ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Про фіналістів другого туру президентських перегонів — на шпальтах тернопільських інтернет-видань

За кількістю згадувань у тернопільських інтернет-ЗМІ, кандидат Порошенко впевнено випереджає Зеленського. Згідно даних моніторингу регіональних онлайн-ЗМІ, який представники Інституту масової інформації провели з 5 по 11 квітня 2019 року, тернопільські видання присвятили Петру Порошенку приблизно дві третини усіх публікацій, де йшлося про кандидатів у президенти.

Під час моніторингу аналізувалися матеріали інтернет-видань “Галас”, “Доба”, “Погляд”, “Реально”, “Теньюз”, “Терен”, “Терноград”, “Тернополяни”0352, “20 хвилин”. Бралися до уваги майже усі публікації зі згадками про кандидатів — новини та аналітичні матеріали, авторські публікації. Враховувалася також тональність цих публікацій: позитивна, негативна чи нейтральна. Усього про кандидатів у президенти за згаданий період з’явилося 64 публікації. При цьому, Петро Порошенко був головним героєм у 40 матеріалах (62,5% від загальної кількості), а Володимир Зеленський — у 24 (37,5%).

Частка повідомлень, де про кандидатів пишуть нейтрально, склала приблизно третину (21 публікація). Це переважно результати голосування у першому турі (“Електоральні вподобання мешканців Тернопільській області відрізняються від всеукраїнських”, — «Опора»”), дані соцопитувань щодо підтримки кандидатів у другому турі («З’явилися рейтинги соціологів на другий тур»), у тому числі, й опитування самих ЗМІ («Вибори 2019: за кого ви проголосуєте у другому турі?»).

Дещо виділялась у цьому сенсі публікація «У Тернополі фахівці порівняли програми кандидатів», де аналізувались ідеї, пропозиції й обіцянки кандидатів. Серйозну увагу медіа приділили висвітленнюбіологічних аналізів кандидатів.

Чимало матеріалів було присвячено темі дебатів між кандидатами перед другим туром голосування — починаючи від поширення й обговорення відеозвернень кандидатів один до одного, та завершуючи, наприклад, пропозицією Святослава Вакарчука бути модератором цих дебатів. У тій чи іншій формі, це питання зачіпалося не менше як у чверті усіх публікацій.

Один з матеріалів на цю тему містив опис процедурних моментів, за якими мають відбуватися дебати між кандидатами у президенти, а також законодавчих норм, які це регулюють («Тернопільський експерт розповів, якими можуть бути теледебати між Зеленським і Порошенком»).

У цілому ряді публікацій повідомлялося про заяви як окремих тернополян, так і представників різних груп і організацій, де вони виступали з підтримкою кандидатури Петра Порошенка. Десь це було сказано прямо (“Підриємці Тернопільщини закликають проголосувати у другому турі за Порошенка”), в інших матеріалах йшлося про відповідальне ставлення до вибору президента, спонукання голосувати за майбутнє, Україну. Водночас із тексту зрозуміло, що відповідальність, майбутнє і Україна у авторів тих заяв асоціюються саме з Петром Порошенком. Таким чином, як повідомили місцеві ЗМІ, на підтримку Порошенка виступили родини загиблих в АТО, “Рада бізнесу Тернопілля”,місцева інтелігенція, представники громадських організацій з ініціативи “Захисти Україну” тощо. Таких публікацій було майже півтора десятка, вони присутні майже в усіх виданнях, що аналізувалися.

Повідомлень із критикою Володимира Зеленського або таких, де його кандидатура поставала у негативному світлі, було в чотири рази більше, ніж критичних публікацій про Петра Порошенка (вісім проти двох публікацій відповідно). Переважно кандидата Зеленського ганили стосовно його незрозумілої поведінки у питанні дебатів. Неодноразово у ряді медіа публікувались звернення Петра Порошенка до Володимира Зеленського: «Порошенко Зеленському: Будь мужиком, ніким не прикривайся – приходь на дебати».

12 публікацій або майже 20% мали ознаки замовності. “Джинсових” повідомлень на користь Порошенка виявилось уп’ятеро більше, ніж за Володимира Зеленського (лише одне). До таких ми віднесли зокрема порівняльний аналіз відеозвернень кандидатів, автор якого є палким прихильником Петра Порошенка, а також “алфавіт досягнень Порошенка, який опублікували декілька видань.

Контрагітації з ознаками замовлення проти кандидата Порошенка виявлено не було. А от проти кандидата Зеленського таких публікацій вийшло шість. Більшість із них стосувалися підозр щодо наркотичної залежності цього кандидата. Чотири з десяти медійних ресурсів, наприклад, опублікували однаковий за змістом та з ідентичним заголовком матеріал «Верховним Головнокомандувачем не може бути людина, залежна від наркотиків — Президент Порошенко» (ряд публікацій на цю тему виходили й під іншими заголовками).

Якщо порівняти ці дані із результатами моніторингу, що проводився ІМІ перед першим туром президентських виборів, то кількість згадок у ЗМІ про Петра Порошенка зросла дуже несуттєво — цей показник складає 2,5 відсотки (39 і 40 публікацій, відповідно). Про Володимира Зеленського ж з’явилося приблизно у 2,5 рази більше публікацій (9 і 24 матеріали, зростання — 166%). Загалом же про цих двох кандидатів перед другим туром президентських виборів з’явилося у місцевих виданнях приблизно на третину більше публікацій, ніж перед першим туром (48 і 64). Кількісне зростання не сприяло змістовному наповненню матеріалів про кандидатів. У цілому, на цьому етапі виборчої кампанії ЗМІ мало уваги приділяли змісту, надаючи перевагу формі. Що вповні відповідає як світовим трендам (де емоціо перемагає раціо, а картинка бере гору над думкою), так і духу цих президентських виборів. Яскравим свідченням чого є зокрема результати першого туру — саме ця пара кандидатів.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!