ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Підтримка і побрехеньки: як виглядала "справа Садового" у львівських онлайн-виданнях

Одні підтримали, другі розкритикували, треті зберігали нейтралітет.

На посаді міського голови Андрій Садовий перебуває вже більше 13 років. З 2006 року він — центральна персона для місцевих онлайн-видань, хочуть вони цього чи ні. Садового хвалять, ним пишаються, обурюються і звинувачують у всіх смертних гріхах. Міський голова добре усвідомлює важливість того, як він виглядає у ЗМІ — слідкує за трендами інформаційної сфери, має блог на YouTube (деякі відео мають понад 2,5 млн переглядів!). До того ж у власності його дружини цілий медіахолдинг — ТРК “Люкс”, до якого входять зокрема канал новин “24” та інтернет-ресурс zaxid.net. Втім, у Львові є цілий ряд онлайн-видань, що не просто критично оцінюють діяльність Андрія Садового. Іноді вони переходять межу абсурдності у пошуках того, у чому б ще звинуватити міського голову. 

В листопаді 2019 року про Садового посилено заговорили. Приводом стало звинувачення у зловживанні владою під час операцій з земельними ділянками для на території Рясне-Руської територіальної громади, що були продані без аукціону за заниженою ціною. На цій ділянці інвестори збиралися побудувати індустріальний парк. 21 листопада мер Львова отримав підозру від антикорупційної прокуратури. 27 листопада відбулося засідання суду, на якому йому призначили заставу у розмірі 1,56 млн гривень, хоча сторона обвинувачення клопотала про заставу в 50 млн гривень. За словами Садового, таку суму йому довелося би просити у людей, продавати майно тощо. Пізніше, заставу замінили на особисте зобов’язання, а 11 грудня аналогічне рішення було прийнято і щодо Сергія Коровайника, в.о. директора департаменту містобудування. 

Ми проаналізували, що і як стосовно цієї справи писали 10 львівських онлайн-видань (Zaxid.netzik.uaТвоє містоФорпостВарта1Дивись.infoГал-інфоЛьвівський порталВголосЗбруч) з 21 листопада по 11 грудня. Умовно видання можна поділити на ті, що інформували, підтримували чи критикували Садового.

Нейтралітет

“Твоє місто”“Збруч”“Дивись.info”“Форпост” та “Варта1” були переважно нейтральні у викладі справи. Проінформували про факт підозри та перебіг справи, посилаючись на соціальні мережі фігурантів, прес-службу міської ради, повідомлення САП тощо. “Твоє місто” також проаналізувало ситуацію і спробувало означити перспективи її розвитку. Так, Олександра Бодняк в матеріалі “Чи відсторонять Андрія Садового від посади і що буде далі зі Львовом” з'ясовувала суть справи, поговорила з експертами з приводу фактору політичного тиску, юридично-правових аспектів. Щоправда, відповіді на питання, що далі буде зі Львовом, як анонсувалося в заголовку, так і не прозвучало. Втім, прозвучали припущення з приводу майбутніх виборів міського голови — мовляв, експерти не вірять, що Садовий реально не буде балотуватися. Зрештою, він сам не впевнений в цьому питанні. Натомість кандидатом від “Слуги народу” може стати очільник ЛОДА Маркіян Мальський, так що протистояння в місті лише наростатиме. 

Ці видання уважно стежили за пребігом судового засідання, подавали і коментарі самого Андрія Садового, але по суті справи, без того, щоби приймати його сторону чи захищати. “Варта1” також проінформувала про акцію на підтримку чинного мера, що відбулася у Львові 27 листопада. За інформацією видання “заледве два десятки активістів” вийшли на підтримку Садового, є коротеньке відео з заходу. Але в цілому ці видання були нейтральними. 

Підтримка

Zaxid.net та “Гал-інфо” більше зосереджувалися на представленні позиції мера, а не на критиці. Зрештою, Zaxid.net став одним з майданчиків для висловлення позиції Андрія Садового. Його блог на сторінках видання, а також інтервю Zaxid.net. LIVE, яке він дав 21 листопада, одразу після вручення підозри, стали джерелами інформації для інших видань. 

Про позитивне ставлення до мера та більшу увагу до висвітлення його позиції виданням “Гал-інфо” свідчить той факт, що в значній частині матеріалів позиція Садового, його бачення ситуації та аргументи (відео з його сторінки на Фейсбуці, передрук блогу з Zaxid.net, коментарі міського голови про допомогу бізнесукритерії оцінки роботи керівника тощо). Крім того, є матеріали про підтримку мера різними середовищами (асоціацією міст Україникількома десятками громадських, культурних, спортивних організацій).

