ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Сольна журналістика: як полтавський журналіст розвиває авторський ютуб-канал без команди й фінансування

26.03.2025, 10:00
Надія Кучер
Полтавський журналіст Артур Матевосян розвиває авторський канал. Фото зі сторінки Артура Матевосяна у фейсбуці

Понад рік тому в Полтаві журналіст Артур Матевосян звільнився з одного з найбільших місцевих телеканалів та створив авторський канал у ютубі Матевосян NEWS”. Про те, як розвивати авторський медійний проєкт під час повномасштабної війни, та вплив індивідуальності в журналістиці на суспільство він розповів полтавській представниці Інституту масової інформації.

Канал “Матевосян NEWS” зараз налічує 11,5 тисяч підписників та має місію протидіяти інформаційній агресії й підтримувати українську армію. У своїх відео Артур Матевосян аналізує події, спростовує фейки, російську дезінформацію та робить новини. Як сам говорить, простою та доступною мовою розповідає про важливі для України події. 

На каналі “Матевосян NEWS” журналіст аналізує всеукраїнські та міжнародні події. Скриншот з каналу “Матевосян NEWS” у ютубі

“З огляду на те що досвід у мене є, зокрема й роботи на всеукраїнський канал, зрозумів, що треба зростати в етичному, моральному плані, без зовнішнього впливу” – так Артур Матевосян розповідав про рішення запустити авторський проєкт у грудні 2023 року.

Втім, це був не тільки поклик душі або професійного розвитку. “Я розумів, що на цьому хотів би побудувати й свою фінансову спроможність, тобто отримувати додаткову, незалежну, гідно оплачувану власну роботу і водночас займатися чимось важливим”, – розповідав він. 

Авторський проєкт як спосіб заощадити час тим, хто хоче якісної інформації

Полтавська представниця ІМІ поговорила з журналістом, щоб дізнатися про результати роботи каналу з часу його створення. Зараз, через майже півтора року після старту каналу, Артур Матевосян ділиться: перш ніж визначитися з тематикою, аудиторією та місією, яку несе людям, створив не менш ніж сто відео.

“Важливо шукати свою нішу. Не здаватися на перших етапах. Я переконався, що, поки не зробиш мінімум 100 відео, не зрозумієш, у якому напрямі хочеш розвивати свій канал”, – говорить Матевосян.

Щодня на каналі “Матевосян NEWS” виходять відео, в яких ведучий аналізує політичні події в Україні й світі. Головна тема – війна в Україні. З перших місяців роботи каналу Матевосян вів рубрику “Ступор пропаганди”, в якій розвінчував російську дезінформацію. Наразі він розширив рубрику і майже в кожному відео розповідає про те, як працює російська пропаганда, як росіяни створюють та поширюють фейки. Сюжети на каналі “Матевосян NEWS” набирають понад 2 тисячі переглядів. Також періодично на каналі є розмовні сторіс, вони набирають більше переглядів – до 23 тисяч

Одне з найпопулярніших відео на каналі, про реформу ТЦК, набрало понад 2 тисячі переглядів. Скриншот з каналу “Матевосян NEWS”

Відео, які набирають найбільше переглядів, стосуються аналізу міжнародних подій або заяв політиків. Зокрема, відео про інавгурацію президента США Дональда Трампа та привітання очільника рф Володимира Путіна. Також “залетіли” на каналі відео про аналіз заяв Путіна щодо України, ситуацію на фронті. А от рубрика “Щоденник оператора дрона”, в якій Матевосян демонструє відзняті ексклюзивні кадри з дрона, які йому надає командир загону операторів БпЛА, набирають мало переглядів – не більш ніж 30.

За підсумками понад річного досвіду ведення авторського каналу журналіст розповідає: коли робив огляди іноземних ЗМІ, побачив, чим цікавляться люди, що коментують, зрозумів, що глядачі не завжди мають або можливість, або навіть навички звернутися до першоджерела та перевірити інформацію. 

“Я показую, що новина в телеграм-каналі може бути вирвана з контексту. І сама стаття не про це трошки розказує, а я вам розкажу, про що саме”, – розповідає засновник каналу “Матевосян NEWS”

У такий спосіб, говорить ведучий, завдяки власній програмі він заощаджує час людей. “Моїй аудиторії не доведеться читати певну статтю, перекладати її. Я це зроблю за них, поясню і на власних твердженнях, фактах, які зберу, підсумую результат, про що йшлося в статті. Зрештою, це закликає людей більше перевіряти інформацію, у кого вистачає часу та можливостей це робити”, – каже Артур Матевосян

Ютуб-канал Артура дивляться люди старшого віку, тож поширення медіаграмотності – один з результатів діяльності “Матевосян NEWS”.

