ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Понад 3 мільйони на власний піар: як можновладці Херсонщини витрачатимуть наші кошти?

Херсонські медіа у 2021 році отримають від влади понад 3,2 млн гривень як плату за висвітлення їхньої діяльності.

Такі дані Інститут масової інформації отримав від Херсонської міської ради, ОДА та облради.

Витрачати ці кошти ще не розпочали, адже існує обмеження щодо граничних сум, які можна виплачувати без проведення тендера. Тож посадовці тільки готуються витратити ці кошти.

Херсонська міська рада

Відділ громадських зв'язків Херсонської міської ради, що наразі трансформується в Департамент у справах ЗМІ та зв'язків з громадськістю, давно не має статусу юридичної особи. Фактично розпорядником коштів, які витрачаються на ЗМІ, є особисто міський голова. Ці кошти традиційно навіть не проходять за жодною програмою та в бюджеті міста заховані в "іншій діяльності у сфері державного управління", на яку цього року депутати передбачили трохи більш ніж 1 мільйон гривень.

Так, на послуги з висвітлення діяльності міської ради з них планують витратити 459 600 грн, зокрема 44 275 грн – на сайт (так у відповіді. – МОСТ), на друковані ЗМІ – 202 825 грн і 212 500 – на телебачення. Що це за сайт, міськради чи якесь онлайн-медіа, не зрозуміло.

Зауважимо, що міська рада двічі оголошувала тендер на ці три лоти, але на жоден з них не набралося по два учасники, і торги скасували. Відповідно до закону, міська рада тепер зможе укладати договори зі ЗМІ за допомогою переговорної процедури. Фактично йдеться про те, що гроші отримають лояльні ЗМІ без конкуренції та зниження цін.

До речі, що з 2014 по 2020 роки міська рада, за мера Володимира Миколаєнка, витрачала гроші виключно на оплату послуг обох обласних газет "Гривна" та "Новий день" та декількох місцевих телеканалів ("Херсон+", "Твій плюс" та ВТВ+) і радіостанцій. Жоден інтернет-сайт гроші за діяльності місцевої влади не отримував.

Обласна влада

У грудні 2020 року депутати Херсонської облради ухвалили нову програму розвитку інформаційного простору Херсонської області на 2021–2024 роки. Це була майже точна копія програми, яка діяла в попередні три роки й була узгоджена між тодішнім головою ОДА Андрієм Гордєєвим та головою облради Владиславом Мангером.

У 2016 році проти ухвалення цієї програми виступив лише один депутат облради, Олександр Шумей. Він наполягав на абсурдності витрачання таких коштів на ЗМІ, але тодішній губернатор Андрій Гордєєв поясним це необхідністю боротися з російською пропагандою.

Уже у 2019 році новий голова ОДА Юрій Гусєв заявляв, що не витрачатиме коштів платників податків на власний піар. "Ми зупинили цю ганебну практику оплати за публікацію повідомлень на окремих сайтах та інших ЗМІ. Це неприпустимо. Це не є журналістика", – відповів тоді він на питання кореспондента "Дня" про традицію обласної влади виділяти бюджетні кошти на публікацію компліментарних матеріалів про свою діяльність та на піар очільника області.

Але вже в листопаді 2020 року, за декілька тижнів до звільнення, Юрій Гусєв, судячи з усього, змінив свою думку і підготував цю програму "розвитку інформаційного простору". За 2021 рік обласна рада та обласна адміністрація планують витратити на неї 2,8 млн гривень.

Метою програми, яку розробили в управлінні суспільних комунікацій, вказано "створення інформаційного простору для забезпечення захисту інтересів суспільства, дотримання державної політики в інформаційній та видавничій сферах". Основні завдання: формування регіональної політики у сфері розвитку інформаційного суспільства, популяризація української книги, підтримка місцевих авторів, висвітлення діяльності органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Першим пунктом програми передбачено саме "поширення суспільно важливої інформації про соціально-економічний та суспільно-політичний розвиток області" в ЗМІ. 1,3 млн гривень – по 650 тисяч гривень для ОДА і облради – передбачено на ці заходи щороку.

Цікаво, що з минулого року депутати запровадили практику виділяти кошти для висвітлення діяльності (звіт) депутатів Херсонської обласної ради в місцевих друкованих ЗМІ. Передбачається, що кожен із 64 депутатів щорічно матиме 5 тисяч гривень і самостійно зможе обрати, в якій газеті облрада оплатить друк його звіту. На це грошей передбачили із запасом – 400 тисяч гривень.

А в Херсонській ОДА вже визначили видання, яким збираються платити за публікації, а також кількість матеріалів, які мають поширити в медіа. Про це прямо пишуть у програмі.

Наприклад, у газетах "Гривна", "Новий день" та "Наддніпрянська правда" планують поширити 40 публікацій. Трансляцію 150 відеосюжетів заплановано у випусках новин на телеканалах "Херсон плюс", "ВТВ плюс", "Твій плюс", ЯТБ, КРАТУ. За кошти платників податків ОДА хоче замовити 500 матеріалів на інтернет-сайтах "Херсон онлайн", "Херсонщина за день", Kherson.net.ua та інших. За яким критерієм обирали ці медіа – невідомо.

Інформувати жителів тимчасово окупованої території АР Крим про соціально-економічну ситуацію в Херсонській області та в Україні й діяльність влади в ОДА планують через ПП Телерадіоорганізація "Софія".

Також у 2021 році обласна влада планує витратити 130 тисяч гривень на проведення конкурсу журналістських робіт з тематики "Впровадження реформи самоврядування та децентралізації влади". Переможців визначатимуть у трьох номінаціях. За перше, друге і третє місце автори отримають премії: 15, 10 та 5 тисяч гривень відповідно.

Це ледь не єдиний корисний захід, що стимулює журналістів писати цікаві матеріали, а не просто копіпастити пресрелізи.

Але найцікавішою частиною програми, звісно, є "проведення престурів та журналістських "десантів". На цей надважливий фронт у 2021 році планують витратити 200 тисяч гривень з обласного бюджету. Гроші мають піти на проживання і харчування "десантників", перевезення їх до місць проведення заходів.

Усі інші гроші підуть на організацію пресконференцій, закупівлю обладнання та інші дрібні статті.
Очевидно, що підтримка ЗМІ – це не більше, ніж ширма, яка допоможе сховати прямий підкуп та поширення виключно комплементарної інформації за кошт її споживачів. Виправити цю ситуацію могла б допомогти практика запровадження мікрогрантів для ЗМІ, які висвітлюють важливі соціальні теми. Але відмовитися від таких приємних лестощів від медіа дуже складно.

Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Херсонській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

Liked the article?
Help us be even more cool!