ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Піар на війні: яку джинсу публікували рівненські ЗМІ

06.04.2023, 10:19
Анна Калаур
Мер Рівного Олександр Третяк і секретар міської ради Віктор Шакирзян найчастіше фігурують у політичній джинсі. Фото: "Рівне 1", "Рівне медіа"

З початку повномасштабного вторгнення рівненські медіа почали значно менше висвітлювати політичні події регіону і країни. Політичні новини становлять усього 2,5%. Тепер якщо ЗМІ й пишуть про політику, то ці публікації так чи інакше пов’язані з війною. І, як показав моніторинг, війна і проблеми, які вона спричинила, стали ще однією темою політичної джинси. Джинси стало менше, але вона все ще є і замовниками такої джинси є ті самі місцеві політики, які й до війни фігурували в матеріалах, спрямованих на їхній піар.

Результати моніторингу

У березні Інститут масової інформації досліджував політичні новини під час війни й політичну джинсу. До вибірки ввійшли стрічки п’яти найпопулярніших новинних сайтів: "Радіо Трек", "Рівне вечірнє", "Рівне медіа", "Рівне 1", ITV за 6–10 березня.

Усього проаналізовано 954 новини. З них тільки 24 – на політичну тематику. Серед них 10 новин (1% загальної кількості новин) мають ознаки прихованої політичної реклами (джинси). Ще одна новина має ознаки контрагітації – тобто публікації, яка спрямована на упереджену критику опонента.

Суб’єктами політичних новин виступали представники місцевих органів влади (54%), партійні осередки (17%) і представники міжнародної політики (13%). Рідше з’являлися політичні новини з представниками всеукраїнського рівня (4%). Ще 13% новин містили згадки чи коментарі місцевих політиків, які в них не представляли орган влади.

36% політичної джинси (чотири матеріали) стосувалися теми війни й бойових дій; 27% (три матеріали) становить джинса на тему волонтерства; 18% джинси – на тему медицини, однак і ці новини стосуються наслідків війни; решта, 9% (один матеріал), – джинса на економічну тематику.

Ймовірними замовниками політичної джинси у всіх випадках були або органи місцевої влади, або ж їхні представники.

Неналежно маркованої політичної реклами виявлено не було.

Закупівля дронів з бюджету як привід для піару

Найгучнішою політичною подією тижня була сесія Рівненської міської ради. Засідання супроводжувалося суперечками й чварами. Депутати вирішували, як саме розділити 317 мільйонів гривень. В одному проєкті рішення, як повідомляє "Рівне 1", були закладені різні програми, про більшість із яких невідомо. У тому ж проєкті заклали 22 мільйони гривень на закупівлю бойових дронів для військових.

Частина депутатів, зокрема фракції "Слуга народу" і "Батьківщина", бойкотували рішення. "Слуги" навіть не прийшли на засідання, адже вважають, що розглядалися питання, які заздалегідь не пройшли всі депутатські комісії, а під виглядом допомоги військовим відбувається дерибан коштів і землі. Мовляв, на що піде решта грошей (крім тих, які хочуть виділити на закупівлю дронів) – незрозуміло. Провідні фракції – "Рівне разом" і "Європейська солідарність" (більшість депутатів), навпаки, були за ухвалення рішення в цілому. Зрештою  було зібрано досить голосів за.

Про одну і ту саму подію ЗМІ писали по-різному. Так, "Радіо Трек" опублікував коротку новину, в якій повідомляється про те, чому "слуги" бойкотували сесію.

На "Рівне 1" вийшов емоційний сюжет, у якому було багато оціночних суджень, на кшталт "Є в Олександра Третяка (мера Рівного. – Ред.) суперздатність, маніпулювати, говорячи про маніпуляцію"; "А тепер про те, як варто маніпулювати на темі військових при розподілі бюджету. Приводите волонтера до сесійної зали". У новині представлено цитати різних сторін, однак ЗМІ постійно стає на бік депутатів, які були проти й наполягали на відокремленні питання про закупівлю дронів від решти. Це виявляється в цитатах автора, а також у доборі коментарів. Так, коментарі прихильників рішення є радше емоційними вставками, на тлі яких коментарі їхніх опонентів видаються аргументованими й логічними. Крім того, як висновок, який автор називає "вишенька на торті", подається коментар депутатки від "Батьківщини" Галини Кульчинської. Вона цитує допис іншого депутата з робочого чату, який вважає, що депутати вирішують свої бізнес-інтереси й можуть "кинути пару гривень на армію та вважати, що вони відкупилися". Таке емоційне і неповне подання матеріалу видається контрагітацією та відстоюванням інтересів лише окремих партій. Натомість глядачу не демонструють хоча б спроб розібратися, на що виділяється більшість коштів і не досить подається аргументація тих, хто голосував за.