Zaxid.net також проінформував про таку підтримку, розповів про готовність однопартійців взяти на поруки (такі заяви пролунали від Оксани Сироїд, Олега Березюка, Павла Бакунця тощо). Радник Садового, один з розробників проєкту індустріального парку Сергій Кіраль наголосив на тому, що цим скандалом противники мера намагаються здобути політичний капітал. А заступник міського голови, Любомир Зубач у блозі на Zaxid.net припустив, що ще за попередньої влади Садового вирішили “поставити в стійло”, Львів є стратегічним містом і влада хоче на нього впливати. Опитали про справу Садового і депутатів львівської міськради. Представники “Громадянської позиції”, “Самопомочі”, “Народного контролю”, “Солідарності”, УКРОПу, “Галицької партії” переважно висловилися нейтрально або ж підтримали міського голову. За словами представника БПП Петра Адамика, це не та справа за яку Садового можна рухати. Натомість представників “Свободи”, які чи не найбільше критикують Садового, до опитування не запросили, хоча фракція є третьою за кількістю депутатів у ЛМР. На підтримку Садового висловилися і деякі експерти. Зокрема Сергій Фурса вважає дивним звинувачувати міського голову в тому, що він приваблював інвестиції. А Віталія Шабуніна з “Центру протидії корупції” насторожила відсутність комунікацій з боку НАБУ. 

Про Шабуніна видання згадало ще раз в контексті історії про мітинги проти Садового в Києві. За інформацією Zaxid.net, одним з протестувальників, які мітингували під ВАКС під час обрання запобіжного заходу меру Львова, був Ростислав Федорко (видання назвало його “хуліганом”). Раніше чоловік брав участь в різних акціях, зокрема облив Шабуніна зеленкою. Про акцію протесту та те, хто брав в ній участь йшлося і в репортажі Андрія Дрозди. Учасники акції з певними труднощами пояснюють свою мету, хто вони і чого протестують. За словами журналіста, це люди у балаклавах і капюшонах. Нагадав він і про те, що організатори акції замішані в певних скандалах у Львові. Натомість група підтримки мера складається з депутатів міської та обласної рад, екс нардепів ВР тощо. Окремо видання розповідає про факап своїх колег з НТА, що повідомили про організацію підтримки мера за 1000 гривень, але виявилося, що так збирали людей, що виступали проти Садового. 

Критика

Значна частина публікацій “Вголосу”“Львівського порталу” та ZIK носили негативний характер. “Львівський портал” опублікував матеріал “Продати не своє. За що Садовому вручили підозру?”, в якому розкритикував міську владу за те, що вона “примудрилася продати” землю, що не належить Львову, а її вартість було занижено втричі. В статті йдеться про те, що Садовий свідомо підписав неправдивий документ, справу названо “найгучнішою земельною багатомільйонною аферою за мерства Андрія Садового”. В тексті немає позиції мера, натомість є філософські висновки: “Час, який у нас є, це гроші, яких у нас немає”, — бідкався відомий аферист Остап Бендер. Якби ж то він знав, як воно — коли є і час, і гроші, і натхнення. Продати за заниженою вартістю те, що тобі навіть не належить, — для цього і справді потрібне “натхнення”. Цей матеріал цитується в кожному повідомленні “Львівського порталу” про перебіг справи, навіть в тих, що викладені в нейтральному тоні чи містять позицію самого Садового.

Натомість zik.ua доповнив інформацію про перебіг справи коментарями, що прозвучали в ефірі однойменного каналу. Голова ГО “Рабів до раю не пускають” Іван Спринський, що має довгу історію протистояння з Андрієм Садовим, заявив, що мер вже давно взяв місто в заручники, втім не має шансів на наступних виборах. Голова фракції “Народний контроль” Валерій Веремчук наголосив на тому, що заяви про тиск влади на Садового “трішки не відповідають дійсності”: мовляв, обіцянки виршили сміттєву проблему у Львові він давав ще 2006 року, коли Порошенка і близько не було. Критикували мера і представники ВО “Свобода”. Керівник міського осередку Любомир Мельничук висловив впевненість, що Садовий “піде домовлятися” з владою. А депутатка Оксана Савчук розкритикувала дії львівської влади — мовляв, треба діяти в межах своєї компетенції та не продавати те, що тобі не належить. Позиція міської ради чи самого Садового на сторінки ресурсу не потрапила. 

Лякали читачів і тим, що Львів втратить певний статус — “Через Садового та його чиновників Львів можуть виключити зі спадщини ЮНЕСКО”. Ця популярна у Львові страшилка раз-по-раз виникає на шпальтах критичних до влади видань, при чому жодних конкретних доказів такі матеріали не містять. Цього разу цитували сюжет програми “Гроші” на “1+1”, в якому громадські активісти розповіли про дерибани в місті й те, що Садовий має долю в скандальних проєктах (“Всі зазначають, що нашого мера кличуть “містер доля”. Зі всього, що відбувається в місті, у нього є доля”, — каже Олеся Дацко). В чому ж претензії ЮНЕСКО? “ЮНЕСКО про них, фактично не знає. Коли сюди приїде моніторингова місія, чесно, у мене існують великі сумніви, що Львів залишиться в ЮНЕСКО”, — зазначає активістка Олеся Дацко”, — це власне і всі аргументи. Є позиція Садового, який визнає, що у місті є певні порушення, але вони незначущі. Перебільшення й узагальнення, відсутність чіткої аргументації та доказів не заважають ставити гучні діагнози. В меншому обсязі ця тема була розкрита і на сайті “Вголос”. 

