Рефлекс «лайку»
Передрукувати фейковий анонс "маршу ЛГБТ", не перевірити інформацію, замовити рекламу для неперевіреної новини у соцмережі, відмовитись її видаляти, зібрати сотні хейтерських коментарів, взяти коментар у першоджерела через два дні після публікації, опублікувати спростування без вибачень — цей перелік схожий на список найчастіших помилок вітчизняних ЗМІ у висвітленні конфліктно-чутливих тем. Але це дії одного дніпровського новиннєвого ресурсу лише за три дні.
«Це була неділя, тому я не стала нікому телефонувати»
23 червня у Дніпрі відбувся круглий стіл на тему «Запобігання дискримінації та злочинам на ґрунті ненависті у Дніпропетровському регіоні». Участь у ньому взяли представники громадських організацій, місцевого самоврядування та Національної поліції. Організатори – громадська організація «Правозахисний центр «Наш світ» – певно не очікували наслідків до яких це призвело. Але саме такі наслідки та характер їх розповсюдження лише вчергове підкреслюють актуальність подібних зустрічей.
Відвідати круглий стіл також виразив бажання місцевий громадський активіст Василь Сухов. Судячи з посту, який він написав у своєму фейсбук-акаунті, пана Сухова цікавила трохи інша сторона питання: "У вас ще не було маршу ЛГБТ? Тоді ми йдемо до вас! Після успішного Маршу Рівності спільноти ЛГБТ у Києві його організатори вирішили освоювати нові території. Так разом із довгоочікуваним безвізом до нас абсолютно неочікувано для суспільства прийшла і європейська толерантність до спільноти ЛГБТ…Наступним містом після Києва для проведення Маршу Рівності спільноти ЛГБТ був обраний Дніпро."
Також у своєму пості Василь Сухов зазначив, що про зустріч дізнався з «інсайдерської інформації» та відвідав подію, щоб «отримати інформацію з перших рук». Не зважаючи на те, що метою зустрічі не було обговорення організації Маршу Рівності у Дніпрі, вже цього ж дня «анонс» про таку подію, із посиланням на активіста та без коментарів організаторів розмістило місцеве видання «Днепр Главное».
«На зустрічі не йшлося ані про проведення маршу, ані параду, ані прайду. Ми взагалі не займаємось організацією таких подій. Ми робимо акцент на наданні допомоги представникам ЛГБТ-спільноти. Але ніхто навіть не намагався зателефонувати в наш офіс та взяти коментар", — говорить співорганізатор зустрічі Володимир Косенко. Новина з'явилася у неділю 25-го червня. Для неї замовили платну рекламу. Але вперше Володимиру зателефонували за коментарями лише за два дні, 27-го червня.
Платна реклама, замовлена у Фейсбук, для анонсу "маршу" зробила свою справу – сторінка ресурсу отримала підвищену активність аудиторії, порівняно із усіма попередніми та наступними постами «Днепр Главное». Як наслідок – сотні хейтерських коментарів та передруків неправдивої новини. Протягом дня "анонс" передрукували ще 8 місцевих сайтів: ric.ua, dp.vgorode.ua, dv-gazeta.info, misto.news, dpchas.com.ua, dnipronews.com.ua, times.dp.ua, uaport.net. Хтось посилався на активіста Сухова, хтось на «Днепр Главное», але не перевірив інформацію жоден.
"Я ставила цю новину, — каже редакторка сайту «Днепр Главное» Тетяна Захарова, — Я розмістила на сайті пост активіста із Фейсбуку із посиланням на нього. Це була неділя, тому я не стала нікому телефонувати. Наступного дня, ввечері, мені подзвонила Оля Полякова [відвідувачка круглого столу, представниця ГО «Гендерний клуб «Дніпро»., — авт.] та попросила цю новину видалити. Але чому я маю її видаляти за вимоги третіх осіб? Якби сам активіст Сухов спростував цю інформацію, тоді — так. Я взяла у Олі номер телефону співорганізатора зустрічі і наступного дня зателефонувала Володимиру. Він сказав, що маршу не буде. І ми розмістили спростування".
Спростування на «Днепр Главное», на жаль, не містить вибачень перед організаторами за розповсюдження неправдивої інформації. "Анонс" досі знаходиться на сайті та на сторінці ресурсу у Фейсбук. Журналісти інших видань взагалі спростувань не розміщували. Натомість, працівники сайту dv-gazeta.info, наприклад, не полінувались взяти коментар у письменника Яна Валєтова стосовно його ставлення до прийдешнього «ЛГБТ-маршу» у Дніпрі. Так, лідер думок, з легкої подачі журналістів, прокоментував те, чого нема.
Емоції замість стандартів
Сьогодні медіа-експерти багато і детально розповідають про методи верифікації фото- та відеоматеріалів віднайдених журналістами у соціальних мережах, про фактчекінг у цифрову добу та інші виклики епохи постправди. А тим часом у Дніпрі журналісти дев’яти інтернет-ресурсів, один за одним, не спромоглися перевірити достовірність анонсу. Для цього треба було лише зателефонувати організаторам. Контакти організації випадають у першому ж результаті пошукового запиту. Тим більше, тема є чутливою для висвітлення.
"Нас дуже засмучує той факт, що журналісти у такий спосіб не інформують населення, а розпалюють ненависть", — каже представник ГО «Наш світ» Володимир Косенко.
Медіа-експертка з журналістських стандартів Інституту масової інформації Олена Голуб зазначає: «Вданому випадку є чіткі порушення як професійних стандартів — достовірності, повноти та відокремлення фактів від коментарів так і етичних, оскільки ЗМІ знехтували інтересами вразливих груп населення задля збільшення економічної вигоди через продаж реклами, що була розміщена біля цієї новини».
Правозахиcник та активіст за права ЛГБТ Зорян Кісь вважає, що відвідуваність сайту могла бути не головною метою журналістів: «Тон публікації свідчить також про упередженість автора, і це можна вважати основною причиною того, що видання відмовилось зняти публікацію. Наслідки таких бездумних провокацій важко прорахувати, але можна згадати про схожу ситуацію у Львові в 2015 році. Там планувався Фестиваль рівності, але місцева преса також "розігнала" скандал про "гей-парад". Це закінчилось дуже погано не лише для міста, але й для репутації України, коли праворадикальні молодики намагались закидати учасниць і учасників фестивалю камінням».
Наприкінці липня цей інцидент на черговому засіданні має розглянути Комісія з журналістської етики та оприлюднити власні висновки щодо етичності та професійності таких дій журналістів.
Валерія Мальченко, представниця ІМІ у Дніпропетровській області, для "Громадського.Дніпро"
Матеріал підготовлено в рамках Українського медійного проекту (У-Медіа), що виконується міжнародною неурядовою організацією «Інтерньюс» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Help us be even more cool!