ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Соціалка, міжнародні новини й джинса: що публікують у своїх групах в соцмережі сайти Донеччини

Соціальні теми, міжнародні новини та політика – основні теми, які публікують на сторінках медіа Донецької області в соціальній мережі "Фейсбук".

Такі результати моніторингу, який провів Інститут масової інформації з 10 до 16 серпня цього року включно. Методологія дослідження передбачала аналіз кількості повідомлень на сторінках у мережі "Фейсбук", тем повідомлень, матеріалів, маркованих як реклама, а також повідомлень з ознаками прихованої реклами. 

Під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки та сторінки в соцмережах п'яти онлайн-ЗМІ ("Карачун" (karachun.com.ua), ІА Остров (ostro.org), "Новини Донбасу" (novosti.dn.ua), mrpl.city, 0629.com.ua). Усього під час аналізу ми дослідили 901 новину та 259 повідомлень у соціальній мережі "Фейсбук".

Про що пишуть. Тематика дописів

Так, соціальна тематика становить 32% новин із загальної кількості публікацій на сторінках у соцмережі. Найбільший відсоток матеріалів на цю тему в сторінки сайту "Новости Донбасса" – 37%. Найменший відсоток соціальних тем на сторінці сайту "Остров" – 24% (відсоток вказано відносно кількості публікацій на сторінці у зазначений період моніторингу). Новини на соціальну тематику – це здебільшого тема карантину, коронавірусу та медицини, а також соціальні виплати й пенсії, освіта і проблеми переселенців.

Чимала частка постів / публікацій, майже 14%, належить міжнародним новинам. У таких новинних повідомленнях журналісти Донеччини інформують здебільшого про події в Білорусі й переважно в новинному форматі. Писав про це регіональний інформаційний портал Донеччини "Остров" і сторінка сайту "Новости Донбасса", таких матеріалів порівну – по 12. У відсотках це 12 та 20% (відповідно на 53 та 58 публікацій). Як не дивно, але і сторінка сайту "Карачун" міста Слов'янська активно постить такі дописи, та має 9% міжнародних новин на сторінці із сайту (10 зі 101 публікації за період моніторингу) – це короткі новини, починаючи з першої заяви Лукашенка після початку протестів, загалом висвітлення ключових моментів і подій, наприклад про першого загиблого або першу стрілянину в Мінську, та великого обсягу статті відомих українських журналістів, зокрема Павла Казарина, передрук із прямим посиланням на Liga.net.

Загальноукраїнських і місцевих політичних новин на сторінках соцмережі було опубліковано 12% із загальної кількості публікацій на сторінках соцмережі. 8% повідомлень із сайтів у фейсбуці стосуються надзвичайних подій та криміналу. Ця тема не цікавить "Новости Донбасса" тут на сторінці немає таких публікацій, інші сторінки новинних сайтів Донеччини також нечасто публікують надзвичайні події та кримінал. Але в співвідношенні із загальної кількості дописів на кожній окремій сторінці результат виглядає так: MRPL.city – 21%, "Карачун" – 9% та 3% в "Острова". 

Джинсуй як ми, джинсуй краще за нас!

Слід зазначити, що під час моніторингу зафіксовано 11 повідомлень у соцмережах, які мали ознаки замовності. Це більше ніж 4% всіх проаналізованих матеріалів на сторінках медій у соцмережах. Усі статті водночас були політичною джинсою. Порушники ті самі, тенденція незмінна – це маріупольський сайт, що належить компанії "Метінвест" Ріната Ахметова, "МРПЛ.сіті", та сайт Слов'янська "Карачун". Так, п’ять матеріалів було зафіксовано на сайті MRPL.city та шість на сайті "Карачун". 

Зокрема, "Карачун" джинсував на користь міського голови Слов'янська Вадима Ляха, це 6% усієї кількості дописів "Карачуна" в себе на сторінці в соцмережі “Фейсбук”, водночас видаючи за корисну інформацію про толоку на одному із занехаяних курортів Слов'янська. "Что чиновники Славянска будут делать в ближайшую пятницу?" – запитують журналісти в заголовку, а потім за декілька днів розкривають цю таємницю: "Власть Славянска вооружилась метлами и навалилась на Славкурорт". На фото задоволений Вадим Лях з мітлою. 

Підписники іронічно коментують допис на сторінці "Карачуна" у фейсбуці: “Ура! Скоро выборы городского головы!”

Іноді це повноцінні статті на користь місцевих представників ОПЗЖ. Статті виходили з наївними заголовками про те, що виборцям “ну точно пощастить!”, якщо вони оберуть потрібного кандидата, як, наприклад, тут: "Мирноградской громаде точно повезет, если мэром станет Лариса Ревва". А ось так рекламували школу депутатів, якою керує Ольга Алтуніна депутатка Слов'янської міської ради.

Політичні замовні статті на сайті "МРПЛ.сіті" також стосувалися міського голови Маріуполя Вадима Бойченка, якому активно створюють позитивний імідж лояльні сайти. Відверто замовні політичні теми публікувалися на сайті у вигляді звичайних новин на зразок "В Мариуполе депутаты "Оппоблока" поддержали Вадима Бойченко",   "Мариупольский стронгмен Александр Лашин поддержал Блок Вадима Бойченко". Хто тільки не підтримував міського голову Маріуполя! А це лише початок передвиборчих перегонів. Інший Вадим, "Новинський, зарегистрировал законопроект о сохранении паспортов в виде книжек". Такі замовні статті на користь Новинського стають традицією для цього маріупольського сайту і, відповідно, для фейсбук-сторінки MRPL.city. Це 13% загальної кількості дописів. Наприклад, минулого місяця, у розпал липневих суперечок про мовний закон, сайт MRPL.city  (який є в складі Департаменту інтернет-ресурсів телеканалу МТБ і власником якого є Рінат Ахметов) розмістив дві замовних новинних статті поспіль із проміжком у три доби: 7 липня і 10 липня.

Сторінки та їхні підписники

Найбільша кількість підписників у фейсбук-сторінки  "Новости Донбасса" – 66 313 підписників. У сторінки сайту "Остров" – 16 280 підписників, сайту міста Слов'янська "Карачун" майже 7 тисяч підписників. Найменше підписників у маріупольського сайту MRPL.city. трохи більше за 1000 тих, хто стежить. Нестандартна ситуація з фейсбук-сторінкою сайту 0629, за якою стежать лише 2 548 осіб. Утім, основною в цього видання є не сторінка, а однойменна група, що налічує понад 44 тисячі учасників. Тут адміністратори публікують не лише новини із самого сайту, а й новини від читачів або місцевих блогерів. Таких новин чимало, й усі вони проходять модерацію. Популярні теми таких повідомлень – проблеми екології, комунальні проблеми, благодійність та прилаштування безхатніх тварин, надзвичайні та курйозні події. 

Співвідношення між кількістю новин у стрічці сайту і фейсбук-сторінки таке: сайт "Карачун" майже всі новини викладає і на сторінку соцмережі – 114 новин на сайті й 101 в соцмережі (або 88,5% новин із сайту).

В інших онлайн-видань це співвідношення сильно різниться. Так, "Остров" видає найменшу кількість дописів, обирає найактуальніше: лише 15% контенту викладає у фейсбуці, "Новости Донбасса" – 28% на сторінці, MRPL.city 22% контенту постить у фейсбуці, офіційна сторінка сайту 0629 має також 15% на сторінці щодо кількості новин на сайті за цей період (дев’ять на сторінці з 25 на сайті).

Юлія Гаркуша, регіональна представниця ГО "Інститут масової інформації" в Донецькій області, окрім окупованих територій.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!