ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Рівненські ЗМІ не публікують інформації про свої фінанси й зрідка вказують власників: дослідження прозорості медіа

30.09.2021, 12:33
Анна Калаур

У вересні Інститут масової інформації вкотре оцінював рівень прозорості  найпопулярніших онлайн-медіа регіонів та сайтів місцевих телеканалів. У Рівному аналізували 10 онлайн-ЗМІ та сайти чотирьох телеканалів. Серед них найбільше інформації про себе опублікували сайти телеканалів "Рівне 1" та "Сфера". Найменше – сайти "ТЕЗА.tv",  "ЧаРівне", "Рівне медіа", "7 днів" та "Інфопотік Рівне". Жоден з проаналізованих медіа не оприлюднив інформацію про свої фінанси.

Оцінка доступності медіа для аудиторії здійснювалася відповідно до методології ІМІ. Оцінювалися лише сайти онлайн-медіа та телеканалів, а не їхні фейсбуки та інші соцмережі. Так, відповідно до методології, про прозорість свідчить наявність такої інформації на сайті ЗМІ:

  • Дані про власників медіа.
  • Дані про керівництво ЗМІ.
  • Інформація про головного редактора (редакторів).
  • Контактні дані: адреса, телефон, електронна адреса.
  • Інформація про аудиторію медіа ЗМІ – рейтинги, наклади тощо.
  • Оприлюднена редакційна політика медіа, що повідомляє, яких правил журналісти дотримуються у своїй роботі. Телеканали і радіо мають публікувати редакційний статут.
  • Фінансова інформація, яка повідомляє про джерела доходів ЗМІ.

Передбачено для оцінювання прозорості критерії є важливими для споживача, адже дають змогу зрозуміти, як і в чиїх інтересах працює медіа. Важливі навіть ті критерії, що не визначаються чинним законодавством як обов’язкові для оприлюднення. Детальніше про важливість висвітлення переліченої інформації можна прочитати в методології.

Відповідно, ті медіа, які за кожним з пунктів опублікували повну інформацію, отримують за цим критерієм 1 бал. Якщо інформацію оприлюднено не в повному обсязі (наприклад, є лише телефон, але не вказано адреси ЗМІ), за цим пунктом медіа отримує 0,5 бала. Якщо ж інформація за певним критерієм відсутня – медіа отримує 0 балів.

У підсумку ЗМІ, які в сумі за всіма зазначеними критеріями отримують 6–7 балів, вважаються абсолютно прозорими; 3,5–5,5 бала свідчать про те, що ЗМІ є прозорим; 2–3 бали свідчать про непрозорість медіа; 0–1,5 бала отримують абсолютно непрозорі ЗМІ.

Дослідження охоплює 10 сайтів, які, за даними сервісу Similarweb, мають найбільшу аудиторію в регіоні, а саме сайти: "Радіо Трек""Рівне вечірнє", ОГО"Рівне медіа""Рівненські новини""ЧаРівне""Інформаційний потік", Rivne online"Вісті Рівненщини""Сім днів". А також сайти чотирьох телеканалів: "Рівне 1""Сфера", ITV, ТЕЗА.tv. До вибірки не ввійшли сайти "Четверта влада" та сайт рівненської філії Суспільного телебачення через конфлікт інтересів в авторки моніторингу.

ЗМІ, які опублікували найбільше інформації про себе

Сайт телеканалу "Рівне 1", за результатами дослідження, отримав 6 балів і, відповідно, вважається абсолютно прозорим. Можна стверджувати, що в порівнянні з лютим 2021-го, коли ІМІ проводив аналогічне дослідження, цей ЗМІ став ще прозорішим.

На сайті "Рівне 1" є повна контактна інформація в рубриці "Контактна інформація", там же вказано, що директоркою ЗМІ (а також редакторкою) є Людмила Дуніна, опубліковано її номер телефону. Також ЗМІ опублікував інформацію про структуру власності, з якої можна дізнатися юридичних власників медіа. Попереднім лютневим моніторингом цієї інформації виявлено не було. Опубліковано також редакційний статут і дані про аудиторію "Рівне 1".  Як і раніше, на сайті медіа не виявлено інформації про фінанси.

Телеканал "Сфера" оновив свій сайт і опублікував чимало інформації про себе, тому набрав 5 балів. У лютому 2021 року, для порівняння, було виявлено тільки лічильники із зазначенням переглядів, – на сайті не було виявлено навіть контактів. Зараз там указано всі контакти, опубліковано інформацію про колектив і, зокрема, про директора і редактора Володимира Романюка, статут телеканалу, а також інформацію про структуру власності каналу. Водночас не виявлено інформації про аудиторію ЗМІ, за винятком карти покриття каналу, яка не дає розуміння про хоча б приблизну кількість його глядачів. Також ЗМІ не опублікував фінансової інформації, за винятком прайсів на рекламні послуги телеканалу, які також не дають розуміння про те, за який кошт існує ЗМІ.

