Важко назвати суспільно важливою новиною те, що житель області опублікував у себе на сторінці у Фейсбуку фото п’ятнадцятирічної давнини з тоді ще майбутнім кандидатом у Президенти. Але цей факт також став інформаційним приводом для двох місцевих ЗМІ. Видання "Шостка.Инфо" розмістило новину "Шосткинец опубликовал фото, на котором молодой Зеленский в форме", яку потім передрукували Сумські дебати – "Шосткинец: "А ведь тогда я даже предположить не мог, что этот человек будет кандидатом в президенты".

Однозначно можна констатувати, що сумські онлайн-медіа практично не висвітлювали діяльності кандидатів у своїх авторських новинах. За сім днів у десяти найпопулярніших інтернет-ЗМІ з’явилося лише вісім новин: по дві про Дмитра Гнапа, Андрія Садового і Володимира Зеленського і ще по одній про Сергія Капліна та Євгенія Мураєва.

Відносним лідером серед згадування кандидатів у своїх новинах можна назвати "Данкор онлайн" з трьома публікаціями, ще по дві новини розмістили "Сумські дебати" та Xpress і одну – "Шостка.Инфо".

Інформаційні хвилі та системна "джинса"

Значно ґрунтовніше сумські онлайн-медіа висвітлювали діяльність кандидатів у Президенти матеріалами з ознаками замовності – фактично рекламою, поданою у вигляді новин. Можна відзначити два види такого висвітлення: інформаційні хвилі за підсумками візитів кандидатів до області та системне і регулярне розміщення матеріалів від кандидата в окремих ЗМІ.

У період, який досліджувався, Сумщину відвідали кандидати Юрій Дерев’янко, Сергій Каплін та Євгеній Мураєв. За результатами візиту перших двох спостерігалися майже ідентичні медіахвилі. Візит Сергія Капліна позитивно висвітлили чотири видання – "Данкор онлайн", 0542.ua, Sumy.Today, The Sumy Post (до речі, використавши в публікаціях ідентичне фото): "Сергій Каплін: Якщо в наступному парламенті не буде соціальної сили, не буде України"; "Сергій Каплін: "Олігархи підпалили сьогодні країну, врятувати її можуть тільки соціал-демократи"; "Олігархи "підпалили країну". Нам треба врятуватися від пожежі", – кандидат у президенти Сергій Каплін у Сумах"; "Сергій Каплін: "Боротьба розгортається не між Зеленським, Тимошенко і Порошенко, а між Порошенко і Коломойським".

Медіависвітлення візиту Юрія Дерев’янка було ще показовішим: до чотирьох згаданих вище видань додалося "Шостка.Инфо", і всі п’ять розмістили абсолютно однаковий хвалебний матеріал під заголовком "Під час візиту в Суми Дерев’янко закликав жінок йти в політику: Вас має бути 50% у владі!" ("Данкор онлайн"0542.uaSumy.TodayThe Sumy Post, "Шостка.Инфо").

Інформаційний супровід візиту Євгенія Мураєва здійснив Xpress: "Сумчан запрошують на зустріч з кандидатом в президенти Євгенієм Мураєвим"; "Кандидат Євгеній Мураєв зустрівся з виборцями Сумщини"; "Кандидат Мураєв знявся з виборів на користь Вілкула". У цьому разі подавалася нейтрально, без відвертих вихвалянь кандидата.

Інший вид "співпраці" кандидатів з медіа – системне і масове розміщення своїх матеріалів. Такий вид роботи практикує штаб Юрія Бойка – за тиждень моніторингу вісім його матеріалів позитивного спрямування опублікували "Сумські дебати" і дев’ять – 0542.ua. Іноді ЗМІ дещо видозмінювали заголовок публікацій (водночас текст їх залишався однаковим): "Бойко рассказал о своих главных пяти шагах после победы на выборах"; "Бойко: Главные задачи после выборов – мир и снижение тарифов"; "Юрий Бойко рассказал о пути достижения мира в Украине";"Юрий Бойко рассказал, как восстановить мир в Украине". В інших випадках навіть заголовок залишався однаковим: "Юрий Бойко: После победы на выборах мы вернем льготы аграриям" (0542.ua, "Сумські дебати").

Загалом, сумські онлайн-медіа віддають перевагу розміщенню замовних матеріалів від кандидатів, практично не висвітлюючи їхньої діяльності у звичайних новинах. Водночас навіть не переймаючись тим, щоб надати цим матеріалам хоча б вигляд авторських.

Беззаперечним лідером з розміщення “джинси” став Юрій Бойко із 17 замовними публікаціями, це більше ніж половина усіх таких публікацій у сумських онлайн-медіа. Можна відзначити також активність у медіа Сергія Капліна, Юрія Дерев’янка та Євгенія Мураєва: наслідком їхніх візитів на Сумщину стали по чотири замовних публікації на кожного.

Серед сайтів лідерами з “джинсового” висвітлення діяльності кандидатів став 0542.ua – 12 замовних новин за сім днів. Також активно розміщували матеріали з ознаками замовності "Сумські дебати" – вісім публікацій. На решті онлайн-медіа за період моніторингу кількість “джинси” вимірювалася двома-трьома публікаціями.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!