ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Пандемія та політика: які топові теми просувають онлайн-ЗМІ Донецької області

Найчастіше сайти Донеччини пишуть про пандемію коронавірусу та карантин, соціальну тематику і політику. Актуальною темою в стрічках знову стала тема війни, окупації та ООС. Не гребують медіа і джинсою: в новинних стрічках було майже 5% матеріалів з ознаками замовності.

Такі результати моніторингу Інституту масової інформації 2–6 листопада 2020 року, під час якого проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ: karachun.com.ua, novosti.dn.ua, mrpl.city, avdeevka.city, 0629.com.ua. Загалом промоніторено 558 новин. Мета дослідження – визначити ключові теми новин регіональних онлайн-медіа та частку матеріалів з ознаками замовності.

Отже, тема №1 у регіональних онлайн-медіа – COVID-19: 28% новин присвячено ситуації з коронавірусом у регіоні. Тема №2 – соціальна тематика: на неї припало 18% публікацій загальної кількості новин. Темою №3 стала політика (14%), буквально на пів відсотка випередивши кримінал, ДТП та надзвичайні події, яких у стрічках новин було не менш ніж 13,6% загальної кількості публікацій на сайтах.  

Зазвичай новини про пандемію – це загальна інформація щодо ситуації з карантином та лікуванням хворих в області, статистика смертності, кількість тих, хто одужав, а також оновлення правил карантинних зон. Найбільшу кількість “пандемічних” новин опублікували на сайті “Карачун” – 45% кількості новин на сайті за період моніторингу. Найменше писали про вірус сайти AVDEEVKA.city з 28% та 0629.com.ua – 25% публікацій загальної кількості новин.

На соціальну тематику найбільше писали також AVDEEVKA.city та MRPL.city – 30 та 25 новин, або  37% та 15% загальної кількості новин на кожному із сайтів відповідно. До цієї тематичної групи потрапляли матеріали-анонси про реформування системи газопостачання, ремонти доріг та тротуарів, реконструкції будинків та ліфтового господарства. Частина матеріалів, іноді занадто популістичних, була присвячена підвищенню пенсій. Наприклад, на сайті AVDEEVKA новина “В Кабмине решили поддержать стариков” виглядає як набір заяв прем'єр-міністра Шмигаля. До того ж їх проілюстровано знімком з однієї зі stock-платформ із зображенням заможних громадян ЄС чи то США.

Про політику найчастіше писали в контексті виборів до місцевих рад. Писали або виважено (як про блокування роботи ТВК партією ОПЗЖ на сайті 0629), або емоційно (як про політичні інтриги на сайті MRPL.city), або суто інформаційно (як про візит дипломатів на Карачуні).

Лише сайт “Новости Донбасса” не розміщував суто кримінальної “чорнухи”. До речі, редакція не публікує новин про ДТП, у цій темі журналісти зачіпають виключно серйозні випадки, наприклад підроблення протоколів на виборах та кримінальне провадження через це, суди над бойовиками “ДНР” або їхні затриманняпобиття журналіста, насильство з боку поліції над підозрюваними або такі епічні випадки, як встановлення на подвір'ї розтяжки з гранатою РГД-5 через ревнощі між колишньою полоненою “ДНР” та її сусідкою. Усі інші промоніторені ресурси не гребують ставити в стрічку новин так звані надзвичайні новини, автомобільні аварії, пожежі тощо та прилаштовують у стрічку все, що трапляється надзвичайного в містах.  

Новини про війну  та Операцію Об'єднаних сил знову повертаються до стрічок донецьких онлайн-ЗМІ. Найбільше писали про війну на сайті “Новости Донбасса”: таких новин у них 37, або 25% усіх публікацій. Загалом, сайт “Новости Донбасса” робить це методично. Адже із самого початку вторгнення терористичних військ РФ журналісти дають оперативну інформацію на тему життя на окупованих територіях, пишучи про проблеми перетину КПВВ, реакції ватажків бойовиків на плани врегулювання конфлікту, фронтові зведення тощо. Після фактичного припинення перемир'я в інших ЗМІ Донеччини також почали з'являтися фронтові зведення: їх стабільно публікують сайти прифронтових Авдіївки.city, Маріуполя.city та 0629.com.ua. У середньому в стрічках цих ресурсів за період моніторингу публікували від двох до п’яти новин з цієї теми. Водночас оминають тему війни журналісти слов'янського сайту karachun.com.ua: новин на цю тематику тут немає. 

