ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Редакції та війна: як медіа на Хмельниччині тримають інформфронт

09.06.2022, 16:39
Альона Береза

Уже більш як три місяці Україна героїчно протистоїть окупантам з ерефії. Протистоять Збройні сили України, протистоять підрозділи поліції, прикордонники та територіальна оборона. Протистоїть і тил – волонтери, лікарі, пожежники, бізнес, журналісти та прості мешканці.

Інститут масової інформації з перших днів війни тримає постійний зв’язок з медіа по всій Україні, допомагає з отриманням засобів захисту, моніторить їхні потреби та допомагає з пошуками підтримки, зокрема й фінансової, фіксує порушення прав журналістів та сприяє в розв'язанні проблем, які перешкоджають їхній журналістській діяльності. Наразі Хмельниччина отримала комплекти захисту, аптечки, потужні повербанки та декілька мобільних телефонів. Значна частина цього обладнання вже слугує хмельницьким редакціям, іншу можна за запитом отримати в регіональної представниці ІМІ в Хмельницькій області Альони Берези для користування.

Поряд з фіксацією порушень цього разу ІМІ також вирішив поспілкуватись із регіональними редакціями та дізнатись, як їм працюється в умовах війни. Регіональна представниця ІМІ в Хмельницькій області Альона Береза поспілкувалася з такими хмельницькими медіа: "Суспільне Хмельницький", медіакорпорація "Є", "Всім Новини" (Хмельницький) та Новини.Хмельницький. Ми поцікавились у представників ЗМІ, яка нинішня ситуація в медіа, які плани на майбутнє, яким вони бачать виживання локальних медіа в умовах війни та яка наразі підтримка їм необхідна.

Яка нинішня ситуація в медіа?

"Суспільне Хмельницький":

Від початку повномасштабного вторгнення "Суспільне Хмельницький" оптимізувало свою роботу. По-перше, ще більше уваги приділили діджитал-платформам. Очевидно стало, що це найоперативніша логістична схема доставлення перевіреної інформації до нашого користувача. І, відповідно, вона мала попит. Це показують і цифри: кількість підписників усіх платформ зросла в рази. Відповідно, суспільно-політичні ефірні радійні / телевізійні студії були реорганізовані в оперативніший формат і щодо подання матеріалу, і його адаптації на діджитал. Змушені застосовувати таку форму роботи, як вимушений простій, але лише до тих працівників, які тепер мають менше навантаження відповідно до своїх посадових інструкцій. Нам не вдалося реалізувати аутсорсні програми, передбаченні проєктом  "Створюй із Суспільним". Проте створили цикли на ютубі про волонтерство та переселенців – "Мистецький стрій" і "Якби не війна…". Процес переформатування, особливо телевізійного мовлення, триває в контексті реорганізації регіонального мовлення АТ НСТУ. Найбільша, напевно, робоча проблема, яка суттєво впливає на діяльність, – відсутня можливість автоперевезень, які в нас відбувалися згідно з угодами з контрагентами. Припинили також співпрацю і з клінінговим агентством – виходимо із ситуації власними силами.

Медіакорпорація "Є":

