Рік роботи АЯК: команда житомирських журналістів спростовує міфи та навчає молодь медіаграмотності
Спростування стереотипів про українців, розвіювання радянських міфів, пізнавальні відеоблоги про видатних українських митців і громадських діячів, курс із медіаграмотності і особистої безпеки для молоді та власна відеостудія – це неповний перелік активностей, які за рік презентувала команда АЯК (Асоціація якісного контенту).
У січні 2023 року чотири журналістки та відеооператор з великим досвідом роботи в новинах зареєстрували громадську організацію. Про рік роботи, успіхи та виклики ми поговорили з головою ГО "АЯК" Юлією Оріховською.
"Із самого початку це були дописи про українську культуру в блозі в Instagram. Потім це все переросло в YouTube, весь АЯК складався з двох людей, і це знімалося в моїй квартирі. Вже в січні 2023-го ми створили громадську організацію і все закрутилося", – коротко розповідає Юлія. А тепер про все по черзі.
З чого все починалося
Після початку повномасштабного вторгнення росіян на територію України Юлія почала систематично писати про звичаї українців, видатних діячів та маловідомі факти з української історії. Тоді дівчина не планувала великий проєкт із командою, великою аудиторією і власною студією, адже все це відбувалося в період, коли важко було будувати довготермінові плани.
"Спочатку я вела блог в Instagram з подругою-дизайнеркою. Одного разу захотіла зробити відео про шістдесятників. Воно було настільки об'ємним, що в мене вийшов цей текст. Тому я звернулася за порадою, як це можна зняти, до оператора Саші Мельничука. Я собі це уявляла, що просто ввімкну телефон і десь на тлі білої стіни запишу. Він зацікавився і каже: "Ну давай спробуємо, тільки я візьму камеру, давай ще купимо декор, якось розставимо в кадрі". У результаті це вийшло в цілу програму в YouTube, перший випуск про шістдесятників на 15 хвилин із графікою, картинками. Ми подивились, що так гарно, і вирішили – можна продовжувати. А до того моменту не було такої ідеї, щоб робити YouTube-канал з підписниками, монетизацією. Це було цікаво, разом з тим була якась цінність суспільна, тож ми продовжили", – розповідає вона.
Знімання перших випусків проєкту АЯК. Фото з архіву ГО "АЯК"
Юлія зізнається, що, занурившись у роботу, змогла психологічно зібратись і відчути, що робить корисну справу.
"Росіяни завжди намагалися забрати нашу культуру, нашу історію. Я подумала: якщо в мене журналістська освіта, я працювала в медіа, в піарі, я робитиму те, що вмію, розповідатиму про це. Це була не просто робота над черговим проєктом. До повномасштабної війни ми про це б не думали, бо в кожного є своя робота, свої справи. А от саме в такі моменти ти заглиблюєшся всередину себе і дістаєш щось, що ти хочеш найбільше, чим хочеш дійсно займатися, що тебе надихає і приносить якийсь сенс", – розповідає журналістка.
Розширення команди
Команда АЯК у новій студії. Фото з архіву ГО "АЯК"
Згодом до Юлії Оріховської та Олександра Мельничука долучились однодумці – журналістки Ірина Кирилович, Катерина Тарасюк і Тетяна Хмель, які заснували громадську організацію "АЯК".
Усі учасники команди працювали або нині працюють у новинах – на "Житомир.інфо", Суспільному та С-ТВ.
"У нас команда об'єдналася не лише за інтересами, але й за цінностями. У деяких моментах журналістський досвід допомагає, але іноді потрібно було переналаштовуватися з новинного подання інформації, тому що в YouTube-подкасті інший формат: подання має бути просте і природне. Великим плюсом є те, що ніхто не боїться камери, ми давно знайомі й не потрібно притиратися", – говорить Юлія.
YouTube
Нині на YouTube-каналі понад 50 випусків АЯК. На нього підписано майже 2 тисячі користувачів.