Майже не пишуть донецькі онлайн-медіа про екологію, права людини та міжнародні новини. Так, лише 3% загальної кількості новин були пов'язані з економікою та бізнесом, міжнародних новин, спорту та екології було по 2% публікацій відповідно. Найменше ж в онлайн-медіа писали про права людини: таких новин було зафіксовано тільки 0,5%. 

Зокрема, тему прав людини висвітлював лише сайт “Новости Донбасса”. Це були новини про легалізацію мешканців окупованих територій та невизнаних республік, про затвердження списків полонених, про протести шахтарів під ВР, які вимагають виплату боргів із заробітної плати.  

Джинса комерційна та політична – в кого яка?

За період моніторингу чистої політичної джинси донецькі сайти не публікували. Зафіксовано 10 випадків неналежного маркування політичної агітації, зокрема на сайті “Карачун”.  “Рекламність” таких новин вшита в ім'я автора публікацій. Його звуть “Донбасс Политический” і, як вказано в рубриці  “Про нас”, новини за його авторством публікуються на правах реклами. Комерційна джинса на сайтах становила 3% новин із загальної кількості промоніторених публікацій.

Так, на сайті karachun.com.ua було 10,3% неналежно маркованої політичної агітації із загальної кількості новин (97 новин) в стрічці за п'ять днів. На сторінках сайту “сперечалися” між собою два конкуренти другого туру виборів у мери. Так, кандидат Павло Придворов звинувачує чинного мера Вадима Ляха в зриві опалювального сезону, а Лях, своєю чергою, нахвалював себе, який він добрий господар та борець за чисте довкілля. Хвалили Ляха і його колеги. Зокрема, мер Мирнограда закликав віддавати свої голоси за Вадима Ляха, “за тих, хто працює”. 

Комерційні ж замовні матеріали з’являлися на сайтах MRPL.city та AVDEEVKA.city. Усі вони так чи інакше мали стосунок до “Метінвесту” – корпорації, що належить Рінату Ахметову. Так, у MRPL.city було 6,5% матеріалів з ознаками комерційної замовності на користь компанії “Метінвест” та її двох металургійних комбінатів у Маріуполі. Наприклад, маріупольський сайт ненав'язливо розповідав, на які перетворення може чекати гора промислових відходів, що псує не лише краєвид на Азовське море та туристичну привабливість усього Маріуполя, але й завдає чимало шкоди морю та довкіллю. 

У його брата-близнюка, сайту AVDEEVKA.city, з усіх новин 6% були комерційною джинсою, здебільшого на користь Авдіївського коксохімічного заводу. Одна з таких новин вийшла під заголовком “В преддверии 57-летия АКХЗ на территории предприятия появился новый сквер” (традиційно в дусі радянських толок на тлі облупленого корпусу Авдіївського Коксохіму металурги у фірмовому робочому одязі “Метінвесту" саджають дерева).

Слід зауважити, що загалом подання екологічної (читай: комерційної) джинси підприємствами та ЗМІ, що належать олігарху Ахметову, змінило ракурс – у ньому стали менше вихвалятися та намагаються давати більше фактів. Водночас важливі теми екології та прав людини більшість місцевих онлайн-ЗМІ обходять стороною, адже вони не дуже популярні в читача і непрості для висвітлення журналістами. Тому частіше вибір падає на просту статистику захворюваності та смертності від коронавірусу, надзвичайні події та кримінал або, зрештою, а-ля новини про прекрасних політиків і бізнесменів, що розвивають регіон.

Юлія Гаркуша, представниця ІМІ в Донецькій області (неокуповані території).

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!