ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Розведення, оборудки і Медведчук, або Що писали по ООС львівські онлайн-медіа

04.12.2019, 10:00
Марина Довженко
Фото з сайту fakty.com.ua
Фото з сайту fakty.com.ua
6,6% новин львівських онлайн-видань стосуються теми ООС. Чи достатньо цього, щоби скласти враження про те, що відбувається на Сході України?

Якщо подивитися на життя переважної більшості українських міст, особливо тих, що віддалені від лінії фронту, — нічого особливо не вказує на те, що на Сході тривають бойові дії, обстріли, гинуть люди. Життя кипить, люди готуються до свят і обговорюють політичні скандали. Якщо почитати місцеві медіа — враження посилюється. 

Інститут масової інформації проаналізував те, як місцеві онлайн-медіа пишуть про тему ООС, життя прифронтових територій, конфліктно-чутливі групи населення (військових, переселенців тощо) та розведення військ. Протягом 4-8 листопада моніторили контент 5 львівських інтернет-видань (ІА ZIK, Zaxid.net, “Вголос”, “Гал-інфо”, “Твоє місто”). Попри те, що в цей час якраз завершився процес розведення в Золотому та йшла підготовка до розведення військ в районі Богданівки та Петрівського, місцеві ЗМІ про це говорили доволі небагато. З 2517 новин 167 (6,6%) стосувалися теми ООС. І лише у 38 матеріалах йшлося власне питання розведення військ (це 22,75% від усіх новин з лінії фронту та 1,5% від загальної кількості). Найбільше про ООС писали “Вголос” (65 новин, 8,7% від контенту за 4-8 листопада) та “Гал-інфо” (32 новини, 7%). “Твоє місто” в означений період не цікавився темою протистояння на Сході взагалі, хоча час від часу подібна інформація на ресурсі з'являється. 

Основна частина матеріалів, пов'язаних з Операцією Об'єднаних сил — сводки з лінії розмежування (43 новини, майже 26%) та інформація про військових, переселенців, волонтерів тощо (36 новин, 21,5%). Відчутно менше інформації з непідконтрольних територій та прифронтових зон (18 новин, 11% та 7 новин, 4% відповідно). 

Левова частина — інформація про поранених та вбитих бійців, перебіг бойових дій, зведення з лінії розмежування. Небагато говорять про життя у прифронтових територіях, волонтерську діяльність. 

Є у львівських медіа місце і для новин з непідконтрольних територій. На Zaxid.net зацитували обіцянку новопризначеного міністра культури Володимира Бородянського охопити українським мовленням 80% окупованих територій. ZIK проінформували про перебіг стану справ ОРДЛО (посилення контролю РФ за використанням гуманітарної допомоги, вербування бойовиків, активізацію забезпеченням припасами тощо), порушення справ проти активістів у Криму тощо. “Гал-інфо” повідомили про службу кримчан до лав російської армії. “Вголос” писав про окуповані території чи не найбільше (55% такої інформації в усіх досліджуваних ЗМІ) — інформував читачів про гуманітарну допомогу на Донбасі, зокрема з території Росії, яка постачає боєприпаси та озброєння, активізацію вербування громадян інших країн з кримінальним минулим, затримання активістів в Криму, плани провести бойові тренування ППО в Севастополі тощо. 

З'являлися в стрічці новин і матеріали про спроби міжнародного врегулювання конфлікту, коментарі політиків та чиновників тощо. Акцентували на важливій новині про те, що суд ООН підтримав позов України проти Росії, розбирали нюанси Нормандського формату — кому він вигідний, яка позиція Росії тощо. Щодо останньої, то ZIK звернув увагу на порушення законодавства і домовленостей, зокрема, озвучив інформацію про відновлення Росією ядерної інфраструктури на окупованому Криму та підняв питання долі політв'язнів, зокрема кримських татар. Разом з тим, видання, як і однойменний телевізійний канал, стало майданчиком для джинси “Опозиційної платформи — За життя!”. Читачам нагадали, що Віктор Медведчук та його партія мають реальні механізми мирного врегулювання на Донбасі. А соратниця Медіведчука, Наталія Королевська підняла питання пенсій переселенцям. 

В цілому висловлювань політиків та чиновників щодо питання війни та миру небагато, львівські онлайн-видання цим не зловживали. 

Місцевий колорит

Не оминули онлайн-медіа і конфліктних сюжетів, зокрема, підігрівання протиставлення Донбасу і Галичини. 