Створив канал, щоб об'єднати суспільство

Крім медіаграмотності, Матевосян місією свого каналу називає об'єднання суспільства за допомогою інформації. “Важливо говорити про те, що в нас є головна проблема – це наш ворог, усі інші проблеми їм (російським агресорам. – Авт.) тільки на руку. І якщо ми розв'яжемо цю глобальну проблему, то всі інші проблеми ми так само можемо подолати”. Зокрема, саме з такою метою він зробив інтерв'ю з начальником пресслужби Полтавського ТЦК та СП Романом Істоміним, в якому розвінчував міфи про ТЦК: обговорив, чи дійсно ТЦК – незаконна структура, які повноваження мають працівники, чи мають право перевіряти документи, яка процедура призову. “Мені здається, згуртованість – це перше, що мають доносити будь-які ЗМІ, блогер, ютубер, а не робити це заради просто лайків, переглядів і монетизації”, – вважає блогер.

Через його відео, в яких він розвінчує дезінформацію та пропаганду РФ, російські боти часто залишають на каналі образливі коментарі, розповідає він. Журналіст принципово не видаляє їх. “Нехай люди дивляться, що, по-перше, я відкритий і прозорий, по-друге, це теж засіб комунікації. Інші стають на мій захист. Це додає оптимізму, адже є люди, які бачать, що роблю щось важливе”, – каже Артур Матевосян. Утім, коментарі, в яких ображають підписників каналу, він видаляє, а ботів блокує. Також уточнює, що відчув за зменшенням кількості образ від росіян, як спрацювала заборона на ютуб в РФ.

“Іноді я практикую на каналі стріми, під час них раніше просто була навала російських ботів і реальних людей. Хтось намагався дискутувати, а хтось просто ображав, були дубльовані фрази з різних акаунтів. Зараз такого немає. Вважаю, дійсно, спрацювала їхня система блокування доступу, і росіянам нецікаво витрачати ресурс, заходити через VPN, щоб просто отрутою побризкати якомусь українському блогу”, – каже Артур Матевосян.

Матевосян згадує випадок, коли отримав попередження від ютубу за ролик, який був опублікований рік тому. Ролик містив жарти про російського злочинця, керівника ПВК “Вагнер” Євгена Пригожина, відомого тим, що він очолив спробу військового перевороту в РФ у червні 2023 року. Ютуб надіслав попередження, що опубліковане ним відео екстремістське. Говорить, сталося це, ймовірно, через масові скарги від російських ботів. У поясненні до претензій щодо відео ютуб запропонував автору пройти спеціальний тренінг про те, що таке екстремістські матеріали, який Матевосяну довелося пройти, щоб зберегти діяльність каналу. Згадує, пройти тренінг вдалося дуже швидко, потрібно було лише дати відповіді на запитання на кшталт “Чи знаєте ви, що таке екстремістський матеріал?”. 

“Ютуб одразу видаляє подібне. Потім, якщо подано апеляцію і вона позитивна, повертають. У моєму випадку відповідь на апеляцію була негативна”, – говорить Матевосян. Тож наразі це відео видалено з каналу.

Монетизація ютуб-каналу: міфи, можливості й реальність

Нині журналіст працює над створенням відео самостійно, не має команди, але в майбутньому роздумує над розширенням. Також немає в журналіста й фінансової підтримки, окрім монетизації каналу і донатів від глядачів, що тільки розвивається. “Є люди, яким відгукується моя подача, тема, яку я розвиваю на каналі, тож інколи вдається отримувати донати. Найімовірніше, це відбувається тому, що їхня власна думка перегукується з моєю. Тобто люди охоче донатитимуть автору, який їм подобається, – робить висновок журналіст. – Люди зараз розділяються на “табори”, умовно кажучи. І які аргументи не наводь іншому “табору”, тебе не будуть чути, тому що зручніше отримувати інформацію від того, хто з ним у його “таборі”. Так зараз реагують на будь-яку інформацію”.

Артур Матевосян вважає, що команди, які розвивають канал, завжди успішніші, адже разом з ведучим працюють спеціалісти монтажу, операторського мистецтва, SMM-стратегії, фотошопу. Говорить, щоб мати велику монетизацію, потрібна команда. 

“У команд швидше розвиваються канали, підіймається монетизація, додаються підписники. На мою думку, щоб найняти команду, мають бути люди, які вірять у твою ідею, готові якийсь час працювати безкоштовно, або ти маєш мати кошти, щоб платити цим людям за їхню роботу”, – говорить журналіст і додає: велика монетизація не покриває професіоналізм цієї команди. 