Крім того, zik.ua, посилаючись на “Вголос” повідомив, що 26 листопада на підтримку Садового до Києва рушили “автобуси з тітушками”, яким “башляють по 1000 гривень”. Жодної позиції іншої сторони чи бодай спроби розібратися в ситуації в новині немає. 

Найбільшим критиком Андрія Садового став портал Вголос, на сторінках якого було опубліковано 22,5% усіх новин з теми (33 з 147 матеріалів). Переважна більшість це критика та звинувачення мера в усіх смертних гріхах. Навіть висвітлюючи перебіг процесу, позицію Садового піддають критиці, мовляв, “годує львівян побрехеньками”. Суть справи викладена в матеріалах “Афера з усіма відомими” (Яна Федюра), “Афера Садового: мер відмовився платити заставу”, “Багатомільйонна афера Садового: як мер порушив закон”. За словами політолога Юрія Ситника, “коштом львів‘ян Садовий забезпечив іноземній компанії вельми непогану окупність її бізнес-проєкту. Нє, як можна за таке хлопа судити – тільки медаль давати. І премію. В додаток до премії інвестора…”

Прослідкували і зв'язок Андрія Садового навіть з Віктором Медведчуком. Останній, виявляється, почав піарити мера Львова перед засіданням суду, більше того — підтримав Садового у виборах мера Львова. Насправді, мова йдеться про далекий 2006 рік, коли СДПУ (о) лобіювала Садового на виборах, але кого цікавлять такі дрібниці? В одному з матеріалів, журналісти розмірковують, чия ж людина Садовий — Медведчука чи Зеленського?

Вишенька на торті — виявляється, курс долара у Львові обвалився, бо ж Садовий та його прихильники здавали гроші, щоби назбирати на заставу. “На вихідних у Львові різко впав курс польського злотого та швейцарського франка”, — повідомили у виданні 23 листопада“Як повідомляють джерела “Вголосу” на валютному ринку, причиною стала масова здача валюти в обмінники. За інформацією джерел, курс валют обвалили люди з оточення міського голови Андрія Садового, які почали активно обмінювати злоті та франки на гривні, щоби зібрати 50 млн грн на заставу політику”

Як спосіб показати, що в місті Садового не підтримують, видання вдається до запису vox populi. Виявляється, львів'яни не готові збирати йому гроші на заставу, бо ж “він не людина”, крім того “бандит”, проти якого відкрито 15 кримінальних справ. Не дуже сподобалася ідея збирати на заставу меру і коментаторам Фейсбуку, які висловлювалися і під відеозаписом опитування, і у міських спільнотах, зокрема Варті1. Заголовки публікацій — “Фарисей патентований. Львів'яни хочуть скинутись, щоб Садового посадили мінімум на 10 років”, “То йому один раз на каву сходити”. Львів'яни жорстко відреагували на мізерний розмір застави Садовому”, “Замість боротися із корупцією, очолив її: львів'яни розповіли, хто у Львові “бандит”. Складається враження, що це одностайна думка львів'ян, та це маніпуляція, оскільки висновки робляться з кількох десятків опитаних, вибіркових коментарів з соцмереж. До того ж в публікаціях наводяться лише негативні коментарі. На телеканалі НТА вдалися і до іншого експерименту — намагалися назбирати грошей на заставу Садового на вулицях міста. Відверте блазнювання і критика такої ініціативи — власне все, що треба було довести. 

Телеканал НТА вніс свою долю в критику Садового і програмою “Народне толк-шоу” на НТА. Гості, переважно представники ВО “Свобода” — Маркіян ЛопачакЯромир Самагальський — дружньо ганили мера. Критикував його і Ігор Зінкевич, який сам балотувався на цю посаду — мовляв, 90% справ Садового — піар. Про те, що мер може використати підозру для піару зауважив політолог, а правозахисник висловив переконання, що Садовий свідомо підписав брехливий документ. 

Крім того, видання стало полем битви для розбірок певних організацій з виданням Zaxid.net: “Видання “Zaxid.net”, яке належить дружині львівського міського голови Андрія Садового, назвало учасників російсько-української війни та активістів всеукраїнської організації “Об’єднання добровольців” “тітушками” та “небезпечними злочинцями” в одному зі своїх “розслідувань”.

Про це йдеться у заяві “Об’єднання добровольців”, опублікованій на сайті їхньої громадської організації. “У своєму матеріалі “Ідентифікація тітушок” журналісти сайту виставили світлини деяких наших бійців та пропонують читачам впізнати їх. Причому, всі фотографії зроблені 27 листопада під час акції протесту під Вищим антикорупційним судом, де вирішувався розмір застави для міського голови Львова Андрія Садового, якого підозрюють у корупції”, — зазначають воїни”

Так мера звинуватили, що видання, що належить його дружині, таким чином розправилося з тими, хто зважився не підтримати його, а виступити з критикою. “Злодій мститься за пікет. Садовий влаштував розправу учасникам війни” — така риторика повністю відображає ставлення “Вголосу” до міського голови і всього, що він робить. Він апріорі “злодій”, а будь-які дії, навіть не його — “розправа”.  

Марина Довженко, регіональна представниця ІМІ у Львові.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!