Попри гучний заголовок, новина на “Вголосі” взагалі не пояснює, до чого тут Галичина чи Західна Україна. Фактично, приводом для матеріалу є витягнута з контексту фраза з опитування, проведеного “Радіо Свобода” в Донецьку. Один з опитаних, коментуючи ініціативи Зеленського щодо перемир'я, відзначив, що “ми сєпари, у нас інші цінності. Галичина на нав’язує свою культуру і героїв”. В новині також відзначається, що жителі Донецька скептично поставилися до заяв Зеленського про кроки до перемир'я, втім погодилися, що головною метою є завершення війни. 

Місцевого колориту додала і тема залучення військових, зокрема ветеранів ООС, до земельних оборудок на Львівщині та політичних протистоянь. 5 листопада Zaxid.net повідомив, що підприємство місцевого бізнесмена, пов'язаного з ВО Свобода, Ігоря Кривецького, стало власником 65 гектарів землі в с. Стрілки Перемишлянського району Львівської області. Видання послалося на розслідування “Наші гроші. Львів” та Zaxid.net, про те, що ці ділянки були виділені в тому числі учасникам АТО, представникам ГО “Українська спілка учасників АТО”. Згодом в результаті ряду переоформлень їх власником став Кривецький. Коментарів його чи представників ветеранів в новині немає. 

Натомість є реакція представників ветеранів на сторінках видання “Вголос”, яке неофіційно пов'язують з ВО Свобода. “Учасники російсько-української війни звинуватили ЗМІ у паплюженні їхньої честі та гідності через публікацію щодо продажу земель у с. Стрілки на Львівщині місцевому підприємцеві”, — йдеться у новині від 6 листопада. “Нас хочуть дискредитувати в очах суспільства та виставити земельними шахраями”, — заявляє керівниця ГО “Львівська обласна спілка соціального захисту бійців АТО та сімей загиблих” Богдана Сірків. За її словами, немає зради в тому, що воїни продали землі, які отримали по закону, підприємцеві: це “вигідно для вояків, адже вони не мають достатніх коштів, щоб привести до ладу зарослі чагарниками території”. Очільниця ГО додає, що “цю “топ-новину” одразу поширили рейтингові українські видання – “Українська правда” та “Лівий берег”, Соня Кошкіна, а ще місцеве видання “Захід.нет”, яке АТОвці Львівщини вважають антиукраїнським”. Смілива, втім, не підкріплена нічим заява. “Де ж Ви усі, чесні журналісти? Напишіть своїм інвесторам, можливо вони також придбають у нас земельні ділянки. Нам – реальна допомога, вам – сенсаційна новина на сайт”, — іронізує Богдана Сірків. Симптоматично, що і тут жодного натяку на коментар другої сторони в новині немає. 

8 листопада Zaxid.net ще раз згадав про воїнів — видання розповіло, що група АТОвців записала ролик на підтримку народного депутата Ярослава Дубневича. Нагадаємо, нардепа звинуватили у розкраданні 95 млн гривень “Укрзалізниці” і позбавили недоторканності та взяли під варту, з якої він вийшов під заставу. Zaxid.net наголошує, що АТОвці, які записали ролик, з трьох районів, що входять до округу Дубневича. В промові вони назвали те, що відбувається навколо депутата “дискредитацією патріотів”. “На відео присутні голова ГО “Городоцька спілка соціального захисту бійців АТО та сімей загиблих” Віталій Смілка, голова “Спілки воїнів АТО Мостищини” Володимир Галик, учасник АТО з Городка Василь Легедза та інші”, — зазначило видання. В ролику воїни висловили підтримку Дубневичу, розповіли, як познайомилися з ним на передовій. За словами видання, цей запис викликав жваву реакцію та обговорення в соцмережах, втім, автор відео Володимир Галик негативні коментарі видаляє. Нагадав Zaxid.net і про розкол серед АТОвців Городоцького району — мовляв, частина ветеранів вийшла зі спілки і звинуватила Віталія Смілку в роботі на Дубневича, який використав спілку для власного піару. Наводиться приклад з допомогою фронту, яку збирали по всьому району, а нардеп видав її за особисту заслугу. 

