Про харківські новини на основі соцмереж, або Facebook рулить
Дослідити, як часто харківські регіональні онлайн-медіа використовують соціальні мережі як джерело інформації, проаналізувати, які акаунти для цього використовуються та в яких темах це джерело інформації найчастіше використовується, – такими були завдання вересневого моніторингу ІМІ.
Із 250 проаналізованих матеріалів харківські онлайн-ЗМІ* у 24 (або 9,6%) спираються на дані соцмереж. Найбільші відсотки використання такого джерела в АТН і Status Quo – по 14% (по сім матеріалів відповідно). Варто відзначити, що АТН в усіх, крім одного, випадках, зважало на офіційні акаунти: пресцентр ОС, YouTube канал US Open, акаунт ООН у Twitter тощо.
У 87,5% (21 із 24 статей) журналісти посилалися на повідомлення у Facebook і лише по одному разу на Twitter (Российская делегация возглавила совбез ООН), Telegram (В Харькове на перекрестке сбит байкер (фото) та YouTube (Свитолина впервые пробилась в четвертьфинал US OPEN). А ось Instagram як джерело не використовувався в новинах жодного разу.
Майже рівною мірою це були зазначені вище акаунти офіційних установ і локальні пабліки (h_metropoliten i h_saltovka) – вісім і сім статей відповідно.
Акаунти офіційних і приватних осіб, як виявило дослідження, також використовуються з однаковою періодичністю – у 12,5%. Активними дописувачами є представники міської влади Геннадій Кернес та Юрій Сидоренко.
До прикладу, в новині "На Холодной Горе из-за ремонта перекроют перекресток”:
"Перегруженные фуры окончательно уничтожили асфальт на перекрестке Дудинской и Полтавского шляха. Об этом сообщил директор Департамента по вопросам информации и связям с общественностью Харьковского горсовета Юрий Сидоренко на своей странице в "Фейсбуке" (057.ua).
Що стосується приватних осіб, то повідомлення на їхніх сторінках стосувалися лише двох тем: смерті відомого харківського педагога і психолога Євгена Медреша (sq.com.ua, atn.ua, Город Х), а також відкриття муралу.
Сторінки громадських організацій (Харківський антикорупційний центр і Кримська правозахисна група) стали джерелами для 057.ua і KharkivToday.
"На площади Конституции будет установлена инсталляция из 120 искусственных капканов, что соответствует количеству арестованных российскими властями. На сегодня это 96 политзаключенных и 24 военнопленных моряков. В центре инсталляции будет расположен информационный стенд, на котором будет объясняться цель акции и будет размещена информация о политзаключенных", – сообщается на странице Крымской правозащитной группы в "Фейсбуке" (057.ua).
"С июля 2019 года здание "Сказочного дома" в парке Горького принадлежит фирме "Фиаба", основатели которой – люди из окружения сына Геннадия Кернеса Кирилла. Об этом сообщили 3 сентября в Харьковском антикоррупционном центре со ссылкой на Единый реестр прав на недвижимое имущество" (https://2day.kh.ua).
Тематика матеріалів на основі соцмереж була очікуваною: 25% з них розповідали про кримінал та НП. Щоправда, такі статті зустрічалися лише у двох виданнях – Status Quo (чотири із семи новин видання) і Город Х (дві з трьох новин).
Серед проаналізованих текстів жодної статті про економіку, шоу-біз чи державотворення не було (див. таблицю).
Тематика новин, де як джерела інформації використовувалися соцмережі:
Тематика | Кількість, % |
Кримінал та НП | 25% |
Соціальна тематика | 20,8% |
Інше (освіта та культура)* | 20,8% |
Політика | 12,5% |
Корупція та антикорупція | 12,5% |
Військова тематика | 8,3% |
Державотворення | 0 |
Шоу-біз | 0 |
Економіка | 0 |
До рубрики "Інше" потрапили вже згадані повідомлення про смерть Медреша, культуру (sq.com.ua) та спорт (atn.ua).
Дослідження ІМІ стосувалося матеріалів, опублікованих протягом 2–6 вересня 2019 року в таких онлайн-ЗМІ: 057.ua, АТН (atn.ua), KharkivToday (2day.kh.ua), "Город Х" (gx.net.ua), Status Quo (sq.com.ua).
Олена Лептуга, представниця Інституту масової інформації в Харківській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!