Усі журналісти працюють. Скорочень у нас не було. Звісно, були працівниці, які виїхали з дітьми за кордон, а хтось пішов у відпустку. Але це не стосується журналістів, робота яких у цей час надто важлива, хоча, як на мене, не всі усвідомлюють це. До того ж  ми змогли залучити декількох колег з інших регіонів, які вимушено переїхали на Хмельниччину. Але без фінансової підтримки іноземних партнерів було б важче це все зробити. Звичайно, після 24 лютого стало складніше випускати друковані видання. Адже ринок реклами, по суті, зупинився, як і роздрібна торгівля газет у багатьох областях. Крім того, з’явився дефіцит паперу. Тому ми, зокрема, вимушено скоротили кількість сторінок, об’єднали низку видань у "Єдину газету". Але нам допомагають іноземні донори, партнери. І лише нещодавно почали випускати таку кількість шпальт, як і до 24 лютого. Сайт "Є" працював, працює та працюватиме. Я дуже вдячний своїм колегам, які, особливо на початку масштабного вторгнення, просто не звертали уваги на час та день, працювали, як то кажуть, 24 на  7. Ми постійно були на зв’язку, підтримували одне одного, радилися, як краще робити. Якщо я бачив, що хтось дуже втомився психологічно, то намагався пояснити, що потрібно хоча б один день відпочити. Бо, знаєте, психоемоційний стан журналіста – це дуже важливо. Адже якщо людина "згорить", то від того постраждають усі. Зараз трохи легше, але, на жаль, три місяці великої війни все одно даються взнаки.  Утім, є чудова пісня Христини Панасюк та Сєні Присяжного "Я не втомився", тому відпочиватимемо після Перемоги! Медійники не втомилися! Ну і два слова ще щодо реклами на сайті "Є". Ми майже з першого дня пішли на свідомий крок – вимкнули на місяці два майже всю рекламу на нашому ресурсі. На це мали дві причини. Перша – щоб вона не заважала читачам отримувати корисну та важливу інформацію в цей час. Друга – щоб через рекламні майданчики сайт "не поклали" вороги. І, як потім переконалися, ми правильно зробили, бо низку сайтів в Україні в певні дні перестали тимчасово працювати через кібератаки рашистів саме через деякі рекламні майданчики. Ми ж цього уникнули.

Інтернет-видання vsim.ua:

Після 24 лютого чисельний склад редакції не скоротився. Коштів на фінансування нашого медіа поки вистачає. Переважно за кошт допомоги фондів з Європи та АНРВУ. Змушені економити, оскільки доходи значно скоротилися.

Інтернет-портал "Новини.Хмельницький":

Робота сайту "Новини.Хмельницький" була зупинена з 24.02.2022. Частина колективу виїхала за кордон. Відновити роботу вдалося лише в середині травня, коли з’явилася можливість. Фінансова ситуація максимально складна. Реклами немає. Працюємо фактично в мінус.

Які плани вашого медіа на майбутнє?

"Суспільне Хмельницький":

Для тих регіонів, де тривають активні бойові дії, Суспільне регіональне мовлення стало одним з небагатьох джерел об’єктивної інформації про область. Ми не зменшуємо темпи: навпаки, реорганізуємо роботу на всіх платформах, щоб працювати чітко для запитів аудиторії – якісно, системно, зрозуміло.

Медіакорпорація "Є":

Плани після Перемоги просто неймовірні. По-перше, "Сімейну газету", яку випускає медіакорпорація "Є", мають передплачувати в Тюмені, Казані, Владивостоку тощо. І читати українською! Жартую. Бо насправді будувати плани навіть на завтра доволі важко. Звісно, ми всі хочемо поки єдиного – якнайшвидше виграти війну в рашистів. А далі – відбудувати Україну та розвиватися. Поки що план доволі скромний – зберегти те, що є. Потім – час покаже. Впевнений лише в одному: як би складно нам усім не було, ми не відійдемо від журналістських стандартів, від своєї місії тощо.

Інтернет-видання vsim.ua:

Наш головний план на майбутнє – не допустити скорочення працівників і далі працювати для читачів. Хочемо не просто втриматися на плаву, а розвиватися.

Інтернет-портал "Новини.Хмельницький":

Наразі працюємо. Плануємо як мінімум вийти на довоєнні показники.

Яким ви бачите виживання локальних медіа в умовах війни?

"Суспільне Хмельницький":

Локальні медіа в умовах війни, вважаю, повинні бути дуже гнучкими щодо умов праці. Йдеться про вміння працювати дистанційно, оперативно налагоджувати внутрішню комунікацію та всі види логістики. А для цього, зокрема, необхідна й якісна техніка. Це якраз те, чого бракує нашій філії.