 

Інші видання скандалізували менше. Зокрема, “Гал-інфо” поширили інформацію від департаменту економічної політики ЛОДА про оголошення конкурсу інвестиційних проєктів, в якому “підприємці-учасники АТО зможуть отримати з обласного бюджету відшкодування частини відсоткової ставки за кредитами, отриманими у банках та кредитних спілках, які уклали генеральні угоди про співробітництво з департаментом економічної політики ЛОДА”.

Варто також згадати і виступ ексгубернатора Львівської області, нині депутата ВР від “Європейської солідарності” Олега Синютки, який також цитували місцеві ЗМІ. Спікер акцентував на тому, що на фронті пліч-о-пліч воюють одесити і львів'яни та висловив сподівання, що “настане час, коли в Ізваріному підніматимуть жовто-блакитний прапор”. Про це Олег Синютка говорив на ток-шоу “Говорить великий Львів” (Вголос). 

Розведення: плюс чи мінус?

Одна з головних тем — розведення військ. 22,75% матеріалів (38 новин), пов'язаних з ООС, були присвячені саме цьому процесу. Найбільше про розведення розповідали на “Вголосі” — 20 матеріалів, що склали 31% від їхніх новин з лінії фронту, 11 новин опублікували ІА ZIK (19,3%), ще 6 — “Гал-інфо” (18,8%). 1 з 13 новин Zaxid.net стосувалася теми розведення — це склало 7,7%. Цікаво, що лише кілька матеріалів стосуються розведення, що вже відбулося в Золотому, а левова частка стосується процесів в Петрівському та Богданівці. 

Джерелами новин на цю тематику були як штаб ООС та Спільний центр з контролю та координації питань припинення вогню та стабілізації лінії розмежування сторін (СЦКК), так і окремі особи, зокрема спецпредставник ОБСЄ Мартін Сайдік, очільник МВС Арсен Аваков. І навіть дописи новопризначеного радника РНБО Сергія Сівохо в Фейсбуці ставали приводом для новин. Крім того, онлайн-видання посилалися на колег (РБК Україна, “Інтерфакс-Україна”, Радіо Свобода”, Громадське тощо). 

Переважна більшість матеріалів (68,5%) подавала тему розмежування нейтрально — констатуючи факт розведення або зрив домовленостей про розведення в Петрівському, повідомляли про численні перенесення — спочатку з 4 на 8 листопада, потім на 9 листопада у зв'язку з неготовністю російської сторони. В основному такі матеріали ґрунтувалися на заявах штабу ООС. Цитували також і Арсена Авакова, який анонсував початок розведення (Гал-інфо, Вголос) і навіть прогнозував, що під час наступного розведення буде звільнено Донецьк (Вголос). Поодинокі матеріали розповідали, що саме відбуватиметься під час розведення (Гал-інфо), скільки воно триватиме тощо (Вголос). 

21% матеріалів про розведення військ були позитивного спрямування і містили запевнення, що розведення не капітуляція, а підстави для створення району безпеки (тези командувача ООС Володимира Кравченка на ЗІК та Вголосі). У США вітали розведення в Золотому й говорили про цінування зусиль Зеленського та його команди (ЗІК, Вголос). Сам президент також говорив, що розведення в Золотому відбулося вчасно та безпечно, — про це заявила його пресслужба. Важлива точка зору, втім видання ЗІК, Гал-інфо, Вголос не доповнили її бодай якоюсь інформацією, що могла би підтвердити вдалість процесу. “Ми були у Станиці Луганській. Вже до кінця листопада там закінчать міст. Потім були в Золотому. Ми бачимо, що майже всі чекають розведення і радіють, що воно заплановане”, — лише цитували ЗМІ радість глави держави. 

Негативу було менше — всього 10,5% (4 новини, всі на сторінках видання “Вголос”). З розведенням пов’язали смерть українського воїна, процитували штаб ООС про те, що після Золотого росіяни “взялися” за Петрівське — конотація відверто негативна. 

Згадали і про розведення в Золотому — там, за інформацією “Вголосу” з посиланням на інформацію від військового з позивним ”Чорнобиль”, після розведення вивісили російський прапор з нагоди приїзду депутата російської держдуми Журавльова. А також переповіли обурення соцмереж тим, що після розведення у Золоте зайшли російські окупанти. 

 

Промовисте фото та назва, втім, жодних офіційних підтверджень або даних власкорів — лише скріни дописів неідентифікованих користувачів Твіттера. Та для “Вголоса” це типова картина — робити гучні висновки з поодиноких дописів. 

Марина Довженко, регіональна представниця ІМІ у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!