ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

«Передвиборче меню» харків’ян. Моніторинг ІМІ

19.03.2019, 18:00
Олена Лептуга

Передвиборчий період – час, коли журналістам не бракує матеріалів. Та чи завжди інформація про політику й політиків є корисною або ж це суцільний фастфуд? ІМІ з’ясовував це під час аналізу десяти харківських регіональних онлайн-ЗМІ. Ми переглянули «меню» «Города Х», Status QuoKharkiv.TodayСайта города ХарьковаАТН, «Накипело», «Объектива», «Городского дозора»Newsroom.kh.uaKharkov.comments.ua. Джинсу ми не «куштували».

«Роздільне харчування»

Тільки у двох із десяти проаналізованих сайтів з’явилися окремі розділи, присвячені виборам. Так, на АТН майже щоденно (з періодом день-два) наповнюється розділ «Выборы-2019». Він винесений у футер сайту і містить інформацію про дії кандидатів (зокрема, політичну рекламу) та сам перебіг кампанії. Редакція «Накипело» створила спецтему «Выбори-выбори», яка містить досьє кандидатів у Президенти та матеріали здебільшого роз’яснювально-пояснювального характеру.

Сайт 057.ua теж виокремлює новини політичної тематики, збираючи їх у розділ «Новини компаній». У рубрику потрапляють як рекламні матеріали, так і незаангажовані. Однак читача такий розподіл може спантеличити, адже впереміш ідуть політичні й комерційні матеріали.

«Фастфуд»

Загальнонаціональні ресурси чи відомості із сайту Центральної виборчої комісії — ось основні джерела стрічки виборчих новин. Вони є невеликими за обсягом, їхні заголовки є максимально інформативними, орієнтовані на швидке прочитання. Як, приміром, тут: «ЦИК снова увеличила сумму расходов на президентские выборы-2019» (АТН), «Назначены председатели окружкомов – Харьков и регион лидеры в Украине по численности» («Городской дозор»), «Российские спецслужбы готовят фальшивые экзит-полы на выборах президента» (Kharkiv.Today), «В Украине осталось 39 кандидатов в Президенты» («Накипело), «Луценко: Нет ни одного уголовного производства против кандидатов в президенты» («Объектив»), «ЦИК утвердила форму и текст избирательного бюллетеня» (Kharkov.comments.ua) тощо.

Така ж ситуація з повідомленнями на кшталт «Харьковские полицейские получили еще одно заявление о подкупе избирателя. Вчера неизвестная женщина позвонила 60-летней заявительнице и предложила за денежное вознаграждение в размере 500 гривен проголосовать на выборах в пользу определенного кандидата на пост Президента Украины» («Городской дозор», «Новый подкуп избирателя, сумма не меняется») чи «В Харькове нарушают правила предвыборной агитации» (Status Quo). Повідомлення про порушення виборчого процесу журналісти будували на основі інформації правоохоронців чи релізів громадських організацій, зокрема ОПОРИ, Комітету виборців України.

До цієї категорії контенту належать і рейтинги незалежних соціологічних інститутів (не плутати із замовними топами).

Інформацію про те, хто лідирує в передвиборчих перегонах, пропонують 057.ua, «Объектив», АТН.

«Комплексний обід»

Аналітика про вибори потребує багато часу. Не всі регіональні медіа мають такий ресурс або рівень підготовки. Тож часто обмежуються оглядовими статтями типу «Как Харьковская область готовится к выборам» («Накипело»). Значно цікавіше виглядають проаналізовані передвиборчі програми кандидатів: «Выборы-2019. Как кандидаты Донбасс возвращали» («Город Х»), «Кандидаты в президенты и коррупция» («Город Х»), «Лес отрубленных рук: кандидаты в Президенты против коррупции» («Накипело»), особливо підкріплені редакційною інфографікою

(Накипело)

Обираючи серед такої кількості претендентів на пост глави держави, важливо вміти вирізняти маніпуляції в їхніх програмах. Адже дуже часто кандидати обіцяють щось, до чого Президент або не має стосунку, або його вплив у цій сфері обмежений. На основні конституційні повноваження глави держави звернула увагу редакція 057.ua: «Полномочия и возможности Президента: какие обещания кандидатов уместны».

«Здорове харчування»

Відповіді, поради, застереження, прогнози, лікбези — те, що справді корисне для читача-громадянина (і якщо глобально, то й для країни). Особливо такі матеріали ціннісні для вразливих прошарків населення.

Kharkiv.Today пропонує матеріал про те, як люди з інвалідністю зможуть реалізувати своє право голосу. У матеріалі є чітка інструкція, як замовити безкоштовний транспорт, вказані номери телефонів, зазначається статистика звернень: на 6 березня зареєструвалися 847 осіб з інвалідністю.

«Как проголосовать переселенцам» — мультимедійний матеріал від «Накипело». Крім лікбезу, журналісти пропонують особисту історію дівчини-переселенки, якої немає у списках виборців, та її шлях до включення, а також кепшен-відео про те, що до 25 березня необхідно перевірити й себе: чи зможете ви обирати Президента України цього року.

«Город Х» пропонує поради, як не стати учасником фальсифікацій на виборах. Така інформація корисна для кожного свідомого виборця. Єдиний нюанс, що цей матеріал міститься в розділі «Блог», що вказує на суб’єктивність.

Отже, «найопертивніше меню» для виборця у редакцій АТН та 057.ua. Читачі видань у курсі перебігу передвиборчої кампанії. Водночас названі медіа й найбільше джинсують (про це свідчило, до речі, й попереднє дослідження ІМІ). Менш оперативні, але корисніші з погляду подання інформації про вибори «Город Х», Kharkiv.Today та «Накипело».

Status Quo, «Объектив», Newsroom.kh.ua та Kharkov.comments.ua подають незаангажовану інформацію про вибори час від часу, без аналізування та у вигляді новинних статей.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!