Медіакорпорація "Є":

Насправді це дуже філософське, а тому важке запитання. Якщо працюватиме економіка, зростатиме добробут людей, тоді й локальні медіа розвиватимуться. Але нам потрібно пройти ще довгий і тривалий шлях, коли суспільство, його переважна більшість, не зрозуміє, що незалежні медіа були, є і будуть. І підтримуватимуть, зокрема, і локальні медіа. Ті, які ближче до твого села чи міста, які не прислужують олігархам чи місцевим князькам, а працюють для громади. Звісно, в умовах війни дуже важко виконувати свої основні функції, бо ота "червона лінія", яку не можна перейти, вона дуже тонка. Проблема нормальної комунікації між громадами, владою та ЗМІ завжди існувала. Під час війни вона ще більше загострилася. Але це питання часу. Вірю, що війна завершиться, впевнений – Україна неодмінно переможе, а далі всі разом розбудуємо справжнє громадське суспільство.

Інтернет-видання vsim.ua:

Незалежні локальні медіа в умовах війни зможуть вижити за допомогою співпраці з місцевим бізнесом (реклама) та грантів. Також перспективним напрямом вважаю монетизацію контенту. В нашому випадку бачу перспективи до повернення монетизації, яку ми зупинили 24 лютого.

Інтернет-портал "Новини.Хмельницький":

Підтримка у вигляді грантів, яка закриє потреби – зарплати, технічні оплати (хостинг, провайдер). Маленьким регіональним медіа, вважаю, буде цікава участь і в рекламних колабораціях, які дозволять заробляти кошти на розвиток.

Яка наразі потрібна підтримка вашому медіа?

"Суспільне Хмельницький":

Необхідна і якісна техніка. Це якраз те, чого бракує нашій філії.

Медіакорпорація "Є":

Як і більшості, всім незалежним медіа, нам також потрібна підтримка за всіма напрямами. Важливо все – і фінанси, і сучасне обладнання, і програмне забезпечення. Це ж усе комплексне питання. Не маючи фінансових можливостей, нам важко, а інколи просто неможливо покращити або пришвидшити виготовлення певного медіапродукту для нашої аудиторії. Так і з програмним забезпеченням, яке доволі часто локальні медіа просто не можуть дозволити собі придбати.

Інтернет-видання vsim.ua:

Для підтримки нашого та й інших локальних медіа в умовах війни фінансова допомога є просто необхідною. Без неї велика частина ЗМІ може просто зникнути. Є також потреба в обладнанні, яке потрібно оновлювати, а фінансової можливості на це зараз немає.

Інтернет-портал "Новини.Хмельницький":

Для збереження медіа насамперед потрібні кошти на оплату зарплати.

Загалом хмельницькі медіа з перших днів війни тримають інформаційний фронт у Хмельницькій області та, як і раніше, максимально швидко доносять інформацію до читачів. Однак є медіа, які з перших днів війни були змушені тимчасово зупинити свою діяльність, і лише у квітні їм вдалося відновити роботу своїх редакцій. Головною проблемою для регіональних медіа є відсутність достатньої кількості фінансових ресурсів. Наразі редакції насамперед покривають витрати на оплату праці й, на жаль, не можуть думати, до прикладу, про придбання обладнання. Поряд з тим медіа втратили можливість монетизації та не отримують рекламних замовлень, що також впливає на фінансовий стан редакцій. Наразі редакції почали активніше шукати підтримку своєї діяльності в міжнародних донорів.

Регіональна представниця ІМІ в Хмельницькій області Альона Береза поспілкувалась із представниками хмельницьких медіа, а саме:

  • Любов Тімкова, продюсерка "Суспільне Хмельницький";
  • Володимир Гординський, головний редактор медіакорпорації "Є" (Хмельницький);
  • Максим Фарина, головний редактор інтернет-видання vsim.ua;
  • Марія Тупчина, редакторка інтернет-порталу "Новини.Хмельницький".
Liked the article?
Help us be even more cool!