ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Онлайн ЗМІ Чернігівщини про кандидатів: або за гроші, або нічого

27.03.2019, 14:02
Павло Пущенко

Маркована політична агітація, джинса та об’єктивні новини  загальнодержавних виборчих баталій – саме в такій послідовності можна розмістити контент за присутністю в онлайн-медіа Чернігівської області, присвячений темі висвітлення кандидатів у  Президенти.

Ми дослідили, як онлайн-видання висвітлюють позиції та діяльність кандидатів у Президенти, яка частка з них припадає на джинсу, та чи публікують сайті професійні журналістські матеріали саме про суб’єктів виборчого процесу, наскільки нейтрально, позитивно чи негативно висвітлювалися кандидати.

В Чернігівській області дослідженням було охоплено десять онлайн-видань: Високий Вал,  Svoboda.fm, Події і коментарі, 0462.ua , Чернігівський монітор,  Час Чернігівський,  UA:Чернігів, Мій Ніжин. Досліджувався період 1 – 7 березня 2019 року.

Варто відзначити, що більшість  рекламних матеріалів на місцевих сайтах розміщувалися з відповідними позначками, які визначали для читачів  матеріал, як замовний, рекламний.

Такі видання як Город.cn, Челайн, Час Чернігівський взагалі уникають висвітлення позицій та дій кандидатів у Президенти та їх команд  у своїх виданнях: вони розміщують суто рекламні матеріали з відповідним маркуванням. В стрічках цих ресурсів відсутня як джинса про кандидатів, так і власні редакційні матеріали.

Загалом розміщення матеріалів на місцевих сайтах про майбутніх кандидатів розпочалася не менш як за місяць до офіційного старту президентської виборчої кампанії і набирає обертів, чим ближче стає до дня голосування.  

За тиждень дослідження  на чернігівських сайтах з’явилося не менше 17 матеріалів  про кандидатів з ознаками замовності та без відповідного маркування, тобто джинса позитивного і негативного характеру.

Так, найбільше таких позитивних матеріалів про кандидатку Юлію Тимошенко та її команду  були опубліковані на сайті Високий Вал. Тут з’явилося шість матеріалів з ознаками замовності. Зауважимо, що сайт перебуває під впливом народного депутата від партії «Батьківщина» Валерія Дубіля (одним з засновників сайту є юрист нардепа), тож мало не щодня публікує щось позитивне про цю політичну силу та її лідера. Так публікації стосувалися  позиції “Батьківщини” щодо скандалу в “Укроборонпромі”, висвітлення позиції Тимошенко щодо медичної реформи, активно анонсували приїзд співаків на підтримку цієї кандидатки.   «Джинсув» за Тимошенко в досліджуваний період і сайт 0462.ua.  розміщуючи позицію щодо Порошенка - “Тимошенко: "Мы начинаем процедуру импичмента президента".

Другий за кількістю немаркованих позитивних згадок – Петро Порошенко (4 матеріали). Видання публікували позитивні  розповіді про підтримку Порошенка відомих людей, або про потужну роботу команди президента на Чернігівщині.  (Чернігівський монітор, 0462.ua)

В той же час Петро Порошенко лідер і по негативним замовним  матеріалам - також чотири публікації за тиждень. Публікації з'явилася на сайті Високий Вал, який розмістив  два  матеріали про застосування адмінресурсу з боку команди Порошенка на Чернігівщині, водночас в матеріалах  не було подана для балансу інша точка зору. Крім того, сайт Svoboda.fm передрукував негативний замовний матеріал про окремих представників Президента на Чернігівщині, які працюють в структурі партії «Наш край».

Також було зафіксовано по одному замовному позитивному  немаркованому належним чином матеріалу про візит Олега Ляшка до Ніжина на сайті Мій Ніжин та замовну соціологію про кандидата Юрія Бойка на сайті  0462.ua.

Не джинсою єдиною

Попри переважання на сайтах рекламних матеріалів та джинси про  кандидатів та їх команди, можна знайти і об’єктивні новини. Більшість з них  стосувалися повідомлень про загальнонаціональні події виборчої кампанії та не були власним продуктом редакцій. Загалом за тиждень досліджуваного періоду було надруковано 14 журналістських матеріалів про кандидатів.

Найбільше інформації було присвячено скандалу, який виник на почату березня і був  пов'язаний з заявою прокуратури про ніби причетність народного депутата з Чернігівщини  Валерія Дубіля та виборчого штабу Юлії Тимошенко до скупки голосів виборців. Тему активно висвітлювалисайти  0462.ua (“Черниговский нардеп Дубиль не пришел на допрос по организации сети агитаторов”)   та Події і коментарі(Дубіль каже, що на допит його офіційно ніхто не викликав )  - видання подавали позиції різних сторін в рівній мірі.

Також передруковували місцеві ЗМІ матеріали і щодо скандалу довкола оточення   Петра Порошенка – сумнозвісні розслідування Bihus.Info щодо корупції в "Укроборонпромі". Ще кілька матеріалів стосувалися можливого впливу адміністративного ресурсу чернігівських  чиновників на формування окружної виборчої  комісії в місті Чернігові та участі міського голови Владислава Атрошенка у передвиборчому заході від кандидата Порошенка.  

Сайти  Svoboda.fm  та Чернігівський монітор інформували  читачів про зняття Андрія Садового з виборчої кампанії  на користь Анатолія Гриценка.

На жаль,  часто ЗМІ в Україні і на Чернігівщині перетворюються або на майданчик для заробляння грошей – друкують  лише рекламні матеріали від кандидатів та джинсу і не створюють власного контенту на тему виборчого процесу.  Або ж стають «рупорами» певної політичної сили, подаючи всі політичні новини під лише одним кутом зору. Тому виборець,  врешті, залишається без об'єктивної картинки виборчого процесу, яка формується політичною рекламою та джинсою.

Павло Пущенко, регіональний представник ІМІ у Чернігівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!