Сайти "Рівне медіа", ITV та "Рівне вечірнє" натомість не заглиблювались у спірність питання, а повідомили про сесію, опублікувавши лише джинсу секретаря Рівненської міської ради Віктора Шакирзяна (очільник "Рівне разом") із заголовком "Рівне придбає для ЗСУ ударні дрони". У майже ідентичних публікаціях подається розлогий коментар Віктора Шакирзяна про те, як міська рада відгукнулася на запит військових. "Ми отримали лист від Генерального штабу з проханням посприяти в комплектуванні роти ударних дронів для ЗСУ. Ми не могли не відгукнутися на це прохання і підготували відповідні зміни до бюджету. Не розумію, як у такій справі можуть бути якісь сумніви чи дискусії", – коментує Шакирзян. Новина також супроводжується його фото. Очевидно, що таке подання матеріалу сприяє формуванню позитивного іміджу Віктора Шакирзяна.

36% політичної джинси, а саме чотири публікації, – на тему війни. Чимало рівненських медіа опублікували новину про те, що за міські кошти будуть придбані дрони для ЗСУ. В однакових новинах на сайтах "Рівне вечірнє", ITV і "Рівне медіа" є ознаки прихованого піару секретаря міськради Рівного Віктора Шакирзяна.

Джинса про волонтерство

Сайти "Рівне медіа" та ITV опублікували майже ідентичні публікації про те, як  Рівненська обласна та міська лікарні отримали гуманітарні вантажі від громадської організації "Рівне разом", очільником якої (а раніше й очільником однойменної партії. – Ред.) є секретар міської ради Віктор Шакирзян. Щоправда, у цій новині посадовець представлений уже волонтером. Новина радше нагадує публікацію партійного сайту, адже в ній всіляко вихваляється організація. "Вже не вперше команда "Рівне Разом" відзначається своєю активною роботою в підтримці медичних установ у нашому місті. Організація вже зібрала та доставила понад сорок гуманітарних вантажів до медичних установ не лише в Рівному, а й за його межами. Окрім цього, допомога доставляється й у деокуповані території України", – йдеться в матеріалі. Також публікація містить коментар Віктора Шакирзяна та його фото з неназваними людьми – представниками медзакладів на тлі автівки з доставленою допомогою.

Крім того, на сайті "ITV" опублікували ще один матеріал на тему волонтерства з елементами піару представниці партії "Рівне разом"  Катерини Марчук.

Піар мера на реабілітаційному центрі для військових

Чимало ЗМІ писали про важливу для Рівного новину – презентацію реабілітаційного центру для військовослужбовців. У новинах публікували коментарі різних посадовців, однак тільки на сайті "Рівне 1" ці новини мають ознаки прихованого піару.

Уже в ліді першого матеріалу "Рівне 1" зазначається: "Реабілітаційний центр для військовослужбовців. Саме такий амбітний проєкт ініціював у Рівному міський голова Олександр Третяк". У сюжеті, який супроводжує публікацію, головним коментатором теж є міський голова, який найчастіше з’являється в кадрі й загалом на персоні якого робиться чи не більше акцентів, ніж на самій події.

У другій новині акценти такі ж: "Міський голова ініціював створення реабілітаційного центру для військових у Рівному", – йдеться в ліді. Також подається коментар Олександра Третяка: "Моя мета зараз – створити такі умови для ветеранів та військовослужбовців, щоб вони комфортно почувалися в місті після повернення з фронту. Саме тому ініціював створити повноцінний реабілітаційний центр на базі нашої другої міської лікарні". Лише після нагадувань про те, хто ініціював створення центру, в матеріалі розповідають про походження коштів на його створення та деталі його облаштування.

Також на сайті "Рівне 1" опублікували новину про створення в місті простору для підтримки підприємців регіону. Ця новина є копіпастом пресрелізу Рівненської ОВА. Журналісти залишили в ній цитату очільника адміністрації Віталія Коваля, в якій він фактично рекламує свою роботу: "Нагадаю, Рівненська ОВА постійно проводить зустрічі з бізнесом. Нам важливо продовжувати з підприємцями області партнерські відносини, підтримувати їх і допомагати", – говорить Коваль. Така публікація на сайті ЗМІ, зі збереженням хвалебної цитати авторства пресслужби,  має ознаки прихованого піару голови ОДА.

Ганна Калаур

Представниця Інституту масової інформації у Рівненській області

Liked the article?
Help us be even more cool!