ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Статистика, вакцинація та "киснева" джинса: результати моніторингу онлайн-ЗМІ

Майже чверть новин у новинних стрічках онлайн-медіа неокупованої частини Донецька, так чи інакше, присвячена темі COVID-19. Найчастіше в онлайн-ЗМІ писали про статистичні дані захворюваності, госпіталізації і смертності й процес вакцинації.

Такі результати моніторингу, який на початку листопада  провели регіональні представники/-ці ІМІ задля оцінки тематики новин, які стосуються COVID-19. Загалом за вказаний період проаналізовано 817 новин п’яти найпопулярніших видань області. Так, традиційно під моніторинг потрапили сайти karachun.com.ua, novosti.dn.ua, mrpl.city, 0629.com.ua та "Восточный вариант". 

З 1 до 5 листопада включно п'ять сайтів Донеччини опублікували 201 новину на тему COVID-19, що становить 24,7% загальної кількості новин. Про статистичні дані захворюваності, госпіталізації і смертність писали найчастіше: у кожній третій новині з усіх новин про перебіг пандемії. Друга за популярністю тема – процес вакцинації з 22% новин про це. Стан лікарень був темою 18% новин, карантин та його наслідки – 9,5% новин. Тема правопорушень, пов'язаних з пандемією, висвітлювалася в 6,5% новин, окремо виділили тему сертифікатів: таких матеріалів було 4%, антивакцинаторські тенденції в регіоні висвітлювали в 1% новин про перебіг пандемії.

Що стосується статистики стосовно кожного з  проаналізованих сайтів, то ситуація така. Так, сайт Маріуполя 0629.com.ua має 23,7% всіх новин про коронавірус, Найчастіше тут писали про статистику захворюваності та смертність від коронавірусу (33%), перебіг вакцинації (22%), зокрема про нові пункти, де можна зробити щеплення без черги. Також 22% новин припало і на тему карантину та обмежень "червоної зони", в якій опинилася Донецька область. В 11% новин сайт 0629 приділяв увагу важливій темі стану лікарень. Як у новині "Це межа. Ліжка у міських лікарнях Маріуполя закінчилися, у Маріуполі міськлікарня №1 практично повністю віддана під COVID-пацієнтів". Ще 11% новин потрапили до категорії "інше", як-от тексти на тему "Смішно та страшно. Меми про коронавірус та вакцинацію". 

Як сарказм на тлі переповнених лікарень виглядають мітинги антивакцинаторів. Так, сайт 0629 висвітлив таке зібрання, що відбулося 3 листопада під стінами ВР, де були учасники й з Маріуполя. Цей новинний привід регіональні журналісти доповнили подіями, що одночасно відбувались і в Маріуполі на площі Свободи. Тональність новини нейтральна, наприкінці новини журналісти нагадали про статистику захворюваності й смертності від вірусу, а також про проблему наповнення лікарень і в регіоні, і на окупованих територіях області. Стаття об'ємна, збалансована, наповнена цікавими цитатами. 

До речі, висвітлював мітинг антивакцинаторів і ще один маріупольський сайт mrpl.city. Журналісти також зробили розлогу, детальну новину з дотриманням балансу, слово надали й присутнім на мітингу, і тим, хто за вакцинацію, доповнили офіційною думкою головного санлікаря країни. Загалом показник стосовно теми противників щеплень щодо всіх аналізованих сайтів становив 1% усіх новин про коронавірус. Власне, лише ці два сайти, редакції яких розташовані в Маріуполі, і висвітлили цю подію.

Ще одна цікава новинна стаття про економічні наслідки пандемії вийшла на сайті 0629. Тут ідеться про мітинг, що влаштували робітники металургійного комбінату ім. Ілліча, яким озвучили наміри щодо збільшення робочого тижня. Проблема в тому, що значна кількість робітників через ковід перебуває на лікарняних. На сайті 0629 публікація вийшла у вигляді новини з мітингу, що відбувся під заводоуправлінням, та під заголовком "У Маріуполі металурги виступили проти збільшення робочого дня". Слово надали голові профспілки, робітникам, по коментар звернулись і до керівництва управління зі зв'язків із громадськістю, і до управління персоналом. До речі, можна помітити різницю між тим, як описали цю подію незалежні та корпоративні ЗМІ. Так, журналісти корпоративного mrpl.city в новині "Як впливає пандемія на роботу маріупольського меткомбінату" висвітлили лише офіційну заяву власника, коментар в.о. директорки з персоналу і не надали слова людям. Окрім того, 0629 каже про сотню людей, що зібралися на мітингу тоді, як журналісти mrpl.city побачили лише "декілька десятків робітників".

