Про відкритість та зарплати керівництва Чернігівської ОВА
Наскільки відкритою є Чернігівська обласна військова адміністрація та чи забезпечує доступ до публічної інформації в умовах воєнного стану – такі аспекти діяльності досліджував представник ГО "Інститут масової інформації" в області в травні.
З цією метою та керуючись нормами Закону України "Про доступ до публічної інформації" ми надіслали до Чернігівської ОВА інформаційний запит із проханням надати інформацію про розмір оплати праці керівника Чернігівської ОВА В’ячеслава Чауса та його першого заступника Костянтина Мегема з моменту повномасштабного вторгнення російських військ – з лютого 2022 року до квітня 2023 року.
Зазначимо, що закон визначає п'ятиденний строк для надання такої інформації. Також, йдеться в законі, інформація про заробітну плату посадовців не може обмежуватися в доступі. Нагадаємо, з огляду на широкомасштабне вторгнення російських військ до України основними підставами для обмеження права громадян на доступ до публічної інформації слід вважати "захист інтересів національної безпеки та територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам". Тобто йдеться про застосування так званого трискладового тесту відповідно до Закону "Про доступ до публічної інформації". До всієї інформації, яка є у володінні органу влади, необхідно застосовувати цей тест, щоб визначити, чи інформація може бути з обмеженим доступом, – тільки такий механізм може бути для обмеження інформації в оприлюдненні чи ненаданні у відповідь на інформаційний запит.
Втім, Чернігівська ОВА вчасно надала повну інформацію щомісячної оплати керівництва. Також ця інформація є у відкритому доступі на сайті адміністрації, повідомили у відповіді на інформаційний запит.
"Додатково повідомляємо, що на виконання вимог частин 1–3 статті 15 Закону Чернігівською обласною військовою адміністрацією оприлюднено на офіційному сайті інформацію про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага начальника Чернігівської обласної військової адміністрації, першого заступника голови та заступників Чернігівської обласної державної адміністрації (https://cg.gov.ua/index.php?id=36842&tp=1)", – йдеться у відповіді.
То яка ж оплата праці голови обласної адміністрації в умовах війни?
Згідно з отриманими витягами з розрахунково-платіжної відомості, голова ОВА за один робочий день заробляє близько трьох тисяч грн. Також окремо йдуть надбавки, найбільше за роботу із секретними документами (близько 7– 8 тисяч грн щомісячно), також можуть бути доплати за відрядження.
Тож залежно від кількості відпрацьованих робочих днів та надбавок зарплата керівника Чернігівської ОВА В’ячеслава Чауса коливається в межах 65–85 тисяч грн на місяць, включно з податками.
Наприклад, за роботу в найважчий місяць для Чернігівщини, березень 2022 року, коли російські війська окупували більшу частину області та намагалися захопити обласний центр, голова військової адміністрації отримав 74 тисячі грн.
Заробітна плата першого заступника голови ОВА Костянтина Мегема, залежно від кількості відпрацьованих днів та надбавок, у середньому становить 35–50 тисяч грн.
Додамо, що в жовтні 2022 року ІМІ досліджував, як Чернігівська міська рада забезпечує доступ до публічної інформації. Так, з 24 лютого 2022 року на офіційному сайті чернігівської міської ради було тимчасово обмежено доступ до інформації, яка містила адреси, контакти, важливі дані стосовно роботи структурних підрозділів, комунальних підприємств, а також об'єктів критичної інфраструктури, повідомили в міській раді у відповідь на інформаційний запит. У квітні 2022 року, після відступу російських військ від Чернігова та відновлення повноціннішої роботи структурних підрозділів, влада відновила роботу з надання відповідей на звернення та запити громадян.
Згідно з даними, наданими в Чернігівській міській раді у відповідь на інформаційний запит, із квітня до серпня 2022 року до ради надійшло 48 запитів на надання публічної інформації. На 36 з них було надано запитувану інформацію в повному обсязі, на три запити – частково, сім запитів було переспрямовано до інших розпорядників інформації. На два запити не була надана відповідь через недотримання вимог до оформлення.
Тож, хоча частина інформації на сайті Чернігівської міської ради прихована у воєнний час, всі охочі українці можуть отримати необхідну інформацію через запит на публічну інформацію, який можна надіслати електронною або звичайною поштою.
В умовах воєнного стану чернігівські міські та обласні органи влади намагаються дотримуватися принципу доступності публічної інформації в межах чинного законодавства. Водночас безпекові пріоритети накладають відбиток на можливість оприлюднення інформації, ретельнішої фільтрації даних на предмет можливості використання ворогом у своїх інтересах.
Павло Пущенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Чернігівській області
Help us be even more cool!