Піар на Зеленському та інші маніпуляції: одеський інфопростір увійшов у виборчий процес
Практично 7% повідомлень у новинних стрічках одеських ЗМІ стосуються політиків та політичних партій. Водночас більшість згадок про політиків чи партії стосувалися як позитивних, так і негативних сторін діяльності президента і мера міста.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, що були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти одеських онлайн-ЗМІ, який із 7 до 11 вересня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 882 повідомлення сайтів "Думська", "048", "Одеса.Онлайн", "УСІ", "Одесская жизнь".
Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин на політичні теми та окремий розрахунок чисельності згадок про політиків та політичні партії. У межах моніторингу не виокремлювалися новини з ознаками джинси.
Під час дослідження встановлено 62 новини за участю різних політичних акторів, в них були зосереджені 150 згадок про різних політиків (деякі кілька разів) та 40 повідомлень про політичні партії.
Зеленський та еліта
Найбільше місцеві ЗМІ згадували чинного президента країни Володимира Зеленського – 28 разів (або 18,6% загальної кількості згадок про політиків). Слід зазначити, що період моніторингу якраз припав на його візит до регіону. Переважно повідомлення про це були нейтральні, але зустрічалися як позитивні, так і відверто негативні повідомлення з маніпуляціями. Маніпуляції були, зокрема, в новинах сайтів "Думська" "Зеленський в Одесі: без пробок, на буксирі, з вітерцем під сонцем і з "аканням" та "048" "Одесити неприязно зустріли президента Зеленського". Так, поняття "акання" взагалі можна зарахувати до мови ворожнечі та стигматизації, а в новині видання 048 фіксується узагальнення та відмінність назви новини від її змісту. На цьому ж сайті опубліковано відверту маніпуляцію "Володимир Зеленський про рейтинг "Еліта України": "Еліта – це лікарі, військові й вчені", хоча в самій новині цитата Зеленського жодним чином не має стосунку до проєкту "Еліта України", бо в нього поцікавилися загальною думкою, кого він вважає елітою в країні.
Також особливе зацікавлення з боку онлйн-ЗМІ викликало представлення президентом майбутніх кандидатів на виборні посади в Одеській області. Практично всі медіа, які потрапили під моніторинг, оприлюднили потенційні списки партії "Слуга народу", які презентував Володимир Зеленський.
Кандидати в мери та їхній піар
Після президента найцитованішим політиком став чинний голова міста Геннадій Труханов. Загалом таких зафіксовано 13 повідомлень (або 8% загальної кількості повідомлень політиків). Деякі з новин підпадають під опис політичної джинси. Так, повідомлення "У компанії "Трансшип" заявили, що мер Одеси зробив усе можливе в операції з Delfi (політика)" має ознаки неправильно маркованої замовної політичної реклами. З огляду на те що під час моніторингу зафіксовано ще одне повідомлення в цьому ж контексті "Труханів про Делфі: "У нас вийшло" (політика)", можна зробити висновки, що команда чинного мера напередодні виборів перейнялася формуванням іміджу рятівника Одеси від танкера, який практично цілий рік після аварії пролежав біля узбережжя. Хоча міністр інфраструктури це й публічно заперечив. До речі, команда міського голови не вступила в публічну дискусію з урядовцем на цю тему.
По 3% згадок стосувалися кандидатів на мерську посаду Петра Обухова ("Європейська солідарність") та Олега Філімонова ("Слуга народу"). Інші місцеві політики, серед яких депутати міської та обласної рад, мали від однієї до трьох згадок узагалі, що фактично жодним чином не вплинуло на інформаційний простір регіону. Вищезазначені показники корелюються з дослідженням Громадянської мережі "Опора" в Одесі, які також відзначили Труханова, Плачкову та Обухова як найактивніших місцевих політиків регіону.
Слуги народу та інші
Серед політичних партій найбільше згадок було у ПП "Слуга народу". Фактично 27,5%, тобто кожне третє-четверте повідомлення, стосувалися партії влади. Місцеві медіа активно обговорювали створення "Зе!Хабу", причому ці новини знову ж таки мали порушення правил маркування. "В Одесі відкрили "Зе! ХАБ": там будуть генерувати стратегічні ідеї (політика)" ("Думська"), "Покоління "локдаун" і поляризація учнів: в "Зе! Хабі" говорили про освіту в умовах пандемії (фото)" (УСІ), "Будемо говорити з усією Одесою: на Рішельєвській відкрився креативний "Зе! Хаб" (фото)" (УСІ) мають ознаки замовності. До речі, на цих заходах фактично вперше публічно саме в політичній площині виступив кандидат на посаду мера Олег Філімонов. 17,5% згадок стосувалися ПП "Європейська солідарність", 12,5% – ОПЗЖ та 10% – "Довіряй ділам" чинного мера Одеси. До речі, низькі показники промерської партії в Одесі можна пояснити тим, що під час згадування діяльності Геннадія Труханова місцеві журналісти вже не приписують йому загальновідомої партійності, на відміну від повідомлень про інших політиків та кандидатів на мерську посаду. Слід зазначити, що в більшості новин згадки про партії були без політиків, тобто на регіональному рівні піар у значній кількості повідомлень стосується лише політичних партій. Можливо, це пов’язане з тим, що протягом усього вересня відбувається висунення кандидатів та процес формування списків висуванців.
10% повідомлень стосувалися партії "За майбутнє". Слід зазначити, що партія має стосунок до ексгубернатора області Ігоря Палиці, який за свою каденцію завів в області необхідні контакти та сформував досить серйозну групу підтримки в місцевих радах, яка представляє політичну силу на цих виборах.
Проте всупереч активізації політичного життя Одеської області перед виборами головними ньюзмейкерами так і залишилися представники чинної центральної та місцевої влади. Опозиція та інші рухи поки що не змогли вибудувати ефективну інформаційну політику та продовжують залишатися в медійному затінку.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!