Не обійшлося на сайті mrpl.city без джинси на тему COVID-19.  Власне, єдиний її замовник тут – корпорація "Метінвест". Всі новини з ознаками замовності були про постачання кисню підприємствами "Метінвесту" до лікарень Донецької області та інших регіонів країни. Тема нестачі або, навпаки, постачання кисню на mrpl.city становила 22% всіх новин про коронавірус. Водночас 7 з 14 новинних статей, або 50%, є замовними. Але найактуальнішою темою для mrpl.city все ж була вакцинація – 30% із загальної кількості новин про перебіг пандемії. Статистика захворювань та смертей становила 17,4%, і карантин та карантинні обмеження – 9,5% новин про коронавірус.

Сайт зі Слов'янська karachun.com.ua писав про коронавірус у 32% із загальної кількості новин у стрічці. Тут більша кількість новин потрапила до "іншого", бо у 25% новин про коронавірус "Карачун" писав, зокрема, про таке: "Чому зникає нюх при COVID і чи проникає вірус у мозок: відповідь вас здивує, вчені знайшли ген, який удвічі збільшує ризик важкої течії COVID-19", і розповідали, у кого він зустрічається частіше. Серед іншого були тут і новини з-за кордону, як-от, у Китаї новий спалах COVID-19 або "Мешканців закликають запастися товарами першої потреби". Тут помітна емоційність заголовків з доповненнями в стилі жовтої преси на кшталт "відповідь вас здивує", "читати усім", в подібних новинах журналісти посилаються на різні наукові журнали та всесвітньо відомі іноземні ЗМІ. 

Зафіксовано в "Карачуна" й один випадок неналежно маркованої реклами, яку замаскували під новину, "Власть урезает финансирование инфекционных больниц, несмотря на разгар пандемии", – "Наш край". Тема замовної новини – стан лікарень. Новин на цю тему на "Карачуні" було 16%.  Під статистику віддали 19% новин про коронавірус, про карантин та карантинні обмеження писали в 16% новин. Ще 12% новин присвячено перебігу вакцинації. Не описано випадків антивакцинаторських мітингів, але лише через те, що таких не було за фактом. 

У сайту "Восточный Вариант" – статистика госпіталізації, одужань та смертей на першому місці (44% загальної кількості новин про коронавірус). 22% стрічки сайт "Восточный Вариант" присвятив проблемам лікарень.

Новин про карантин та його обмеження – 16%, ще в 14% новин розповідають про перебіг вакцинації. 

"Новости Донбасса" відвели статистиці 44,7% з кількості новин про коронавірус, але зовсім не писали про карантин і карантинні обмеження. Про перебіг вакцинацій було 29% з кількості новин про коронавірус. Про стан лікарень, ліки, кисень, ліжка, ШВЛ тощо писали в 10% новин, що стосувалися теми COVID-19. 

На обох цих сайтах не зафіксовано джинси або неналежно маркованої реклами. 

Одна з особливостей ЗМІ Донеччини – тут присутні "коронавірусні" новини з ОРДЛО, найчастіше це статистика захворювання та смертності. Загалом роботу онлайн-редакцій Донеччини можна оцінити як добру, але не всі журналісти в темі пандемії коронавірусу працюють з дотриманням стандартів. Як виняток, але зустрічаються випадки маніпуляцій у заголовках та намагання здійняти ґвалт на актуальній темі. Водночас читач може отримати інформацію з повноцінних новинних статей з дотриманням стандарту повноти. Слід зазначити, що в цій темі журналісти часто не поспішають видати якомога більше коротких новин, а працюють детально. Окрім того, сайти активно висвітлюють перебіг вакцинації, що є позитивною пропагандою щеплень і своєрідною частиною просвітницької роботи журналіста.

Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області (неокуповані території).

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!