ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Соцмережі як спасіння для журналістів

В кожній сьомій новині в стрічках запорізьких онлайн-медіа основним джерелом новин є соціальні мережі. При цьому, майже в половині новин, автори навіть не називають, звідки вони взяли дописи, на основі яких пишеться новина. Вгадати це можна за типовими ознаками/дизайном соціальної мережі, і то, якщо в новині є скрін повідомлення, на яке посилаються автори.

Найчастіше автори запорізьких онлайн новин використовують у якості джерела Facebook. Частіше за все вони посилаються на акаунти приватних осіб, офіційних осіб, НГО та волонтерських організацій. Що стосується тематики, то здебільшого всі соціальні мережі використовувалися при написанні кримінальних і політичних новин: такими були кожна третя і кожна п’ята новина з джерелом інформації із соціальних мереж.

Такими стали результати моніторингу ІМІ, який проводився з 2 вересня 2019 року. Соцмережі як джерела новин аналізувалися в п’яти онлайн-медіа (061.uaipnews.zp.uazabor.zp.uareporter-ua.comforpost.media) в перших 50 матеріалах новинної  стрічки. При цьому в рамках дослідження ми визначали, які соціальні мережі та акаунти журналісти онлайн-медіа використовують найчастіше та в тематиці яких новин соціальні мережі використовують найбільше. Всього було проаналізовано 250 новин.

36 публікацій або 14,4% були написані на основі соціальних мереж. Найбільше таких новин було опубліковано на сайтах ipnews.zp.ua – 14 новин (або 28%) і Forpost – 9 матеріалів (або 18%). Найменше використовували соціальні мережі у якості основного джерела інформації на сайті Репортер Запоріжжя – одна новина (або 2%). На сайтах 061.ua та Zabor.zp.ua було опубліковано по  шість таких новин (або по 12%).

Кримінал і політика на основі соцмереж

Найчастіше соціальні мережі використовували в кримінальних новинах або повідомленнях про надзвичайні події – 30,5% усіх матеріалів були на цю тематику. При цьому, найчастіше такі новини з’являлися на сайті ipnews.zp.ua – майже половина з усіх (п’ять із одинадцяти новин).  Зокрема, на Ipnews новини про неоднозначне побиття хлопця дорослою жінкою були вибудувані саме на “повідомленні із мережі”, причому, якої, аудиторії ніхто не повідомив. Так, в новині: “Неожиданный поворот в конфликте с “избитым” ребенком” автори посилаються на відеодоказ із соціальної мережі, із якого видно, що первинна історія не є достовірною. Але де було взято відео, із новини дізнатися неможливо. До речі, цю ж новину на сайті Zabor доповнили варіантами відео, завантаженого з Youtube. Бекграунд історії за основу тут має скрін допису з Facebook.

А вже про “Бойцовский клуб”: в Запорожской области у магазина произошла массовая драка (видео)”  ZaБор писав, посилаючись на відео, яке взяло із Instagram інше локальне медіа.

Про перебіг подій після трагічного надзвичайного випадку, коли дівчині відстрелили частину обличчя, журналісти онлайн-ЗМІ також писали, посилаючись виключно на дописи в соціальній мережі. Так, той же ZaБор сформував новину “В Запорожье девушку, которой подруга выстрелили в голову, перевели в 5-ю горбольницу” на короткому дописі з відео із Instagram місцевої активістки і блогерки. Це ж зробили і журналісти сайту Ipnews, опублікувавши новину ”Раненую из ружья девушку перевели из реанимации” також спираючись на цей допис в Instagram.

Ще одна новина “Моторошна історія в Запоріжжі отримала несподіване продовження” про постраждалу від насильства жінку, також базувалася на дописі/відеозверненні постраждалої, яку вона розмістила у Facebook і про що написали на сайті  Forpost.

Політичні новини, створені на основі соціальних джерел, посіли друге місце серед найрозповсюдженіших тем, про які писали запорозькі онлайн-медіа, спираючись на соцмережі. Таких новин було  22% від загальної кількості матеріалів, написаних на основі соцмереж. Найбільше їх спродукували на сайті Forpost. Так, тільки про міністерку освіти і науки України Ганна Новосад, яка написала граматично некоректний пост, було опубліковано не менше трьох новин. Всі вони мають за основне джерело  – дописи у Facebook. Ось вони: “Новопризначена Міністерка освіти обурила українців своєю безграмотністю”  (до речі, на час написання матеріалу у цієї новини було більше 5,5 тисяч переглядів), “Міністерка подякувала українцям та забажала, щоб вони її більше не виправляли”“Крига скресла: Міністерка освіти дослухалася та виправила помилки у дописі”.

 Окрім цього, на сайті з’явилися новини на основі дописів в соцмережі “Нардеп від “Слуги народу” засвітився з триколором РФ” та “Гончаренко: Продовжується засідання Верховної Ради чи “Верховного кварталу 95”. У нас що не година, то новий перл”.  В ціломуна сайті було найбільше новин на політичну тематику, яка мала в основними джерелами інформації соцмережі.

Спиралися на дописи в соцмережах і при написанні новин на соціальну тематику. Загалом новин на цю тему, де основним джерелом були соцмережі, було 17% (або 6 новин). Наприклад, як, мінімум, два із п’яти сайтів написали про школярів, які відмовилися від квітів на першовересневе свято заради допомоги випускнику своєї школи. Про це, спираючись на допис на офіційній сторінці школи у Facebook написали 061.ua (“В Запорожской области школьники отказались от цветов на линейке ради помощи выпускнику с онкологией”) та ZaБор (“Запорожские школьники отказались от цветов на линейке, чтобы помочь мальчику”).

Офіційні & неофіційні акаунти: виграли не всі

Найчастіше запорізькі онлайн-медіа використовували за джерела інформації акаунти приватних осіб (39% матеріалів), акаунти офіційних осіб (28%) та акаунти неурядових/волонтерських організацій (14%). В аналізований період не були задіяні в написанні новин локальні пабліки та акаунти експертів. 

Найбільше новин, створених на основі дописів приватних осіб, написали Ipnews:  із усіх матеріалів з цим джерелом інформації 57% припало на новинну стрічку цього сайту. Зокрема, їх використовували для написання таких новин “Постояльцев отеля выгнали из-за усатой гостьи”, “Маршрутка гнала по городу 90 км/ч (видео)”, “Заводы подарили школьникам ядовитый дым”, “Собаку привязали и бросили умирать (фото), тощо.

На акаунти офіційних осіб найчастіше спиралися на сайті Forpost, зокрема, в новинах про рівень граматики міністерки освіти. Також акаунти офіційних осіб сайти використовували за основне джерело в таких новинах як “Буряк напомнил перевозчикам о льготах для школьников и попросил горожан писать ему в соцсети”“Школьники снова могут ездить за полцены”Акаунти громадських організацій та волонтерів у створенні новин використовували 061.ua, ZaБор, Ipnews зокрема.

При цьому Facebook був ключовою мережею, на яку спиралися в новинах журналісти: 75%  джерел інформації були взяті саме із цієї соціальної мережі. На Instagram припало 19% новин, а Telegram і Youtube було використано тільки в двох новинах (по 3% публікацій відповідно).  Жодної новини, де б джерелом інформації виступали, зокрема, твіти, в аналізований період зафіксовано не було.

Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!