Найпопулярнішими відео на каналі є такі:
- А ЯК росіяни нав'язали образ хохла-селюка? – 9,4 тисячі переглядів;
- А ЯК українці шлюбну ніч проводили? – 3,7 тисячі переглядів;
- А ЯК українці Різдво святкували? – 3,6 тисячі переглядів;
- Чому в СРСР не говорили про секс? - 2,6 тисячі переглядів;
- Освіта в СРСР – 2 тисячі переглядів;
- А ЯК з'явився комплекс меншовартості українців? – 1,8 тисячі переглядів;
- Українці чи малороси: як нас зросійщували? – 1,2 тисячі переглядів.
Велика частина популярних відео – це випуски проєкту "Викинь це". Проєкт присвячено розвіюванню міфів про Радянський Союз і стереотипів, як добре тоді всім жилося.
Кадри зі знімань проєкту "Викинь це". Фото з архіву ГО "АЯК"
"У моєму розумінні, це період моральної давки, абсолютного затюкування людей, гноблення, коли ти навіть себе людиною не відчуваєш, ти ніхто, просто ніхто і ні на що не впливаєш. Люди жили під цим усім 70 років, і воно отак не проходить. Ідея якраз у тому, щоб помітити дуже великі й страшні наслідки в дуже маленьких дрібничках, які, здається, просто є. Це найперше, що було в нас. Перший випуск був про сервізи. У багатьох сімей можна було побачити однакові сервізи, які стояли в сервантах, якими не можна було користуватися. І мені настільки стала цікавою ця тема: чому не можна, чого у всіх воно є, але ними не можна користуватися? От у найпершому випуску ми розбиралися. В другому випуску почали копатися в роботах істориків і в дослідженнях психологів про наслідки Голодомору, тих же воєн, всіх цих сталінських репресій", – перелічує Юлія.
Інші випуски "Викинь це" стосувалися корупції, гендерної нерівності в СРСР, освіти та медицини.
Але на цьому просвітницька діяльність ГО "АЯК" не завершується. Восени 2023 року команда реалізувала проєкт для молоді, в якому навчали школярів та студентів медіаграмотності, особистої безпеки та особливостей ведення блогу і залучення аудиторії. Під час курсу команда АЯК ділилася власним досвідом, а також залучала популярних блогерів та тренерів з надання першої допомоги.
Заняття в межах проєкту з медіаграмотності для школярів та студентів. Фото з архіву ГО "АЯК"
Відкриття студії
Крім насиченої діяльності перший рік роботи громадської організації відзначився і переїздом на "свою територію".
"Коли ми знімали "Викинь це", то не мали власного офісу, проводили записи не у своїй студії. Вже тоді ми почали думати, як би було круто якось мати своє місце, щоб це був і офіс, і місце, де можна було зібратися, обговорити якісь плани й щось зняти. Ми постійно про це думали, підключали якісь ідеї, стратегії. Запустили фандрейзингову програму і так заробили собі на невеличке орендоване приміщення (до 50 квадратів). Там ми зробили собі студію. Ремонт робили самі, все було бюджетно, але вийшло гарно. У мене постійно запитували: "Вам, мабуть, дизайнери якісь робили?" Ні, я взагалі хотіла сама фарбувати. З мене команда досі сміється, бо я збиралася сама стіну фарбувати, а в результаті ми тільки малярний скотч клеїли пів дня. Але це був дуже цікавий досвід, він дуже всіх нас об'єднав. Зараз ми у своїй студії знімаємо проєкти", – говорить Юлія Оріховська.
Нині команда готується до знімання другого сезону подкасту "Викинь це" і придумує нові проєкти, деталей яких не розголошує, тримаючи інтригу. Багато працюють на ентузіазмі, за можливості залучають гранти, а ще заробляють, здаючи в оренду студію. "Ми завжди раді допомогти, якщо комусь потрібний також якісний відеоконтент. У нас є місце, є обладнання, є люди, які все це можуть зняти й втілити", – резюмує Юлія Оріховська.
Процес знімання в новій студії АЯК. Фото з архіву ГО "АЯК"
Оксана Трокоз, представниця Інституту масової інформації в Житомирській області
Help us be even more cool!