ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Передвиборчий урожай в полтавських медіа, або Кому з політиків перепадає на «горішки»

23.10.2020, 12:33
Надія Труш

До місцевих виборів залишився тиждень і кандидати настільки увійшли в азарт передвиборчих перегонів, що дехто вдається до відвертих маніпуляцій і навіть фейків. Так, лідером серед героїв джинсових матеріалів в Полтаві стала місцева партія «Рідне місто». При цьому, її опоненти не цураються фейкових та маніпулятивних замовних публікацій, в яких намагаються «по-чорному» дискредитувати одного із своїх основних конкурентів на посаду міського голови Полтави. Тож, всього за три дні в онлайн-медіа регіона зафіксовано 48, або 6,4% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості новин в регіоні, а також 27 текстів із неналежно маркованою агітацію, що склало 3,6% від загальної кількості новин.

Такими є результати дослідження Інституту масової інформації, проведеного 5-7 жовтня на десяти сайтах Полтавщина, Poltavske TVОКІА Новини ПолтавщиниСайт новин Полтави 0532.uaЗмістПолтава365Полтава.ДепоКременчуцька газетателеканал «Центральний»ІРТ-Полтава. Загалом було проаналізовано 752 новини.

Протягом моніторингового періоду аналізували матеріали із ознаками політичної замовності, неналежно марковану рекламу та фейки/маніпуляції у них, а також основних замовників позитивної джинси.

Ода рідному місту від «Рідного міста»

5,6% публікацій від загальної кількості новин - політична джинса. Найчастіше такі матеріали публікувала “Полтавщина” – 19 новин (32% від загальної кількості новин на цьому медіа) та Сайт новин Полтави 0532.ua – 10 новин (17% від загальної кількості новин на сайті). На цих сайтах найчастіше піарили партію “Рідне місто” і її представників. А от публікації про пропрезидентську партію “Слуга народу” найчастіше з’являлися на сайті комунального інформаційного агентства “Новини Полтавщини”. Не опублікували жодного замовного матеріалу видання “Зміст”, “Полтава365”, “Кременчуцька газета”, телеканал “Центральний!.

При цьому, 3,6% від кількості усіх новин на десяти проаналізованих сайтах були матеріалами без належного маркування. Зокрема, піарний матеріал про партію «Опозиційна платформа — За життя» (ОПЗЖ) на сайті Poltavske TV, без належного маркування, з позначкою “Р”. (згідно із ч. 1 ст. 9 ЗУ “Про рекламу” піарні матеріали мають розміщуватися під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами"). Інший сайт – сайт новин Полтави 0532.ua публікував новини під рубрикою «Партнерський матеріал», наприклад, як тут: Олександр Удовіченко : «Потрібні не одноразові обіцянки, а системне вирішення проблем». Цей матеріал, а також інші піарні публікації на цьому сайті позначені як “Партнерський матеріал”.

Так само неналежно маркована публікація про те, як «Рідне місто» розмірковувало про буття трави, завуальовано рекламуючи свою діяльність – купівлю тракторів. «Чим відрізняється трава влітку від трави восени? Крім переходу від зеленої до жовтої барви – нічим. Вона залишається таким же бур’яном, який в останнє десятиліття спотворював зовнішній вигляд Полтави, і ніхто не звертав на це уваги», - розмірковує автор публікації Денис Компанієць. Але не лише ліричними текстами про траву «годують» полтавських виборців представники «Рідного міста». Далі у тексті наголошують, що «наша команда придбала два нових німецьких трактори».

Практично в усіх піарних публікацій від “Рідного міста” акцентують на тому, що партія працює «над конкретними проблемами та успішно їх вирішують», або «наша команда відрізняється від інших професійністю і місцевістю»..

 

Фейки і маніпуляція від екс-народного депутата

Чотири публікації або 5% публікацій від загальної кількості джинси, контрагітації, неналежно маркованої реклами містять фейкову або маніпулятивну інформацію. Одна з них, на сайті Сайт Полтави 0532.ua, мала маніпулятивний характер стосовно опонентів партії «Рідного міста» – Андрія Матковського, Олександра Мамая, Сергія Іващенка. Оцінюючи узагальнено діяльність своїх опонентів, лідер “Рідного міста” Олександр Удовіченко, не вихваляючи себе прямо, нівелює їх, натякаючи про нездатність очолювати Полтаву: “Це завгосп, а не артист розважального жанру. Не дай Бог, у вашому будинку прорве трубу, ви по коліна у воді кричатимете про допомогу, а мер співатиме вам у трубку пісні і після цього запропонує морозива чи солодкої вати. Ні, справа дуже серйозна, і легковажити тут не можна”.

А от решту публікацій присвячено самому «Рідному місту» та його лідеру Олександру Удовіченку. На “Полтавщині” пресслужба Сергія Капліна (Партія простих людей) пише про те, “хто насправді стоїть за партією “Рідне місто”, переконуючи полтавців, що “ні для кого не секрет, що «Рідне Місто» — це фактично філіал «Партії Регіонів» — мафії, яка довгі роки обкрадала і продовжує обкрадати полтавців”“під вивіскою партії «Рідне Місто» злигалися одразу 3 мафії”, при цьому у тексті прямо вказано, що на цьому наголошує Сергій Каплін.

Однак доказів усіх згаданих звинувачень немає. Ще один яскравий приклад контрагітації з боку Партії простих людей, знову ж таки на “Полтавщині” – текст про те, що нібито “мафія Удовіченка роздає квартири за “кришування” своїх схем”. У цитатах лідер партіїї Сергій Каплін не шкодує слів для очорнення своїх опонетнів: “Доки мафія Удовіченків, Шамот та Чепурків керуватиме містом, Полтава залишатиметься в болоті. Вони — гірші за пандемію, це справжня чума”.

А у іншій статті йдеться про те, що “мафія Удовіченка завісила все місто білбордами”, і що “полтавці вже кілька тижнів починають свій ранок з заторів. Лідер «Партії Простих Людей» Сергій Каплін наголошує, що є тільки одна причина, чому так відбувається — Удовіченко та його мафія. Вони перекрили вулицю Симона Петлюри в районі 1-ої міської лікарні начебто для проведення ремонтних робіт”. Однак на тому місці дійсно відбувається запланований ремонт.

 

Варто зауважити, що на жодному із промоніторених сайтів не було публікацій з російською пропагандою, коментарів псевдоекспертів, маніпулятивних соціологічних досліджень.

Отже, у полтавських медіа за тиждень до виборів зберігається тенденція «засівання» перед виборцями. Партії навперебій розповідають про хороші справи, які вони зробили та роздають обіцянки. 14% таких публікацій від загальної кількості джинси/неналежно маркованої агітації із згадками про партії – джинса від партії «Слуга народу», по 5% – від «Європейської Солідарності» та “Батьківщини”. Найбільше замовних матеріал було від місцевих партій «Довіра» та «Рідне місто» – 67%.

Цікава особливість полтавських місцевих виборів, що проти партії, яка має у Полтавській міській раді одну із керуючих позицій, зокрема, у сфері ЖКГ та медицини, велася відкрита контрагітація з боку Партії простих людей та її лідера партії Сергія Капліна. При цьому піарних матеріалі про саму партію Простих людей та діяльність лідера цієї політичної сили на жодному із проаналізованих сайтів за час моніторингу не було, ані позитивних, ані негативних.

Також не було джинси і неналежно маркованої агітації про Радикальну партію Олега Ляшка, не дивлячись на те, що партія висуває своїх кандидатів на місцеві вибори.

Надія Труш, представниця ІМІ в Полтавській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!