Поновити фінансування, зберегти колективи – термінові задачі онлайн-ЗМІ Донеччини
Що змінилося для редакцій Донеччини з початку зими після припинення фінансування крупними донорами з США? Чи відновили онлайн-ЗМІ фінансування або знайшли нові джерела? В чому зараз є найбільша потреба? На ці питання відповідали шеф-редакторки громадського медіа-порталу Bahmut.in.ua, інтернет-видання новин Донецької і Луганської областей Східний Варіант, інформаційної агенції “Вчасно”, онлайн-медіа “Новини Донбасу”.
ІА Вчасно: пошук грошей та персоналу
Інформаційна агенція “Вчасно” – проєкт громадської організації “Медіа-Погляд”, яка створена незалежними журналістами Донецької області. Частина редакції працює поряд з лінією фронту, виїжджає на оперативні репортажі з деокупованих територій. У 2018 році журналісти Вчасно запобігли розкраданню 326 млн грн Європейського банку посадовцями Покровська. За результатами цього розслідування ПРООН провела моніторинг тендерів і скасувала їх.
Для інформагенції “Вчасно” після зупиннки фінансування США співпраця з донорами теж зупинилася. Редакція продовжила свою роботу у звичному режимі, адже на такий випадок створила власний резервний фонд. “Один з американських проєктів, в якому ми працювали, вже не існує. Інший американський донор повернувся до нас і ми відновили співпрацю”, – розповідає про досвід роботи редакції в умовах повномасштабної війни шеф-редакторка агенції новин “Вчасно” Марія Давиденко.

За її словами, цього мало для повного забезпечення роботи редакції, тому редакція шукає нових партнерів серед європейських донорів. “Ринка реклами у нас немає, адже ми працюємо на прифронтових територіях”, – говорить Марія Давиденко.
Також залишається і проблема нестачі кадрів, але її вирішення залежить від фінансування і наявності професіоналів. “Багатьом незалежним медіа, які не заробляють на рекламі, горить інституціональна підтримка. До речі, ми б ще оновили кілька робочих ноутів, бо вони вже не справляються”, – резюмує Марія Давиденко.
Новини Донбасу: Донбас Медіа Форум в пошуках партнерів
Великий сайт “Новини Донбасу” на ринку медіа вже більше 10 років. Сайт був і є надійним джерелом інформації з міст Донецької області та окупованих територій. Журналісти “Новин Донбасу” створюють унікальний контент, їх часто цитують столичні ЗМІ. Наразі через проблеми з фінансуванням сайт зазнав оптимізації. В штаті цього поменшало працівників, для кількох з них просто не вистачило фінансування.
Один з напрямів роботи цього регіонального сайту – робота з відео. Відеопродакшеном на сайті “Новини Донбасу” займається окрема команда. Станом справ ділиться шеф-редакторка відео-продакшену Юлія Діденко.
“Ми їх не звільняли, але запропонували набагато менший об'єм роботи, і вони не погодились продовжувати співпрацю. Ще дві людини пішли самі, але на їх місця ми поки що нікого не наймаємо”, – ділиться розповідає Юлія Діденко.
Менеджмент скоротив собі гонорари, зменшилася і зарплата тих, хто паралельно вів проєкти як проєктні менеджери. Як і інші сайти, “Новини Донбасу” також шукають нові джерела фінансування і вже подали купу заявок. “Наша нова фандрайзерка разом із моєю "креативною групою", яка генерує ідеї, працювала, перепрошую, як навіжена. В основному, поки що не отримали позитивної відповіді, але вже отримали одну відмову від литовців”, – розповідає шеф-редакторка відео-продакшену Юлія Діденко.
У редакція “Новин Донбасу” сформована фінансова подушка і у разі припинення абсолютно всіх грантів на ній реально протягнути з пів року. “З плюсів назву той факт, що реформи в редакції, запущені ще до відрізання фінансування від США, ми не залишили і продовжуємо силами, які є. Але все йде набагато повільніше”, – резюмує шеф-редакторка продакшену.

Справи у регіональних ЗМІ Донецької області, дійсно, йдуть непросто, і не лише через зупинку фінансування. “Ще відкрилось питання, що теперь складно знайти безкоштовних психологів тим, хто працює на Донеччині. А там очевидні проблеми у людей, якщо не розкривати особисті деталі”, каже Юлія Діденко. Хто може закрити психологічне і емоційне вигорання журналістів, які працюють на лінії фронту, - питання відкрите.
Також не спрацьовує для “Новин Донбасу” краудфандинг, адже не вистачає людей, пояснює ситуацію редакторка відеопродакшену "Новин Донбасу". “Намагаємось запустити краудфандинг - іде ніяк, бо немає відповідальної за це особи. Цим займається рекламна менеджерка, яка також шукає додаткові партнерства для розміщення реклами. Наразі це 1,6 відсотка нашого місячного бюджету на життя всієї організації – тобто крапля в морі і сльози”, – каже медійниця.
За її словами, нікому не потрібна авдиторія в окупаціїї, щоб для неї щось рекламувати. “Переселенці і жителі прифронтових територій, які теж наша цільова авдиторія, – також пролітають повз. Медіа, у яких ця цільова авдиторія, загалом зараз дуже важко, просто до біса все погано”, – описує ситуацію з рекламою редакторка Юлія Діденко. Тож, редакція думає над додатковими шляхами монетизації.

