ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Перебільшена реальність: як маніпулюють ЗМІ Кіровоградщини у заголовках

Новинні сайти, успішність роботи яких частенько пов’язують із кількістю щоденних переглядів, інколи вдаються до не зовсім чесних, по відношенню до власного читача, технологій. Мова йде про маніпулятивні заголовки, що містять умисні перебільшення, акценти, яких немає в тексті, а інколи й сенсаційні заяви, які у подальшому жодним чином не підтверджуються. Подібні дії, попри ріст інтересу до окремо взятої новини, мають і зворотній ефект – втрату авторитету та довіри до видання. У використання таких прийомів були помічені й топові кропивницькі видання зі стабільною читацькою аудиторією.

До моніторингу, що розпочався 9-го липня, потрапили по 100 новин п’яти місцевих видань: «Гречка», «Перша електронна газета», «Без купюр», «Точка доступу» та «CBN. Центральноукраїнське бюро новин». До уваги брались лише новинні матеріали. Аналітика, спортивні репортажі, анонси, політична та комерційна джинса до аналізу не потрапляли.

Варто відзначити, два з п’яти сайтів, а саме «Гречка» та «Перша електронна газета», у період дослідження були максимально коректні із заголовками власних новин. Обидва видання не подали за цей період жодного матеріалу назву якого можна було б охарактеризувати як маніпулятивну. При цьому «Гречка», що є одним з родоначальників новинної онлайн-журналістики Кропивницького, продовжує тримати марку публікуючи щодень по два десятка текстів, у більшості своїй саме новинного формату.

«Перша електронна газета», у якій наразі відбуваються кадрові ротації, більше зосереджена на написанні аналітичних статей, репортажів та оглядів, тож чекати сотню новин для аналізу довелось два тижні. Результат однак не розчарував – серйозне ставлення до заголовків та відсутність зафіксованих маніпуляцій.

Відносний новачок медіаринку Кіровоградщини, видання «Без купюр», все ж, допустило декілька перебільшень. Загалом зі ста проаналізованих новин маніпулятивність заголовків було зафіксовано у трьох випадках. Показник незначний, однак вартий уваги редакції. Зокрема мова йде про новину «Битва за «Ятрань» у Кропивницькому (ВІДЕО)». Досить непроста для міста тема пов’язана з побудовою на клумбі тимчасової споруди - магазину ТДВ «М’ясокомбінат «Ятрань», кінцевим бенефіціарним власником якого є міський голова Кропивницького Андрій Райкович. «Битвою» журналісти вирішили охрестити штовханину між атовцями, що пробували демонтувати недобудовану споруду, та невідомими молодиками спортивної зовнішності, які її захищали. Участь в інциденті взяли й правоохоронці, які на той момент прибули за викликом представників компанії «Ятрань». Не використавши у заголовку лапок, які могли показати деяке перебільшення використаного слова «битва» журналісти, свідомо чи ні, однак завищили градус протистояння яке, незважаючи на резонансність питання, не було аж надто масовим.

Чотири маніпулятивні заголовки та заголовки-перебільшення мають у своєму пасиві журналісти Центральноукраїнського бюро новин «CBN». Досить непоганий показник, та все ж, враховуючи заявлений рівень видання, відповідність новин заголовкам варто перевіряти ретельніше. Чудовий приклад – новина «Лікарі рядять кропивничанам менше виходити з дому». Звісно, даний висновок є вирваним з контексту, адже, як далі стає зрозуміло, мова йде про періоди найбільшої сонячної активності, коли показник на термометрі сягає 30 градусів за Цельсієм і вище. Однак, обравши фразу, яка одразу натякає на значні проблеми у Кропивницькому, через яку спеціалісти не радять городянам покидати квартири, журналісти, по суті, вводять своїх читачів в оману. Такий заголовок, звісно, привертає увагу, інтригує, але є маніпулятивним.

Однак найгірші справи серед видань, що були обрані для моніторингу, - у «Точки доступу». Одне з небагатьох інтернет-порталів Кропивницького, яке активно перепощує новини всеукраїнського, а то і світового рівня, при цьому не цурається допускати у заголовках двозначності, або ж відверто накручувати інтригу гучними назвами. Трапляються випадки й досить комічні. «Чоловік зі Світловодська може зітхнути з полегшенням» - новина, натрапивши на яку в стрічці новин, більшість відвідувачів обов’язкового загляне почитати подробиці. Не так часто видається можливість дізнатись про невідомого чоловіка з іншого міста, якому ще й вдалось втриматись від проблем. По факту ж новина є рерайтом з тексту Кіpовогpадського обласного лабоpатоpного центpу щодо непідтвердження підозри на ботулізм.

«Кинути напризволяще: як жителі Кіровоградщини ігнорують власних дітей» - а тут вже населення області перетворилось на монстрів, яким начхати на власних нащадків. І хоча суть новини доповідь кеpівника обласної юстиції Вадима Гуцула щодо стану сплати аліментів на Кіровоградщині, привернути увагу до цієї важливої, однак відверто не надто інтригуючої теми, журналісти, мабуть, вирішили надмірно емоційним заголовком, що крикливо звинувачує мало не всю область у тотальній зраді.

Загалом показники кропивницьких видань не можна назвати жахливими, однак, звісно, наявність в новина навіть таких, відносно незначних, порушень має бути сигналом для редакторів більш ретельно слідкувати за наповненням новинної стрічки. Читачам же, особливо з наближенням виборів, доведеться докласти певних зусиль, аби не потрапляти на вудку маніпулятивним заголовкам та читати лише ту інформацію, яка їх дійсно цікавить.

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов'язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки    

Liked the article?
Help us be even more cool!