“Тобто завдяки тому, що якийсь час хтось особисто фінансував команду, вона пізніше отримує рекламні інтеграції. Завдяки цьому й покривають роботу персоналу і, власне, отримують кошти”, – розповідає Артур Матевосян.

Журналіст ділиться, що в майбутньому планує залучити грантові кошти для розвитку каналу. Для цього він уже пройшов навчання з грантового менеджменту.

Розширення команди дасть можливість розширювати аудиторію. Завдяки масовості, звісно, зростає й монетизація, і кількість людей, охочих підтримати твій канал. Але щоб зробити це, треба наймати професіоналів, щоб мати більше часу на збільшення контенту. Це теж збільшує ймовірність донатів і монетизації. Хоча зараз дуже велика проблема з грантовими коштами, проте ця навичка мені дає можливість зробити це окремим прибутком”, – ділиться планами медійник. 

Із приватних розмов з фахівцями, які досліджують можливості заробітку на ютубі, блогер знає, що популярні блогери на монетизації можуть отримувати на місяць до 20 тисяч доларів. 

“Тисяча доларів на місяць для такого каналу, як мій, можлива, тільки якщо є донати. На каналі за відео, скажімо, з 2–3 тисячами переглядів може бути монетизація від 40 центів до чотирьох доларів. Водночас треба враховувати тривалість перегляду і показник відношення кількості кліків на моє відео до кількості його показів ютубом. Простіше кажучи, якщо в стрічці користувачів моє відео зʼявилося 10 тисяч разів, а клікнуло на нього 100 людей, то це низький показник, відповідно, таке відео отримає менше грошей. Якщо показів для користувачів у стрічці було 500 тисяч, а переглядів – 10 тисяч, я також небагато зароблю. Якби було 100 тисяч показів і клікнуло на відео 50 тисяч людей, то тоді це високий показник і відео добре заробить”, – пояснює специфіку монетизації в ютубі блогер.

Хочеш вести авторський канал – будь готовий до хейту

Артур Матевосян каже, перш ніж започаткувати власний канал, потрібно бути морально готовими до хейту. “Хтось буде намагатися тебе морально зламати, тому що бачить, що в тебе успішніше справа, ніж у когось іншого”, – розповідає він.

Журналіст також рекомендує відповідати на коментарі. “Коли на каналі було мало підписників і коментарів, майже на кожен, поганий чи хороший коментар, я відповідав. Коли збільшилися підписники й коментарі, на це вже не вистачало часу, тож я почав робити стріми, де читаю коментарі й відповідаю на них”, – ділиться власним досвідом Артур.

Матевосян переконаний, що регіональний ютуб-канал – це доволі розмите поняття. Вважає, саме тому нерентабельно робити проєкт виключно про Полтаву і полтавський регіон. “На мій подив, у Києві й Дніпрі мій ютуб-канал дивляться більше, ніж у Полтаві. Полтава перебуває на п'ятому-шостому місці за географічним показником моєї аудиторії. Знову ж таки я більше оглядаю міжнародну пресу, тож не можу сказати, що мовлю про полтавський регіон. Тому зацікавленість у Київській області більша ніж, наприклад, у Полтаві”, – резюмує блогер.

Артур Матевосян розповідає: попри труднощі не жалкує, що розпочав власний проєкт, і планує розвивати канал і надалі. Зізнається, індивідуальність у журналістиці – це запорука того, що ти робитимеш так, як вважаєш за краще. Прагнення розвивати власний продукт спонукало Матевосяна пройти курси грантового менеджменту. Планує, що знання про залучення грантів дасть можливість зробити це окремим прибутком. “Також є думка продавати своє мистецтво дикторського фаху, медійника, інтерв'юєра та аналітика тим, кому це потрібно, але хто не пов'язаний зі ЗМІ. Наприклад, аграрії, бізнесмени часто звертаються до ЗМІ, але не задоволені результатами. Я ж їм даю можливість обирати тематику, фах, подачу. Причому чітко розумію: якщо це пов'язане з антидержавною, корупційною чи політичною діяльністю, на таке не погоджуюся, тому що це не відповідає моїм власним переконанням”, – говорить про плани Артур Матевосян.

Крім авторської політичної аналітики, журналіст планує допомагати людям розповідати про себе. Називає це інвестицією в розвиток каналу та у власну експертність. “Маю для цього фах і хист. Тож це теж може бути певним шляхом для блогера – допомагати людям, які йдуть своїм власним шляхом становлення, розвиватись і показувати себе. Мені здається, це одна з тенденцій майбутнього, яку мало хто, напевно, зараз використовує”, – резюмує медійник.  

Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!