Тим часом, невідмо, чи відбудеться Донбас Медіа Форум DMF. Сайт Новини Донбасу вже не перший рік організовує великі зустрічі медійників в рамках “ДонбасМедіаФоруму”, але цього року форум переживає не накращі часи. “Попередньо представництво НАТО в Україні і одне з міністерств виявили цікавість підтримати, але поки що ми тільки ведемо переговори. Є і два донори - але це просто ні про що для такого заходу по масштабам як було минулого року,” - говорить вона. Тому фандрайзинг на ДМФ - дуже актуальна ідея, але і вона рухається дуже повільно, підбиває підсумки редакторка.
Бахмут IN UA: “не померли і не збираємося”
Відносно невелика редакція-релокант з окупованого Бахмуту “Бахмут IN UA” - ще одне незалежне ЗМІ Донеччини, який працює з 2015 року. Популярність сайту різко зросла під час запеклих боїв за це місто. З початку повномасштабної війни бахмутяни змогли не лише утримати наявний колектив, але й розширитися. З двох постійних працівників до дванадцяти членів команди. Але зараз “Бахмуту” довелося скоротити обсяг роботи, поділити робочий час навпіл – люди працюють неповний робочий день, а деякі проєкти взагалі поставити на паузу. “Ми подаємо різні заявки на екстрене фінансування, але це допомога невеликого розміру. У нас був резерв на кілька місяців, він вже витрачається, але резерв був не на повну команду” – розповідає головна редакторка громадського порталу "Бахмут" Анна Бокова.

Реклама на сайті є, але мізерна кількість, та й тільки тому, що ГО “Бахмутська фортеця” має ще одну редакцію в Вільногірську Дніпропетровської області. “Ми об'єднали рекламну концепцію сайта Вільногірська із сайтом Бахмуту, менеджерка з реклами підготувала багато комерційних пропозицій, але за весь час було одне звернення. Працюємо і з сео-посиланнями, це невелика сума, додаткові 10 тисяч на місяць. З комерційною рекламою тільки починаємо працювати. У нас є одна компанія, яка погодилася на розміщення реклами.”, – каже Анна Бокова.
Хороших новин, щоб редакції змогли видихнути, знаючи, що можуть оплатити роботу всієї команди, чи хоча б на кілька місяців вперед, поки медіа не мають. “Ми не померли, і не збираємося, але поки що проєктів, які б приносили кошти і давали інституційну підтримку, я взагалі не бачу зараз на ринку. В маленьких грантах, на які ми подавалися, майже усі нам відмовили. Подалися не антикорупційну ініціативу, і також на “Вікно відновлення”. Подивимося, яка буде відповідь”, – резюмує редакторка медіа-порталів “Бахмут” і “Вільногірськ”.
Нагадаємо, медіамережа “Вікно Відновлення” (UA Recovery Window Media Network) - це об’єднання українських медіа і аналітичних центрів для моніторингу відбудови.
Її мета - якісно й прозоро розповідати про відновлення всіх постраждалих регіонів на єдиній платформі. Медіа, які долучаються до мережі, крім всього, отримують фінансову підтримку для створення контенту. Один з ініціаторів мережі — видання про Донеччину і Луганщину “Східний Варіант”.
Східний Варіант: “головне – виграти час!”
Про стан справ у української онлайн-газети Донецької і Луганської областей “Східний Варіант” розповідає Анастасія Руденко, шеф-редакторка видання. Зміна ситуації з американським грантовим фінансуванням дуже відчутно вдарила редакції - тут зупинилися близько 90% проєктів.
“Звісно, ми екстрено почали шукати нові можливості і думати, як ще більше диверсифікувати джерела ресурсів. Подалися на emergency funding і нас підтримали Praga Civil Society Center на чотири місяці і Endowment for Democracy (EED). Вони перекрили базові потреби і необхідний мінімум, щоб видання продовжувало роботу. Головне зараз виграти час, поки ще придумаємо, звідки залучати ресурси. На це зараз спрямовані всі зусилля команди”, – розповідає шеф-редакторка “Східного Варіанту”.
Найголовніше для редакції “Східного Варіант” було також зберегти команду, “бо це наша експертиза”, каже Анастасія Руденко.

