ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Що приховують онлайн-ЗМІ, або Непрозорий “інформаційний бульон” Донеччини

Сайти вперто не хочуть виносити на публіку ані власників, ані редакторів. Але це їхнє право, закон для онлайн-ЗМІ, як то кажуть “не писаний”. Не скористалося цим правом лише “Громадське Донбасу” – це єдине з 10-х проаналізованих сайтів, яке є повністю прозорим.

Цього разу під моніторинг трапили 10 джерел Донеччини. Серед них 9 онлайн видань це  Сайт города Мариуполя,  Мариупольские НовостиНовостной портал Мариуполь.ТВГромадське Донбасу,   ИнформАгентство “Остров”сайт MRPL CITY Восточный Проект (Краматорск), Kramatorsk.INFO – Новости КраматорскаДонецкие новости. Региональный портал Донбасса та сайт філії Національної суспільної телерадіокомпанії України  “Регіональної редакції UA:Донбас”.

Сам рейтинг прозорості включав в себе три пункти, ті, хто вказував редактора та його контактні дані, назвав власника та оприлюднив потрібні контакти – (адресу, чи то фізичну, чи то юридичну, телефони редакції) – отримували відповідно три бали, за кожен пункт по одному. Якщо інформація була неповною – пів-бали.

Було – стало

Два роки тому ІМІ вже перевіряв на прозорість інтернет-видання, пресу, сайти телеканалів та радіостанцій. Тоді у Маріуполі під дослідження потрапили усі інформаційні видання. За законодавством про прозорість медіавласності, саме радіо та телебачення повинні розмістити у вільному доступі на своїх сайтах інформацію про кінцевих власників та редакційні статути. А газети мусять обов’язково публікувати дані про засновників та видавців, редакторів, контакти і тираж. На сайти це правило не розповсюджується, тому ті за прозорістю і не ганяються.

Слід відзначити, що власників деякі онлайн-ЗМІ таки назвали, але це лише ті ЗМІ, що мають у основі свого фінансування – громадські або грантові засади. Серед них інформагенція “Остров” та “Громадське Донбасу”. Інші своїх власників, виходячи з підсумків моніторингу, воліють приховувати.

Чому так? Деякі подробиці пояснює, та коментує медіа-юрист Інституту Масової Інформації Роман Головенко:

“Окремого закону про прозорість медіавласності нема, це окремі норми Закону Про телерадіомовлення, саме тому “прозорість” корпоративної власності поширюється лише на ТБ і радіо.

Для пересічного українця, який зазвичай черпає новини з ТБ, це законодавство дає можливість розуміти, хто володіє телеканалом, особливо регіональним чи місцевим, а відповідно, й визначає його редакційну політику. Тоді інформацію телеканалу можна сприймати більш критично. Наприклад, по загальнонаціональних каналах експерти й так знали, що “1+1” володіє Коломойський, а “Інтером” – Фірташ, але завдяки закону дізналися, що в першого каналу в структурі власності є Суркіс, а в другого – досі Хорошковський.

На новинні сайти законодавство про прозорість не розповсюджується, в них немає обов’язку оприлюднювати про себе якісь дані. На мою думку, більшість їх вважає, що робота в Інтернеті й анонімність – це певний захист, в т.ч. від юридичних претензій, що дає можливість почуватися вільніше порівняно з класичними ЗМІ. Й це має для медіа-сфери як позитивні, так і негативні наслідки – залежно від порядності й етичного рівня конкретної редакції Інтернет-ЗМІ. Наразі в Україні взагалі немає закону, що регулював би діяльність веб-сайтів, але вже виглядає очевидним, що рано-чи пізно ми до цього регулювання прийдемо (або через появу окремого такого закону, або завдяки поширенню певних загальних норм на Інтернет).”

З часу моніторингу 2016 року сайт “Громадське Донбасу” змінив політику прозорості, виправив неточності та вийшов на перше місце у рейтингу – три бали з трьох можливих, в той час, як у у 2016 мав нуль. 2 бали у сайту “UA:Донбас” – немає контактів та імені редактора. 1,5 бали у “Острова” – неповні контактні дані та немає інформації про редактора. По одному балові у маріупольського MRPL CITY та краматорського “Восточного Проекта” – у обох повний комплект контактів редакції. По 0,5 балів з можливих трьох отримали три маріупольських сайти: “Сайт города Мариуполя 0629”, “Мариупольские Новости”, “Новостной портал Мариуполь.ТВ”. Нульові показники у “Региональный портал Донбасса. Донецкие новости” та “Kramatorsk.INFO” – ці ЗМІ не вказали ані будь яких контактів, ані власника, ані редактора.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Liked the article?
Help us be even more cool!