“Разом – ми сильні”: які стратегії розвитку обирають чернівецькі ЗМІ
За кілька місяців повномасштабної війни багато чернівецьких медійників перейшли на цілодобовий режим роботи. 24/7 – це вже не винятки, а звичайні будні. Інформування про важливі події в Україні, життя внутрішньо переміщених осіб, волонтерський рух – теми, які найчастіше висвітлюються в буковинських ЗМІ. Немало журналістів залишили на певний час інформаційний пост та вступити до лав ТРо та ЗСУ.
Попри падіння рекламного ринку редакції максимально зберігають колективи та рівень якісного контенту. Про нинішню ситуацію та стратегії розвитку ІМІ розповіли керівник газети “Молодий буковинець“, директор телерадіокомпанії ТВА та програмний директор Радіо 10.
Директор телерадіокомпанії ТВА Вадим Пелех
З перших днів повномасштабної війни ми приєдналися до загальноукраїнського інформаційного марафону. Також робили вкраплення із власних інформаційних програм.
Після кількох місяців війни намагаємося давати більше інформаційного продукту саме з Чернівців та області.
У нашому місті проживає багато внутрішньо переміщених осіб з інших областей. Це прогресивні люди, про яких треба розказувати. Люди, про яких мають знати.
Так ми започаткували цикл програм “Історії життя з присмаком війни”. Це історії про те, як люди у чужому місті знаходять сили йти далі. Роблять професійно свою справу, надихають інших, стають сильнішими. Також у цих програмах ми розповідаємо й про те, що Буковина запропонувала переселенцям, як допомагає та сприяє розвитку.
Взагалі наш канал й так був дотаційним, а з початком повномасштабної війни, ситуація увійшла в неабиякий ступор. На певний час, люди йшли у відпустку. Витягувати було важко. Але зараз вдалося вирівняти роботу.
Щодо рекламного ринку, то ситуація стабільно непроста. У нас залишилися лічені рекламодавці, які з нами вже багато років. Своєю чергою ТВА збільшив для них кількість рекламного часу.
Ми нікого не звільняли, тільки на певний час скоротили кількість робочих днів. Зараз же наші працівники працюють на повні оклади. Є медійники, які поїхали перед війною за кордон. Дехто повертається, приступає до роботи. На їхні посади ми нікого не брали. Робимо все можливе, щоб зберегти колектив та високий рівень нашої роботи.
Головний редактор газети “Молодий буковинець”, директор медіакомпанії “МБ” Богдан Загайський
У нинішніх умовах говорити про стратегію розвитку ЗМІ непросто. Оскільки мова йде про те, щоб хоча б частково відновити ті позиції, які медіа займали на ринку до 24 лютого. Попри все ми не припиняли випуск ні друкованих видань, ні випуск новин на сайті. Працювали й працюємо 24/7. Друковані видання виходять у дещо меншому обсязі та ми робимо все можливе, щоб якість та обсяг матеріалів завжди були на високому рівні. В умовах війни ми дещо змінили акценти на тематиках матеріалів. Раніше у нас були дуже різноманітні теми. З початку повномасштабної війни велику увагу приділяємо таким темам як волонтерський рух, життя переселенців, проблемам з якими зіштовхуються мешканці міста та області.
“Молодому буковинцю” вдалося зберегти колектив. Ми майже нікого не скоротили. Деякі працівники пішли служити в ТрО, ЗСУ. Щоб їх замінити, іншим працівникам доводиться працювати інтенсивніше та з більшим навантаженням. В даному контексті ми вирішили більше зусиль приділяти розвитку сайту, наших соцмереж та каналу на YouTube. Завдяки колегам з різних країн, які нам допомогли технікою та іншими ресурсами, ми отримали професійні фото та відеокамери. Зараз більше уваги приділяємо виготовленню фото та відео контенту.
Нам суттєво допомогли студенти кафедри журналістики, які походили у нас практику. Вони підсилили наші ряди, мають бажання працювати та професійно зростати. Тож ситуація з виробництвом контенту покращується.
Зараз триває передплатна кампанія на друге півріччя й редакція ставить перед собою завдання, щоб тиражі видань збереглися на попередньому рівні.
Проблемним же поки що залишається рекламний ринок. Та за останній місяць “Молодий буковинець” орієнтовно на 60% повернув попередні позиції.
Частиною нашого медіахолдингу є друкарня. Вона дещо втратила у газетному друці, але наростила на інших видах продукції. Друкарня для нас є суттєвою підмогою, щоб тримати медійну роботу на високому рівні. Щодо друкованих видань, то нам суттєво допомогла Асоціація незалежних регіональних видавців. Вона стала ініціатором пошуку різних каналів допомоги з Європи. Разом з іншими членами асоціації, ми отримали підтримку – 7 тонн газетного паперу. Це орієнтовно на місяць виходу «Молодого буковинця». Зараз чекаємо ще одну партію і сподіваємося, що підтримка буде й надалі. Допоміг нам й фонд MDIF, з яким ми працюємо багато років, який також відгукнувся на наше прохання й підсилив нашу роботу невеликою фінансовою допомогою. Тож друковане видання тримає свої позиції, сподіваємося, що й надалі так буде. У нас навіть з’явилися ідеї запустити нові видання, у зв’язку з тим, що у багатьох регіонах вони припинили вихід й мережа з продажу друкованих видань дещо збідніла. Позаяк у нас є невелика мережа кіосків, бачимо, що попит є, а задовольнити його так, як це було до повномасштабної війни, немає змоги. Тож хочемо запустити нові нішеві видання та надати читачам більше якісного інформаційного продукту.
Програмний директор Радіо 10 Віталій Ковальський
На сьогодні скрутно усім медіа. Особливо приватним. Хтось виживає завдяки резервам, комусь вдається залучити грантові кошти, комусь прилітають «донати», а хтось може навіть похизуватися чимось схожим на комерціалізацію медіавиробництва.
Все, звичайно, залежить від багатьох чинників, факторів, інтенсивності бойових дій чи їх відсутності.
Власне якщо говорити про нашу роботу у “спокійній” тиловій частині країни (хоча безпечних територій в Україні зараз нема), то наша ситуація виглядає ще досить непогано. Принаймні нам поки вдається зберегти колектив та не лягати тягарем на знекровлений бюджет країни, як нові люди у списках центру зайнятості.
Звичайно що ми живемо в умовах економії та оптимізації. А список наших рекламодавців скоротився до трьох-чотирьох.
Це, в першу чергу, пов’язано зі споживчим ринком загалом. Оскільки Буковина за ці три місяці прийняла понад сто тисяч вимушених переселенців, то особливо загострилася конкуренція між:
- закладами харчування,
- приватними медичними установами,
- автомайстернями, автозапчастинами, автомийками
Та найважливіше, що нині весь наш колектив працює з максимальним розумінням ситуації. Комерційна складова діяльності відійшла на другий план. Кожен з нас чудово розуміє, що боротьба на інформаційному фронті зараз має особливо велике значення. Тому вчасне й вивірене інформування для нас має більший пріоритет. Так само є розуміння, що в цей непростий час людям потрібна підтримка, дуже важливим є почути з радіоприймача підбадьорюючі слова. Слова підтримки голосами ведучих, яких вони залюбки слухали зранку й до вечора, до повномасштабного вторгнення росії.
Ми всі поруч. Разом – ми сильні. Україна переможе!
Альона Чорна – регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області.
Help us be even more cool!