Більшість з команди працює з 2019 року, коли сайт відновив свою роботу (Східний Варіант заснований у 2008 році, у 2014-2019 рр. видання призупиняло свою роботу, - авт.). “За цей час члени команди пережили вже стільки викликів, втрату наших домівок на сході, релокацію. Тому втримати колектив і наші спроможності – надважливо для нас. Усі з розумінням поставилися до нових реалій, десь були переглянути КРІ, переструктуровано роботу новинного відділу, десь взагалі напрямки і формат роботи у людини змінилися, бо треба всі сили спрямовувати на пошук нових партнерств”, – ділиться досвідом роботи в кризових умовах шеф-редакторка.
Втім редакція включила режим максимальної економії і призупинила роботу з фрілансерами. “Суттєво постраждав наш відеонапрямок, бо це була проєктна діяльність. Наразі залишається дуже невеликий відсоток відео, і ми розуміємо, що важко забезпечити його регулярність, як раніше. У 2024 році у нас було дуже багато відеопродакшену. Ще ми з’їхали з великого енергоавтономного офісу. Це зробили майже одразу, навіть не чекаючи розвитку ситуації. Загалом зараз, з одного боку, у нас стратегія економії і пошуку ресурсів, але, з іншого, перебудування процесів, бо зрозуміло, що найближчим часом, як раніше, вже не буде”, – ділиться станом справ шеф-редакторка.
Редакція “Східного Варіанта” успішно залучає гроші від фандрайзингу. “Можемо сказати, що з боку читача це часто емоційне рішення - підтримати медіа, а для цього треба постійна робота з аудиторією. Ми почали розвивати Спільноту видання у 2023 році, проводили офлайн- і онлайн-події, усілякі активізаційні кампанії, розіграші мерчу, дарували відзнаки амбасадорам. За кількістю донатів це було небагато, але за цей період ми, дійсно, створили ком’юніті, впізнаваність, довіру до себе. І коли у кінці січня - лютому ми звернулися до аудиторії за підтримкою, донати пішли дуже відчутно. Це дуже надихає нашу команду. З часом помічаємо, що починає знову спадати активність, але тут все залежить від емоційного рішення. Саме тому ми постійно говоримо у наших соцмережах, що нам треба підтримка, розповідаємо про нашу команду, придумаємо креативи для соцмереж. Зараз це більш хвилями: запостили креатив з закликом підтримки, декілька донатів прийшли. Наприклад, нещодавно запустили “Передбачення з терикону” за донат”, – каже шеф-редакторка Східного Варіанту.

За щомісячні підписки Східний Варіант продовжує дарувати мерч. Також на заклик по допомогу відреагував місцевий малий та середній релокований бізнес.

“Найбільшим кроком для розвитку донатів став запуск ініціативи “Свідомий бізнес” – коли ми звертаємося до бізнесу з закликом підтримати нашу роботу. Це так звані корпоративні донати. Дуже хвилювалися, коли розроблювали, чи будуть нас підтримувати. Звернулися до наших героїв, амбасадорів – релокованих підприємств – найближчий до нас бізнес. І половина з тих, до кого постукалися, одразу тепло відгукнулися і підтримали нас. Це дає силу розвивати цю ініціативу далі, плануємо звертатися і до великого бізнесу. Тобто, наша відповідь – збори працюють, якщо над цим працювати, розвивати, вкладатися, як повноцінний напрямок фандрайзингу в редакціях”, – ділиться позитивним досвідом шеф-редакторка Анастасія Руденко.
Післямова
Всі регіональні ЗМІ Донеччини так чи інакше були залежні від допомоги іноземних партнерів України. Ринок реклами для цільової аудиторії прифронтової і окупованої частини Донецької області – не працює і запрацює не скоро, адже на мапі Донеччини зараз є тільки небезпечні чи вкрай небезпечні локації. Журналісти, які працюють на лінії фронту досі потребують психологічної допомоги. Також є потреба в оновленні робочої техніки. Фандрайзинг і збори донатів запрацюють, якщо це розвивати, вкладатися, як у повноцінний напрямок в редакціях, але для цього треба утримати колектив і мати достатню кількість спеціалістів, враховуючи кризу кадрів. Наразі редакції шукають нове фінансування серед проєктів всередині країни та донорів з країн Європи, великі сайти ще тримаються за рахунок перерозподілу фінансів і оптимізації, а гіперлокальні сайти вже з січня працюють на мінімальних коштах чи грошах з резервних запасів.
Юлія Гаркуша, регіональна представниця Інституту масової інформації в Донецькій області.
Help us be even more cool!