Водночас, у порівнянні з минулим дослідженням, покращилася ситуація на сайті “Радіо Трек”, який у підсумку набрав 4 бали й тому належить до категорії прозорих ЗМІ. Медіа й надалі публікує свої контакти, інформацію про колектив, включно з даними про директора і головного редактора Миколу Кульчинського та кожного ведучого з посиланнями на їхні соцмережі. З нового – ЗМІ розмістив інформацію про свою структуру власності з оновленими даними станом на 2020 рік. Щоправда, не виявлено фінансової інформації медіа, а також даних про його аудиторію: сайт лише зазначив, що тримає лідерство в радіопросторі регіону, а до його аудиторії належить населення віком від 20 до 45 років. Утім, ця інформація не дає уявлення про кількість людей, які стежать за ЗМІ.

Незмінною є ситуація на сайті "ОГО", на якому виявлено ті самі дані, що і в лютому. Внизу сайту вказано всі контакти. За лінком "Видавничий дім "ОГО" розміщено інформацію про ресурс. Наприклад, можна дізнатися, що Видавничий дім "ОГО" оцінює розмір потенційної читацької аудиторії у 800 тисяч, а його директоркою є Світлана Омельчук. Також ЗМІ частково повідомив про власника – ТОВ "Видавничий дім "ОГО". Водночас не виявлено інформації про фінанси ЗМІ, головного редактора та про редакційні правила. Сайт лише вказує, що його основною метою є забезпечення населення "актуальною, корисною інформацією, яка допоможе жити й діяти успішно!". Втім, нічого не повідомляють про методику роботи журналістів. Отже, цей інтернет-ЗМІ отримав 3,5 бала за результатами моніторингу і вважається прозорим.

ЗМІ "Рівненські новини" опублікував контактні дані, частково вказав власника – Медіагрупа "Рівненські новини". Медіа зазначило інформацію про аудиторію в розділі "Реклама", яка, за оцінками ЗМІ, становить 360–400 тисяч на місяць. Крім того, медіа описало свою редакційну політику. "Політика нашого ресурсу в першу чергу спрямована на своєчасне надання найсвіжіших новин, створення і підтримку найбільш зручного доступу до інформації, а також забезпечення можливості участі в проєкті читачів", – стверджують у рубриці "Про нас", і окремо вказано, що в основі концепції "Рівненських новин" – оперативність, ілюстративність, широкий кругозір і ексклюзивність. Водночас на сайті не виявлено даних про керівництво, головного редактора і фінансової інформації. Отже, прозорість медіа оцінено в 3,5 бала.

Непрозорі ЗМІ

За результатами дослідження, у 3 бали оцінено прозорість таких ЗМІ, як "Рівне вечірнє" та "Вісті Рівненщини". Так, сайт "Рівне вечірнє" внизу сайту опублікував повну контактну інформацію, вказав інформацію про директора Валентину Шах, яка також є головною редакторкою. Більше інформації, а саме даних про аудиторію, фінанси, редакційні правила, власників, на сайті не вказано.

Сайт газети "Вісті Рівненщини" опублікував лише свої контакти, а також інформацію про директора і за сумісництвом головного редактора Василя Бурченю. В сумі це три бали.

До переліку непрозорих медіа, які опублікували мало інформації про себе, зараховано також сайт Rivne online. ЗМІ опублікував повні контактні даніінформацію про колектив із зазначенням головної редакторки Вікторії Мамотюк та її контактів. Також частково вказано інформацію про власника видання – ТОВ "Інформаційне агентство "Рівне Online". Однак не опубліковано інформації про власників медіа, керівництво, аудиторію, фінанси й редакційні правила. Зазначено лише, що метою ЗМІ є "задоволення суспільних та інформаційних потреб жителів Рівного щодо актуальних подій в Україні та місті”. Але за якими принципами працює редакція – не вказано. Тому прозорість сайту оцінено у 2,5 бала.

У 2 бали оцінено прозорість сайту телеканалу  ITV, на якому є інформація про контакти, а внизу сайту частково зазначено власника – ТОВ "ТРК "Ритм". У розділі "Телеканал" частково вказано інформацію про аудиторію. ЗМІ зазначає, що його потенційною аудиторією є 800 тисяч глядачів. Телеканал чомусь не публікує інформацію про структуру власності та редакційну політику, яка має бути оприлюднена, відповідно до законів "Про телебачення і радіомовлення" та "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації та реалізації принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення".

Абсолютно непрозорі ЗМІ

До абсолютно непрозорих зараховано п’ять ЗМІ, а саме телеканал "ТЕЗА.tv", сайти "ЧаРівне", "Рівне медіа", "7 днів", "Інфопотік Рівне".

Так, сайт "ЧаРівне" розмістив лише частково свою контактну інформацію – без зазначення адреси, а також вказав, що головним редактором ЗМІ є Оксана Кравець. Прозорість ЗМІ оцінено в 1,5 бала.

Так само півтора бала отримує "7 днів". ЗМІ внизу сайту опублікував лише свої контакти й частково вказав інформацію про власника – ТОВ "Редакція газети "Сім днів".

Такі медіа, як "Рівне медіа" й "Інформаційний потік Рівне”, розмістили лише свою контактну інформацію, і, відповідно, їхню прозорість оцінено в 1 бал.

На сайті каналу "ТЕЗА.tv" внизу сайту частково, без зазначення адреси, опублікували контакти, а також частково інформацію про власника – ІА "Теза". Отже, вимогу законодавства щодо публікації статуту, редакційних правил цей ЗМІ не виконав.

Анна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!